Pénteken egyeztetett Orbán Viktor és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a túlzottdeficit-eljárás megszüntetése érdekében meghozandó lépésekről, melynek eredményéről a kormány oldalon tájékoztattak. A miniszterelnök az európai uniós csúcstalálkozó után tartott szerdai brüsszeli sajtótájékoztatóján azt mondta, Magyarországnak ki kell kerülnie a túlzottdeficit-eljárás alól, "ha a matematikának vannak még érvényes szabályai". "Az a kérdés, hogy tegyünk-e még lépéseket, hogy biztosra menjünk" a deficiteljárás alóli kikerülést illetően - mondta a kormányfő. Ebben - közölte - még vita zajlik a kabineten belül is. Ekkor tett említést várható adóemelésekről, és a most részletesebben is ismertetett reklámadóról.
A legkisebbek megússzák...
"Magyarország ellen indított túlzottdeficit-eljárás megszüntetése és az arányos közteherviselés elvére figyelemmel" a kormány a reklámadó törvénytervezetének munkaanyagát hozta nyilvánosságra. A végleges tervezetről a következő kormányülésen döntenek majd.
Eszerint adókötelezettség a reklám közzététele után keletkezik, ám politikai reklámok és társadalmi célú felhívások nem tartoznak majd a törvény hatálya alá. A dokumentum szerint reklámnak minősül viszont a reklámtörvény szerinti gazdasági reklám, illetve a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény szerinti támogatás, valamint televíziós vásárlás.
Az adó alanya a reklám közzétevője lesz az elképzelések szerint, az idei évben azokat érinti, akik április elsejétől kezdve reklám közzétételi tevékenységet végeznek. A reklámadót az adott évi reklámok közzétételéből származó nettó árbevétel után kell majd fizetni.
Az adó mértéke sávosan kerül meghatározásra, a közzétett dokumentum szerint pedig egymilliárd forint alatti részre nem lesz adófizetési kötelezettség, az 1-5 milliárd forint közötti részre 1 százalékot, 5-10 milliárd forint közöttire 10 százalékot, 10 milliárd forint feletti részre pedig 20 százalékot kell adóként befizetni.
Milliárdokat kaszálhat az állam egy-egy szereplőn
Néhány nagyobb vállalat esetében megnéztük, mekkora adófizetési kötelezettséget is jelent az új adó majd. Mivel 2012-es beszámolók még nem érhetők el, 2011-es adatokkal dolgozunk. Ekkor a Magyar RTL Zrt. két évvel ezelőtti belföldi értékesítési bevétele 27,9 milliárd forint volt. Ez után a sávos adózással 4,13 milliárd forintot kell fizetniük majd.
Az RTL Klubot is üzemeltető cég mellett a TV2 esetében is számolgattunk volna, viszont a beszámolóban a hirdetési bevételekre csak annyi utalást találtunk, hogy "A társaság hirdetési árbevételének nagy részét ügynökségeken keresztül realizálja". Tekintve azonban, hogy a teljes bevétele 16 milliárd forint közelében volt 2011-ben, az általa várhatóan fizethető adó egymilliárd környékén lehet. Mindenesetre az egy érdekes mellékszál, hogy a Nyerges-Simicska párost a hvg.hu értesülései szerint a TV2 lehetséges vevőjeként is lehet említeni.
Mint a táblázatokból is látható, a két kereskedelmi tévé finoman szólva sincs kirobbanó formában az utóbbi időben, és egy ilyen, különösen a tízmilliárd feletti bevételre terhelt magas adókulcs biztosan nagyon komoly átrendeződést fog indukálni a piacon. Már csak azért is, mert a televíziós reklámbevételek folyamatosan erodációja enélkül az adó nélkül is hatalmas kihívások elé állítja a kereskedelmi csatornákat (lásd Mikor reccsennek a magyar tévécsatornák? Meddig bírják?)
Egymilliárd forintnál nagyobb reklámbevétele van még az Origónak is a beszámoló szerint. 2011-ben a teljes árbevétele 4,304 milliárd forintot tett ki, melynek 64 százaléka, vagyis 2,57 milliárd forint volt a reklámbevétel. Mivel ez 1-5 milliárd forint közé esik, az egymilliárdnál kisebb részre nem kell adót fizetni, 1,57 milliárd forint lesz az adó alapja, melyből 15,7 milliót kell befizetni.
Az Axel Springernek már elérhető a legfrissebb beszámolója, így 2012-es adatokkal is dolgozhatunk. Tavaly egyébként 18 százalékkal csökkent a cég hirdetési bevétele, és 1,99 milliárd forintot könyvelhettek el. Ez alapján a reklámadó 9,9 millió forinttal fogja csökkenteni a társaság eredményét.
mfor.hu