Tom Clancy felkeltette Vadászat a Vörös Októberre című regényével a CIA kíváncsiságát. A szolgálat azután érdeklődött, hogy milyen forrásokból állította össze a majdnem valósághű technikai és katonai adatok rendezett halmazát. Az író kifejtette: csupán a bárki által elérhető, előfizethető, szakkönyvtárban megtalálható dokumentumokra támaszkodott, és ezekből vont le következtetéseket.
A csapos és Clancy viselkedése közötti hasonlóság, hogy egy-egy érdeklődési profilra információs csomagot állítottak össze. Hasonlóképpen tesz az információbróker, amikor megrendelői számára utánajárást munkaidőt megtakarítva keresi és értékesíti a döntéshozatalhoz szükséges információt.
Hogy az információt a megrendelő megfelelőnek értékelje, s a felek között végtére üzleti kapcsolat alakuljon ki, az alábbi paraméterekkel kell rendelkeznie a nyújtott információnak:
A fentiekhez érdemes hozzátenni a költséghatékonyság szempontját. Eszerint az adat és információminőség jellemzői:
- használati érték
- beszerzési költség
- nettó üzleti használati érték
- költséghatékonyság - a legfontosabb kumulatív adat/információminőség indikátor (megtérülés + banki alapkamat értéke alatt üzleti szempontból még nem mérvadó)
Rendet téve a jellemzők között az alábbi kijelentések fogalmazhatók meg:
- Logikus, egyben gazdasági szempontú rendet felállítva az elsődleges adat / információminőség paraméterek: értelmezhetőség, relevancia, hitelesség, aktualitás, teljesség, az adott helyzetben gazdaságos pontosság szintje. (A többi jellemző másodlagos, és a könnyű és hatékony használat körébe tartozik.)
- Az értelmezhetőség, relevancia és aktualitás kötelezőek.
- Az adat/információ értelmezhetősége és hitelessége, a pontosság gazdaságos szintje nem jelent hozzáadott értéket, de hatással van a beszerzési költségre.
- A hitelesség és teljesség soha nem abszolút, de törekedni kell növelésükre a még elfogadható határköltségig. Ám meglepetések és véletlenek mindig előfordulhatnak.
- A pontosság gazdasági szintje optimalizálandó.
- A könnyű és eredményes használat ugyan másodlagos és kiegészítő tényezők, de mivel befolyásolják a költséget, törekedni kell a költséghatékonyságra.
- A mennyiség önmagában nem érték; egy adott üzleti helyzetben a relevancia, időzítés és értékhozzáadás szempontjából vizsgálandó.
Mikulás Gábor