13 busz enyhíti a siralmas budapesti helyzetet
A BKV Zrt. autóbuszainak többsége már elérte, illetve meg is haladta a gyártáskor tervezett élettartamát, ugyanakkor az állomány közel felét még jelenleg is a 30 évvel ezelőtti műszaki színvonalat képviselő Ikarus 200-as járműcsalád adja - olvasható a társaság pénteki közleményében. A járműparkra az is jellemző, hogy az esélyegyenlőséget - és az egyben gyorsabb utascserét, valamint magasabb komfortfokozatot - biztosító alacsonypadlós járművek aránya is messze elmarad a kívánatos szinttől.
Azt a BKV is elismeri, hogy a jelenleginél gyorsabb ütemben kellene új buszokra cserélni az állományt, de ehhez nem áll rendelkezésre a szükséges beruházási forrás. Ugyanakkor az autóbusz közlekedés működőképességének fenntartása érdekében részleges, átmeneti megoldást jelenthet a használt autóbuszok beszerzése. A BKV Zrt. 2010. december 1-jén hirdetett nyílt nemzetközi pályázatot 10 (+ 100 százalék opcionális) Van Hool, vagy azzal egyenértékű műszaki-technikai kritériumoknak megfelelő használt városi alacsonypadlós szóló autóbusz beszerzésére. Az eljárás kiírását a 2009-ben beszerzett Van Hool autóbuszokkal kapcsolatos kedvező tapasztalatok is alátámasztották, a jogszabályok pedig lehetővé tették a már üzemben tartott márka megjelölését. Két évvel ezelőtt a közlekedési társaság 31 darab átlagosan nyolc éves életkorú Van Hool-buszt vett Brüsszelből.
A kétfordulós, tárgyalásos eljárás részvételi szakasza 2011. február 4-én sikeresen lezárult. A Hollandiában bejegyzett Womy Equipment Supply ajánlata megfelelt a kiírásban megfogalmazott feltételeknek, és konkrétan 13 db Van Hool A 300 típusú autóbusz szállítására vonatkozott.
A frissen beszerzett Van Hool buszok a dél-pesti telephelyre kerülnek. A telephelyhez tartozó 93, 99, 119, 166-166A, 266-os jelzésű vonalakon még nem közlekedik alacsonypadlós autóbusz, ezért elsősorban ezeken szeretnénk üzemeltetni a járműveket - ezzel kapcsolatban még folynak az egyeztetések, hiszen a vonalakat előzetesen végig is kell járnunk ahhoz, hogy megállapítsuk, valóban közlekedhetnek-e erre a Van Hool-ok.
A beérkezett autóbuszok a BKV Zrt. arculatának megfelelő átalakításon mennek keresztül (részleges ablakcsere, vezetőfülke-leválasztás, fényezés, lehetőség szerint klímaberendezés beépítése), forgalomba állításuk még az idén, október végére, november elejére várható.
Jönnek a segédellenőrök
Az elmúlt napokban a BKV közbeszerzési eljárást írt ki segédjegyellenőrök foglalkoztatására munkaerő-kölcsönzési vagy vállalkozási szerződés keretében. A tender szerint a cég legfeljebb száz főt venne fel, azonban a kiírásban szerepel egy olyan kitétel is, mely szerint a BKV dönthet úgy is, hogy csak az eredeti mennyiség felét valósítja meg.
A kiírás szerint a leendő szerződés a megkötéstől számított 17 hónapig tart majd, vételi opciót nem tartalmaz. A pályázaton olyan cégek indulhatnak, melyek árbevétele az elmúlt három évben meghaladta az évi 100 millió forintot.
A tender kiírása alapján a BKV a döntésnél 90 százalékban a cégek által kínált órabért, 10 százalékban pedig a fizetési határidőt veszi figyelembe. A jelentkezők az ajánlataikat augusztus 17-ig nyújthatják be, akkor dönt a közlekedési társaság a szerződés odaítéléséről.
Beke Károly
mfor.hu