2014-ben a Napi Gazdaság 445,7 millió forint árbevételt ért el a hirdetésekből - derül ki a közzétett beszámolóból. Egy évvel korábban ugyanez az összeg még "csak" 243,7 millió forint volt, azaz a növekedés 83 százalékos. Igaz, idén a Magyar Nemzettől távozó Liszkay Gábor megvásárolta a lapot, ám az új "vezetőség" vállaltan kormánypárti közéleti-gazdasági lappá akarja alakítani az újságot, így véleményünk szerint a Századvég "távozása" ellenére a hirdetők maradnak a megújított lapnál.
szerk.: cikkünkben csak a közéleti-politikai napilapokra fókuszáltunk.
A teljes árbevételének tavaly így már 63 százalékát tették ki a hirdetésekből befolyó árbevételek, ami a többi - általunk beszámolók alapján megvizsgált - laphoz képest igen jónak számít. A print szekcióban arányaiban ennél több hirdetési bevételre a Magyar Nemzet és a Metropol tett szert, előbbi a bevételeinek 59, utóbbi pedig 99 százalékát köszönheti a reklámozni vágyóknak.
A Napi Gazdaság hirdetésekből származó bevétele egyébként nem a legmagasabb, viszont ha az általunk vizsgált lapok esetében rangsort állítunk fel, akkor tavaly megelőzte a problémákkal küzdő Népszavát (Bajban a Népszava: "a Fidesz a hibás") és immár a negyedik legmagasabb hirdetési bevétellel rendelkezik. A legtöbb ilyen forrásból a több mint 350 ezres példányszámot terjesztő Metropol részesült kicsivel több mint 3 milliárd forinttal, amit 1,8 milliárddal a Magyar Nemzet követ. A Simicska médiabirodalom része egyébként növelte hirdetési bevételeit egy év alatt, igaz annak mértéke "csupán" 10 százalék, viszont a teljes árbevételen belül nagyobb részt képvisel ez az összeg. Míg 2013-ban a kicsit több mint 3 milliárdos bevételének 54,7 százaléka származott hirdetésekből, tavaly a 3,1 milliárdnak 59 százalékát jelentették.
A fenti két lapon kívül kismértékben még a Magyar Hírlap növelte hirdetési-bevételeit, a tavalyi 26,6 millió forint 15 százalékos növekedés eredménye. A lap esetében azonban a teljes bevételhez elenyésző mértékben járulnak hozzá a hirdetők: mindössze 6 százalék származik tőlük.
A két baloldali lap, a Népszabadság és a Népszava azonban csökkenő hirdetési bevételekkel szembesült tavaly. A Népszabadság 860,5 millióhoz jutott ebből a forrásból, mely a teljes bevétel 32 százalékát jelentette. 2013-ban ezen az értékek még 930 millió és 32,2 százalék volt.
A Népszava problémái ugyanakkor tovább súlyosbodhattak, hiszen a 284 milliós 2013-as hirdetési bevétel 199,7 millióra esett, ami 30 százalékos zuhanásnak felel meg. Minden bizonnyal hirdetési szempontból nagyon nem tett jót a tavaly nyári vészjelzés sem, a lapot kiadó társaság anyagi problémáit illetően. A lap 2014-et egyébként közel 25 millió forintos veszteséggel zárta.
Kapcsolódó:
Bajban a Népszava: "a Fidesz a hibás"
A cikkünkben említett többi lap változó eredményeket könyvelhetett el.
- A Napi Gazdaság a korábbi 110,6 millió veszteség után tavaly 5 milliós nyereséget ért el.
- A Magyar Nemzet ezúttal nem fizetett osztalékot, így a korábbi 377 milliós nyereség után 929,8 milliót hozott össze.
- A Népszabadság a korábbi 1,4 miliárdos veszteséget tavaly 482 milliós mínuszra mérsékelte.
Székely Sarolta
mfor.hu