4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyelőre még csak munkaanyag található a kormányoldalon, ám a főbb részletek kiderülnek belőle.

Pénteken egyeztetett Orbán Viktor és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a túlzottdeficit-eljárás megszüntetése érdekében meghozandó lépésekről, melynek eredményéről a kormány oldalon tájékoztattak. A miniszterelnök az európai uniós csúcstalálkozó után tartott szerdai brüsszeli sajtótájékoztatóján azt mondta, Magyarországnak ki kell kerülnie a túlzottdeficit-eljárás alól, "ha a matematikának vannak még érvényes szabályai". "Az a kérdés, hogy tegyünk-e még lépéseket, hogy biztosra menjünk" a deficiteljárás alóli kikerülést illetően - mondta a kormányfő. Ebben - közölte - még vita zajlik a kabineten belül is. Ekkor tett említést várható adóemelésekről, és a most részletesebben is ismertetett reklámadóról.

A legkisebbek megússzák...

"Magyarország ellen indított túlzottdeficit-eljárás megszüntetése és az arányos közteherviselés elvére figyelemmel" a kormány a reklámadó törvénytervezetének munkaanyagát hozta nyilvánosságra. A végleges tervezetről a következő kormányülésen döntenek majd.

Eszerint adókötelezettség a reklám közzététele után keletkezik, ám politikai reklámok és társadalmi célú felhívások nem tartoznak majd a törvény hatálya alá. A dokumentum szerint reklámnak minősül viszont a reklámtörvény szerinti gazdasági reklám, illetve a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény szerinti támogatás, valamint televíziós vásárlás.

Az adó alanya a reklám közzétevője lesz az elképzelések szerint, az idei évben azokat érinti, akik április elsejétől kezdve reklám közzétételi tevékenységet végeznek. A reklámadót az adott évi reklámok közzétételéből származó nettó árbevétel után kell majd fizetni. 

Az adó mértéke sávosan kerül meghatározásra, a közzétett dokumentum szerint pedig egymilliárd forint alatti részre nem lesz adófizetési kötelezettség, az 1-5 milliárd forint közötti részre 1 százalékot, 5-10 milliárd forint közöttire 10 százalékot, 10 milliárd forint feletti részre pedig 20 százalékot kell adóként befizetni. 

Milliárdokat kaszálhat az állam egy-egy szereplőn

Néhány nagyobb vállalat esetében megnéztük, mekkora adófizetési kötelezettséget is jelent az új adó majd. Mivel 2012-es beszámolók még nem érhetők el, 2011-es adatokkal dolgozunk. Ekkor a Magyar RTL Zrt. két évvel ezelőtti belföldi értékesítési bevétele 27,9 milliárd forint volt. Ez után a sávos adózással 4,13 milliárd forintot kell fizetniük majd. 

Az RTL Klubot is üzemeltető cég mellett a TV2 esetében is számolgattunk volna, viszont a beszámolóban a hirdetési bevételekre csak annyi utalást találtunk, hogy "A társaság hirdetési árbevételének nagy részét ügynökségeken keresztül realizálja". Tekintve azonban, hogy a teljes bevétele 16 milliárd forint közelében volt 2011-ben, az általa várhatóan fizethető adó egymilliárd környékén lehet. Mindenesetre az egy érdekes mellékszál, hogy a Nyerges-Simicska párost a hvg.hu értesülései szerint a TV2 lehetséges vevőjeként is lehet említeni.

Mint a táblázatokból is látható, a két kereskedelmi tévé finoman szólva sincs kirobbanó formában az utóbbi időben, és egy ilyen, különösen a tízmilliárd feletti bevételre terhelt magas adókulcs biztosan nagyon komoly átrendeződést fog indukálni a piacon. Már csak azért is, mert a televíziós reklámbevételek folyamatosan erodációja enélkül az adó nélkül is hatalmas kihívások elé állítja a kereskedelmi csatornákat (lásd Mikor reccsennek a magyar tévécsatornák? Meddig bírják?)

Egymilliárd forintnál nagyobb reklámbevétele van még az Origónak is a beszámoló szerint. 2011-ben a teljes árbevétele 4,304 milliárd forintot tett ki, melynek 64 százaléka, vagyis 2,57 milliárd forint volt a reklámbevétel. Mivel ez 1-5 milliárd forint közé esik, az egymilliárdnál kisebb részre nem kell adót fizetni, 1,57 milliárd forint lesz az adó alapja, melyből 15,7 milliót kell befizetni. 

Az Axel Springernek már elérhető a legfrissebb beszámolója, így 2012-es adatokkal is dolgozhatunk. Tavaly egyébként 18 százalékkal csökkent a cég hirdetési bevétele, és 1,99 milliárd forintot könyvelhettek el. Ez alapján a reklámadó 9,9 millió forinttal fogja csökkenteni a társaság eredményét.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!