3p

2014-ben a Századvég Gazdaságkutató tulajdonában lévő Napi Gazdaság majdnem megduplázta a hirdetésekből származó bevételét.

2014-ben a Napi Gazdaság 445,7 millió forint árbevételt ért el a hirdetésekből - derül ki a közzétett beszámolóból. Egy évvel korábban ugyanez az összeg még "csak" 243,7 millió forint volt, azaz a növekedés 83 százalékos. Igaz, idén a Magyar Nemzettől távozó Liszkay Gábor megvásárolta a lapot, ám az új "vezetőség" vállaltan kormánypárti közéleti-gazdasági lappá akarja alakítani az újságot, így véleményünk szerint a Századvég "távozása" ellenére a hirdetők maradnak a megújított lapnál.

szerk.: cikkünkben csak a közéleti-politikai napilapokra fókuszáltunk.

A teljes árbevételének tavaly így már 63 százalékát tették ki a hirdetésekből befolyó árbevételek, ami a többi - általunk beszámolók alapján megvizsgált - laphoz képest igen jónak számít. A print szekcióban arányaiban ennél több hirdetési bevételre a Magyar Nemzet és a Metropol tett szert, előbbi a bevételeinek 59, utóbbi pedig 99 százalékát köszönheti a reklámozni vágyóknak.

A Napi Gazdaság hirdetésekből származó bevétele egyébként nem a legmagasabb, viszont ha az általunk vizsgált lapok esetében rangsort állítunk fel, akkor tavaly megelőzte a problémákkal küzdő Népszavát (Bajban a Népszava: "a Fidesz a hibás") és immár a negyedik legmagasabb hirdetési bevétellel rendelkezik. A legtöbb ilyen forrásból a több mint 350 ezres példányszámot terjesztő Metropol részesült kicsivel több mint 3 milliárd forinttal, amit 1,8 milliárddal a Magyar Nemzet követ. A Simicska médiabirodalom része egyébként növelte hirdetési bevételeit egy év alatt, igaz annak mértéke "csupán" 10 százalék, viszont a teljes árbevételen belül nagyobb részt képvisel ez az összeg. Míg 2013-ban a kicsit több mint 3 milliárdos bevételének 54,7 százaléka származott hirdetésekből, tavaly a 3,1 milliárdnak 59 százalékát jelentették.

A fenti két lapon kívül kismértékben még a Magyar Hírlap növelte hirdetési-bevételeit, a tavalyi 26,6 millió forint 15 százalékos növekedés eredménye. A lap esetében azonban a teljes bevételhez elenyésző mértékben járulnak hozzá a hirdetők: mindössze 6 százalék származik tőlük.

A két baloldali lap, a Népszabadság és a Népszava azonban csökkenő hirdetési bevételekkel szembesült tavaly. A Népszabadság 860,5 millióhoz jutott ebből a forrásból, mely a teljes bevétel 32 százalékát jelentette. 2013-ban ezen az értékek még 930 millió és 32,2 százalék volt.

A Népszava problémái ugyanakkor tovább súlyosbodhattak, hiszen a 284 milliós 2013-as hirdetési bevétel 199,7 millióra esett, ami 30 százalékos zuhanásnak felel meg. Minden bizonnyal hirdetési szempontból nagyon nem tett jót a tavaly nyári vészjelzés sem, a lapot kiadó társaság anyagi problémáit illetően. A lap 2014-et egyébként közel 25 millió forintos veszteséggel zárta.

Kapcsolódó:
Bajban a Népszava: "a Fidesz a hibás"

A cikkünkben említett többi lap változó eredményeket könyvelhetett el.

  • A Napi Gazdaság a korábbi 110,6 millió veszteség után tavaly 5 milliós nyereséget ért el.
  • A Magyar Nemzet ezúttal nem fizetett osztalékot, így a korábbi 377 milliós nyereség után 929,8 milliót hozott össze.
  • A Népszabadság a korábbi 1,4 miliárdos veszteséget tavaly 482 milliós mínuszra mérsékelte.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!