Idén már Magyarországon is elindulhat a digitális földfelszíni sugárzás, a műholdas és a kábelszolgáltatók pedig már most is kínálnak digitális csomagokat. A T-Online IPTV szolgáltatását is egyre többen ismerik meg.
A hazai televíziók viszont - úgy tűnik - csak félgőzzel próbálják kihasználni a digitalizációban rejlő lehetőségeket. A nemzetközi tulajdonú IBM és a magyar kötődésű Synergon informatikai vállalatok vezetői úgy látják, hamarosan a televízióknak is lépniük kell. A két cég ezért együttműködési megállapodást kötött, hogy a valódi átálláshoz szükséges rendszereket együtt értékesíthessék a műsorszolgáltatóknak.
Milliárdos üzlet
"Annak ellenére számítunk a hazai televíziózás megváltozására, hogy tudjuk: a magyar nézők meglehetősen konzervatívak" - mondta az mfor.hu-nak Fónai Tamás, a Synergon üzletágigazgatója. Hozzátette, hogy első körben a legnagyobb játékosnak számító, külföldi tulajdonban lévő kereskedelmi televíziók állhatnak át, ők is főleg a tulajdonos döntése nyomán. Előbb-utóbb viszont a kisebb műsorszolgáltatóknak is be kell látniuk, mennyivel olcsóbban és hatékonyabban lehet működtetni a televíziót egy egységes rendszer alkalmazásával, mondta az üzletág-igazgató.
A két vállalat egyébként azzal számol, hogy akár húsz-harminc új televízió is megjelenhet hazánkban a digitális átállással. Ezután konszolidáció mehet végbe, és körülbelül négy-öt társaság válhat igazán nagy szereplővé.
A cégek egy-egy tévécsatorna kapcsán milliárdos értékű informatikai beruházásokkal számolnak. Fónai Tamás szerint ezek értéke attól függ, milyen mélységben szeretnék átállítani rendszereiket a műsorszolgáltatók. "Ha valaki mindent akar, a befektetés ötmilliárd forint fölé is mehet. Ha csak a tárolási rendszereit szeretné kicserélni, egy-kétmilliárd forintból is kijöhet a dolog" - mondta az üzletágigazgató.
Mi, nézők azt vehetjük majd észre a tévék belső átállásából, hogy jobb minőségű szolgáltatást kaphatunk, gyorsabban - mondta Molnár Sándor, aki az IBM képviseletében már épített ki hasonló rendszereket.
A televíziók ugyanis automatizálni tudják azt a folyamatot, amely révén az internetre küldenek műsorokat; a képminőség is jelentősen javítható, ha egy egységes rendszerben, a tárolókapacitások okos kihasználásával dolgoznak a stúdiók. "Kapcsolatban állunk olyan céggel is, amely csak interneten látható, de HD minőségű (nagy felbontású) adások beindítását tervezi Magyarországon" - közölte a szakértő.
Lépniük kell a tévéknek is
A két vállalat szakemberei szerint a televízióknak is megéri, ha saját maguk is alkalmazkodnak a digitális piac szabályaihoz. Jelenleg azok az internetes oldalak járnak jól, amelyek újraközlik a televíziók műsorait: ilyenek a videómegosztók, mint például a Youtube. Ez az oldal "hivatalosan" abból él, hogy összegyűjti a felhasználók által készített videókat. Sok esetben pedig a nagy tévécsatornákon látható műsorokat közlik újra ezek a szájtok.
A tévék úgy oldhatják meg ezt a helyzetet, ha saját maguk, saját felületükön teszik elérhetővé tartalmaikat, amelyek újraközlésével bevételeket is realizálhatnak - fejtette ki Molnár Sándor.
A költséghatékony működést segítheti, hogy egy-egy televízió gyártási rendszereit vállalatirányítási rendszerekkel is összekötheti. Így pontosan nyomon követhető például a szerkesztői-műsorkészítői infrastruktúra kihasználtsága, a vágóhelyiségek időbeosztása is.
A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a műsorszolgáltatóknak érdemes platformfüggetlen és nyílt rendszereket választaniuk, hiszen ebben az esetben a technológia és a formátumok fejlődése közben lehet például korszerűbb megoldásokra váltani - anélkül, hogy a teljes rendszert cserélni kellene.
Fónai Tamás, a Synergon üzletágigazgatója közölte: a cég több tévécsatornával is kapcsolatban áll; az idei évben szeretnék megkötni az első szerződést, amely a cég és az IBM közötti együttműködés keretén belül szállítana informatikai rendszert. Véleménye szerint ezzel a valóságban is megkezdődhet a digitális átállás, amit a nézők is észrevesznek majd.
LNG