Az elmúlt napokban véglegesítette a General Motors (GM) a tőzsdei bevezetést kérelmező dokumentumot, így azt valószínűleg keddig be is adja majd az amerikai értékpapír-piaci felügyelethez (SEC), adta hírül az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva a Reuters.
A kérelmet az eredeti tervek szerint már múlt hét pénteken benyújtották volna, ám azt a hirtelen jött vezércsere miatt elnapolták. A céget tavaly év vége óta átmeneti jelleggel irányító Ed Whitacre augusztus végén köszön le vezérigazgatói posztjáról, helyét Dan Akerson pénzügyi szakember veszi majd át.
16 milliárd dolláros buli
A tőzsdei bevezetésre előreláthatólag az idei év végén kerül sor, amely során 16 milliárd dollár (aktuális árfolyamon csaknem 3500 milliárd forint, a tavalyi magyar GDP 13,5 százaléka - a szerk.) értékben bocsát ki részvényeket az autóipari óriáskonszern. Ez az amerikai történelem második legnagyobb értékű tőzsdei bevezetése lesz a Visa 2008-as, 19,7 milliárd dolláros akciója után.
Világviszonylatban egyébként az Agricultural Bank of China a rekordtartó 22,1 milliárd dollárral, míg Németországban a Deutsche Telekom viszi el a pálmát, amely 1996-ban átszámítva 13 milliárd dollárt kasszírozott parkettra lépésével.
Mint ismert, a GM az autóeladásokat földbe döngölő válság miatt tavaly csődvédelmet kért, és csupán az amerikai állam 50 milliárd dolláros mentőövének köszönhetően menekült meg az összeomlástól. A tőkeinjekció által a pénzügyminisztérium 60,8 százalékos részesedést szerzett az autógyárban, a mostani kibocsátás után azonban már csak kisebbségi tulajdonosa lesz a cégnek.
Az 50 milliárd dollárból a GM eddig 6,7 millió dollárt fizetett vissza az államnak, a többi egy részét a kibocsátásból származó bevételből kívánja törleszteni.
Csődhelyzet után nyereség
A tragikus 2009-es év után bizakodásra adhat okot, hogy a komoly szanáláson áteső társaság az elmúlt két negyedévet - 2007 után először - már nyereséggel zárta. Az idei első három hónapban 865 millió dollár, a második negyedévben pedig 1,3 milliárd dollár profitot könyvelhetett el, miközben a bevétel utóbbi időszakban 5,3 százalékkal 33,2 milliárd dollárra nőtt. Összehasonlításul: egy évvel ezelőtt még 12,9 milliárd dollár veszteséget kellett lenyelnie a vállalatnak.
A kedvező trendeket jelzi, hogy Európa kivételével valamennyi piacán bővült a GM forgalma: Kínában például 49 százalékos növekedést produkálva 1,2 millió, belföldön pedig 13 százalékos pluszt felmutatva 1,1 millió autót értékesített a cég az első félévben.
Elemzők szerint az adat mérföldkőnek tekinthető a világ autópiacának és -kereskedelmének évek óta tartó átalakulási folyamatában - a kínai eladások ugyanis darabszámot tekintve megelőzték az amerikai értékesítést.
A helyzet javulására utal az a vállalás is, amely állítólag szerepel a tőzsdebevezetést kérelmező dokumentumban. Eszerint a GM 2011 és 2014 között évente 265 millió eurót fizet leányvállalata, az Opel dolgozóinak, ha nem valósulnak meg a több milliárd euróra rugó fejlesztési tervek, amelyek eredményeként több új Opel-modellt fognak piacra dobni.
W. B.
Menedzsment Fórum