Minden vezető szembesül azzal, hogy az általa vezetett szervezetben időnként megszaporodnak a konfliktusok. Néhány vezető nem szívesen néz szembe a problémákkal, és megpróbálja a szőnyeg alá söpörni ezeket, ám az ilyen megoldások később inkább még komolyabb fejfájást okoznak. Az ugyanis, hogy egy szervezeten belül konfliktusok alakulnak ki, természetes dolog, és nem eltitkolni kell, hanem a lehetséges megoldási stratégiákon gondolkodni.
A konfliktus tulajdonképpen – kiélezett formában ugyan – a különböző vélemények és érdekek, értékek mentén jön létre. Amennyiben a szervezet tagjai racionálisan gondolkoznak, a konfliktusok ellenére is tisztában lesznek azzal, hogy egymásra vannak utalva, így olyan megoldásokat fognak keresni, amelyek előrébb viszik őket a konfliktus feloldása felé. Így a konfliktus ugyan felboríthatja a kialakult viszonyokat, ám egy magasabb rendű egyensúly alapját is képezheti, ha a szervezeten belül megfelelően kezelik azt.
Hogyan lehet megfelelően kezelni a konfliktusokat?
Hazánkban is egyre elterjedtebbek azok a módszerek, melyek nem pusztán arra törekednek, hogy kirekesszék az erőszak bármely formáját a konfliktusok megoldásából, de azt is igyekeznek elkerülni, hogy a kérdés a bíróságra vagy más jogi útra terelődjön.
Ahhoz azonban, hogy ezeket az úgynevezett alternatív problémakezelési, konfliktusmegoldási stratégiákat alkalmazni tudjuk, elengedhetetlen, hogy felismerjük a szervezeten belüli konfliktusokat. Hiszen számos jel utal arra, hogy valami nem jól működik a szervezeten belül. Azonban nem elegendő pusztán észrevenni, hogy konfliktus alakult ki, ahhoz, hogy valóban tenni tudjunk valamit, nélkülözhetetlen, hogy tudjuk a konfliktus valódi okát. Számos példa igazolja, hogy olyan helyzetekben, ahol hosszú ideig lappang a konfliktus, a végső kirobbantó tényezőnek már semmi köze sincs a konfliktus eredeti okához. Éppen ezért fontos az állandó monitorozás, a probléma gyors megtalálása, és a valódi konfliktusforrásra való fókuszálás.
Legyen bármilyen oka is (pl.: pénzügyi, stratégiai stb.), a feszültség, illetve a munkatársak rossz közérzete lesz a konfliktus eredménye. Ebből egyértelműen következik, hogy az alkalmazottak negatív érzelmi állapota nagymértékben kihatással lesz munkamoráljukra is. Nagy valószínűséggel rosszabb eredményeket fognak produkálni, és könnyen előfordulhat, hogy megnő a munkahelyi hiányzások száma, valamint nagyobb lesz a szervezeten belüli fluktuáció is.
A konfliktusokat, melyek a szervezeten belül felszínre törnek, megoldhatjuk egy belső munkatárs segítségével, vagy fordulhatunk külső tanácsadó cégekhez, a lényeg azonban az, hogy a megoldás során segíteni kell a konfliktusban lévő személyeket abban, hogy a felszín mögé lássanak. Vagyis képesek legyenek meglátni a konfliktus valódi okait, és azokkal szembesülni, majd közös erővel kidolgozni a probléma megoldásának lehetséges módozatait, így segítve elő, hogy folytatódhasson a korábban sikereket és eredményeket hozó együttműködési stratégia.
Forrás: Salesjob