Új utakon
A proaktív jelöltkeresés az önéletrajzi adatbázisban hatékonyabbnak bizonyulhat, mintha „csak” várnánk a megfelelő jelöltek reagálását. Ugyanakkor vegyük figyelembe, hogy a kívánt leválogatást eredményező kulcsszavak megtalálása – főleg több karrieroldallal való együttműködés esetén – esetenként több órát vehet igénybe. Részben emiatt jut egyre több cég arra a döntésre, hogy a toborzási lehetőség kihasználása mellett érdemes a kiválasztási folyamat első szakaszát – a beérkező jelentkezések fogadását, megválaszolását és előszűrését – külső tanácsadóra bízni. A toborzási kampány részleges vagy teljes kiszervezése nemzetközi szinten is terjedő tendencia.
Emellett egyre több vállalat alakít ki saját weboldalán is külön „karrier” oldalt, ahol a pályázók böngészhetnek az álláslehetőségek között, megpályázhatják a kiválasztott pozíciókat, és ezzel párhuzamosan átfogó információt kapnak a cég tevékenységéről. A cégspecifikus, a „munkáltatói márkát” következesen megjelenítő vállalati karrieroldalak erőssége, hogy az általános hirdetőknél nagyobb eséllyel szólítja meg azokat a jelölteket, akik illeszkednek az adott szervezet kultúrájába. Pontosan ezért érdemes az állásportálokon megjelentetett hirdetésekben is elhelyeznünk vállalatunk honlapjának linkjét.
A vállalati honlap hirdetési és pályázási felületének kialakítása legpraktikusabban egy HR szoftver internetes toborzási moduljának bevezetésével történhet. Ez egyszeri projekt, ami hosszú távon komoly előnyökkel kecsegtet. A szoftver online pályázási felületén keresztül, standard formában kitöltött jelentkezési lapok és pályázási információk ellenőrzés után automatikusan átadhatók a vállalat saját humán erőforrás rendszerébe. Ez a megoldás drasztikusan csökkenti az adatrögzítési feladatokat. Az így megvalósuló automatizált adatátadást a különböző internetes karrieroldalak – mivel az önéletrajzi adatbázis felépítése szolgáltatóként eltérő – nem tudják biztosítani.
Végül érdemes megjegyezni, hogy az ár/érték alapon kialakított hirdetési portfolió mellett további költségmegtakarítás érhető el a saját pályázói adatbázis kiaknázásával. A legtöbb vállalatnál – megfelelő HR informatikai rendszer hiányában – a toborzási kultúrának nem része a korábbi pályázók megkeresése. A korszerű toborzási szoftvert használó szakemberek számára a korábbi jelöltek leválogatása, kiértesítése percek alatt elvégezhető, így ők szívesen fordulnak ehhez a – visszajelzések alapján – eredményes eszközhöz.
Soltész Erzsébet
Nexon