2018. január 30. 04:46

Ugyan a készülékek előtt ülők száma is lassan morzsolódik lefele, de azt is érdekes vizsgálni, hogy a két nagy kereskedelmi tévéről hova kapcsolnak az emberek.

Nem sokszor fordult elő a magyar kereskedelmi tévézés történetében, hogy az RTL Klub és a TV2 ilyen alacsony közönségarányt érjen el átlagosan. A két csatorna együttesen a nézők alig több, mint ötödét kötötte le, miután ismét egymáshoz meglehetősen közeli, tíz százalék körüli közönségarányt realizáltak a negyedik héten az esti órákban.

A heti átlagos számokat nézve főműsoridőben a kereskedelmi célcsoportban az RTL Klub valamivel jobban szerepelt, egy százalékponttal magasabb volt a közönségaránya, mint a TV2-nek. De a jobb számokat hozó RTL sem tudta látványosan meghaladni a 10 százalékos közönségarányt. Az alacsonyabb érdeklődésre persze részben magyarázatot jelent, hogy a médiavállalatok egyre intenzívebben építik a hozzájuk tartozó kábeltévéket. Ennek megfelelően a SuperTV2 például olyan produkcióval is büszkélkedhet, mint a Sztárban sztár + 1 kicsi, ami vélhetőleg az anyacsatornán is megállná a helyét, sőt Szilveszterkor ott is volt látható. De az RTL Klub is próbálja a Coolt vagy Film+ adót erősebb tartalmak révén felfele húzni. Úgy tűnik az építkezés a TV2-nél kicsit jobban sikerült, hiszen a viszonylag sok új kábeladó révén előre tudtak lépni. Az RTL-nél viszont az anyacsatorna gyengébb számait nem tudják ellensúlyozni a kábelportfólióval.

Ha csatornacsaládokat nézünk, akkor érdekes módon a legnagyobbak mellett még mindig marad egy viszonylag jelentős piaci terület. A 4. héten például főműsoridőben a 18-49 évesek körében az RTL-csoport a készülékek előtt ülők 27,6, míg a TV2-csoport a 24,9 százalékát érte el. A közszolgálati média 5 százalék alatt maradt (4,9% SHR), a Viacom 5,5, míg az AMC (amely a névadó mellett a Sport tévé csatornákat is magába foglalja) 6,3 százalékot tudott. Az SPT (ami többek között az AXN csatornákat birtokolja) 4,4 százalékos közönségarányt ért el. Ha ezeket a csoportok eredményeit összegezzük, akkor sem érik el a nézők háromnegyedét. A tévék előtt ülők 25-30 százaléka így tehát valami erős rétegcsatornát nézhetett.

Érdekes lesz, hogy a következő időszakban magára talál-e a két nagy kereskedelmi csatorna, amelyek februártól erősítenek műsorkínálatukon. Ahogy arról beszámoltunk hamarosan visszatér a TV2-re az Áll az alku, amely a naponta jelentkező műsorok közül a legjobb számokat produkálta ősszel a csatornánál. Emellett folytatódik a Stohl András vezette Piramis is. Az RTL pedig ennek az "eredetijével", A Fal című vetélkedővel fog előrukkolni. Ha közben nem csavarnak egyet a dolgon, akkor a TV2 vetélkedőjének kezdése 5 perccel megelőzi Sebestyén Balázsékat, aminek a mostani helyzetben akár még jelentősége is lehet, hiszen Stohl műsora elég jól a csatornán tartotta eddig a nézőket. Ugyanakkor a premier előtti műsorok A Fal esetén kifejezetten magas közönségarányt ért el, így különösen izgalmas lesz a két tévé közötti erőpróba. A Fal némileg rövidebb lesz, mint a Piramis, így az RTL-en az Áll az alku kezdete előtt kezdődik majd a Barátok közt, majd azt követően jön az Éjjel-nappal Budapest.

A múlt hét esti (19-23 óra között) adatait összegezve azt láthattuk, hogy az öt hétköznapból 4-et megnyert a TV2, az RTL Klub pedig a keddi napot és a hétvégét söpörte be a kereskedelmi célcsoportban. Az egy hétköznap inkább meglepőnek hat, ha figyelembe vesszük, hogy a Piramis nagyon erős, folyamatosan verte a Barátok közt aktuális részeit, de a Pénzt vagy éveket is időnként maga mögé utasította az Éjjel-nappal Budapestet. Az RTL-t átlagosan a tévé előtt ülők 11,7 százaléka nézte, a TV2 pedig átlagosan 10,7 százalékos közönségarányt ért el. A középmezőnyben az RTL kábelcsatornái minimálisan erősödtek, a F+ (5,2% SHR) és a Cool (4,4% SHR). A Viasatra (1,9% SHR) nem változott sokat, a Duna TV (1,7% SHR) viszont annak ellenére visszaesett, hogy A Dal című műsor révén elvileg javuló számokat kellene produkálni.

mfor.hu