3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Kínához csatolt Hongkong diákjai mutatják összességében a legjobb teljesítményt matematikában, olvasásértésben és természettudományos tárgyakban az OECD és az UNESCO legutóbbi felmérésében, amely 15 közepesen fejlett ország 15 éves diákkorosztályának tanulási képességeit vetette össze 28 fejlett ország hasonló korosztályában mért eredményekkel. A minta sereghajtói a latin-amerikai államok: Peru, Brazília és Chile.

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) és az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) által közzétett jelentés a vizsgált országok nemzeti jövedelme, a diákok családi háttere és anyagi viszonyai, az oktatási rendszerben egy diákra fordított kiadások összefüggésében vizsgálta a teljesítmény alakulását.

A közepesen fejlett országokra vonatkozó adatokat Albániában, Argentínában, Brazíliában, Bulgáriában, Chilében, Hongkongban, Indonéziában, Izraelben, Lettországban, Liechtensteinben, Macedóniában, Peruban, Romániában, Oroszországban és Thaiföldön gyűjtötték össze 2002-ben, esetenként 4500-10 000 fős mintán. A felmérés készítői ezeket az eredményeket vetették össze az OECD 28 tagországának 2000-es adataival. (Ennek a szervezetnek Magyarország is tagja.)

Az összehasonlításból kitűnik, hogy matematikában és a természettudományos tárgyakban Hongkong, illetve Japán és Dél-Korea 15 éves tanulói vezetik a világranglistát. Az olvasási képességekben az OECD-tagállamok élbolyához - Finnország, Kanada, Új-Zéland, Ausztrália és Írország - is Hongkong zárkózik fel a legszorosabban. A sor végén Peru diákjai szerepelnek brazil és chilei kortársaikkal együtt.

A tanulmány érdekes megállapítása, hogy az egy diákra fordított költségek emelhetik a mérhető teljesítmény színvonalát, de egyenes összefüggés nincs feltétlenül a két adat között. Olaszország például közel kétszeresét költi egy-egy diákjára, mint Dél-Korea, az ázsiai ország tizenévesei azonban jóval magasabb eredményekre képesek mindhárom vizsgált területen. Az olasz tanulók az OECD átlaga alatt szerepelnek.

E tényből kiolvasható - állapítja meg a tanulmány -, hogy a nemzeti oktatási rendszerek minősége meghatározóbb az iskolai eredményekben, mint az ország vagy a család gazdasági teljesítő képessége. A családi háttér, a szülők anyagi helyzete a legnagyobb különbségeket Argentínában, az Egyesült Államokban, Chilében, Izraelben, Portugáliában, Mexikóban, Peruban és Brazíliában eredményezi - s elsősorban a diákok olvasási teljesítményében mérhetően.

Mindhárom vizsgált témakörben viszont kimutathatóan egyenes az összefüggés az anyák iskolai végzettségével. Valamennyi országban azok a diákok a legeredményesebbek, akiknek anyja legalább a középiskolát befejezte.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!