2017. december 28. 07:19

A magyar médiafogyasztási szokásokba mélyen beleégett, hogy karácsonykor az emberek a Reszkessetek betörőket nézik. A film hosszú évekig az RTL Klubon ment, idén viszont elhappolta előlük a TV2.

A két nagy kereskedelmi tévé idén is komolyan felkészült az ünnepi időszakra, hiszen az olyan klasszikusok, mint a fent említett Reszkessetek betörők mellett például az elmúlt évek egyik legsikeresebb animációs filmje, a Jégvarázs is képernyőre került.

A karácsonyi hétvége (december 23) utóbbi rajzfilmmel kezdődött, az RTL Klubon volt látható az Andersen mese Disney változata. A szombati napon ráadásul az egész estés mozifilm mellett két rövidebb film, a Jégvarázs: Olaf karácsonyi kalandja, és a Jégvarázs: Party láz című is képernyőre került. Érdekes módon a kereskedelmi célcsoportban utóbbi lett a legnézettebb műsor, ami vélhetőleg arra vezethető vissza, hogy a néhány perces időtartama miatt a nézők nem kapcsoltak el. A nézettségi rangsor második helyére a múlt héten a 18-49 évesek körében a Jégvarázs másfél órás változata került, míg Olaf a hatodik helyre volt jó.

Kevinnek mindegy, hogy melyik csatornán megy

A kereskedelmi célcsoportban december 24-én Kevin volt a király. A Reszkessetek betörők volt messze a legerősebb műsor. Ez persze nem meglepő, ha az elmúlt egy évtized nézettségi statisztikáit megnézzük, nagyon sokak számára ugyanis elképzelhetetlen, hogy szenteste ne ezt a filmet nézzék. Érdekesség, hogy volt olyan év, amikor az RTL volt a film hazai vetítésének jogtulajdonosa, de nem tűzték műsorra, erre reagálva pedig jelentős számú aláírást összegyűjtve küldtek a rajongók petíciót a csatornának. A jogok azonban a tavalyi évben lejártak, idén pedig a TV2 agresszívebb volt, és lecsapott a műsorra. A lépés pedig bevált, hiszen az emberek a film kedvéért átkapcsoltak.

A karácsonyi műsorok nézettségi statisztikáit elemezve ugyanakkor érdekes, hogy az idősebbek mennyivel más preferenciákkal rendelkeznek, az általuk kedvelt műsorok pedig a teljes népességet (4 év felettiek) tükröző listákon is érvényesülnek. Így például december 23-án ugyanebben a célcsoportban is remekül szerepelt a Jégvarázs, ám az animációs filmet megelőzte a Vigyázat gyerekkel vagyok. Ősszel a vetélkedő messze nem tudta azt hozni, mint egy évaddal korábban, karácsonykor viszont az összes tévénézőt tekintve majd minden ötödik ezt a műsort nézte (18,6% SHR). Összehasonlításképpen a kereskedelmi célcsoportban ez az arány 4 százalékponttal volt alacsonyabb.

A december 24-i műsoroknál is voltak hasonló érdekességek. Ekkor ugyanis a 18-49-ben a TV2-n a már említett Reszkessetek betörők vitte a prímet, nem úgy az időseket is magába foglaló teljes népesség esetén. Ebben ugyanis a Sztárban sztár + 1 kicsit lett a legnézettebb műsor. Itt még nagyobb, 6 százalékpont feletti volt a differencia a közönségarányban a két célcsoport között. Ha az RTL Klub számait nézzük a szenteste, akkor fordítva alakultak a dolgok, úgy tűnik nekik sokkal több fiatal nézőjük van. Az ott vetített Aranyhaj és a nagy gubanc című animációs film ugyanis 4,5 százalékponttal volt erősebb a kereskedelmi célcsoportban.

Ha előre tekintünk érdekes lesz miként alakul majd a szilveszteri és újévi tévés nézettség. A két nagy csatorna ugyanis egyrészt vélhetőleg elővette a korábbi évek statisztikáit, másrészt mintha összebeszéltek volna a program összeállításakor. Az RTL Klub és a TV2 is nagyon erősen preferálja ugyanis a Bud Spencer-Terence Hill párost. Az év utolsó napján az RTL-en lesz két filmjük, az igazi klasszikusnak számító Különben dühbe jövünk, illetve annak folytatása, az …és megint dühbe jövünk. Persze aki többre vágyik, az már délelőtt leülhet a készülékek elé, hiszen jön a Szuperzsaru, az Aranyeső Yuccában, a Nincs kettő négy nélkül, és a Kincs ami nincs is. Egyszóval az RTL a filmes páros maratoni szilveszteri buliját tartja. Ehhez képest a TV2 meglehetősen visszafogott lesz, bár ők is kiszolgálják a rajongókat. Ők december 31-én a Piedone Egyiptomban, majd január 1-én az Ördög jobb és bal keze első és második részét tűzik majd műsorra. 

A múlt hetet számokban összefoglalva azt láthattuk, hogy a kereskedelmi célcsoportban (18-49 évesek) az RTL Klub öt estét (19-23 óra között) nyert meg, míg a TV2 a Ninja Warrior révén a hétfőt, majd a Reszkessetek betörőkkel a vasárnapot húzta be. A főműsoridős sávban a piacvezetőt a tévé előtt ülők 14,2 százaléka nézte, ettől nem maradt el sokkal átlagosan a TV2, mely 12,5 százalékos közönségarányt ért el. Az RTL kábelcsatornái tovább távolodtak egymástól, a F+ 6,4 százalékos közönségarányával szemben a Cool csak 2,8 százalékot tudott. Ehhez közeli számot ért el a Viasat3 is (2,3% SHR), míg a középmezőnyben a sereghajtó a Duna TV lett, amely a 18-49 éves tévénézők átlag 1,7 százalékát érdekelte.
 
mfor.hu