A gépkocsipark korszerűsítése igen sokba kerül, ugyanakkor-a gazdaság a legtöbb területen tőkehiánnyal küzd. Szerencsére az új flotta kialakítása ma nem elsősorban tőke kérdése, hiszen a nagy autógyárak olyan lízing-, illetve tartós bérleti konstrukciókban kínálják járműveiket, amelyeket szinte minden fuvarozó igénybe tud venni, aki komolyan gondolja, hogy ebben az üzletágban akar hosszú távon tevékenykedni. Egyébként a MASPED is foglalkozik gépjármű-lízingeléssel, és aki megfelel a követelményeknek, az a mi segítségünkkel új gépkocsihoz juthat.
A korszerű szállítóeszközök, az új fuvarozási technológiák a szállítmányozás szakmai fejlődését is megkövetelik. Úgy gondolom, hogy a logisztika fejlődése határozza meg a szállítmányozás jövőbeni képét. Ebből a szempontból is nagyot lépett előre a szakma, és a közeljövőben újabb fejlődés várható. Gondoljunk csak arra, hogy a 90-es évek elején hány multinacionális cég települt hazánkba, épített összeszerelő üzemet, alakított ki regionális központot. Ezeknek a cégeknek egy része most továbbáll kelet felé, hiszen azok az előnyös gazdálkodási feltételek, amelyek miatt idejöttek, Magyarország uniós csatlakozásával megszűnnek.
A multik a gyártelepek, üzemcsarnokok berendezéseit, felszereléseit elvihetik, de az épületek ittmaradnak. Ezeket a kihasználatlan, több ezer négyzetméteres csarnokokat szinte csak raktározási célra lehet a továbbiakban hasznosítani, és miután a tulajdonosok nem tudnak mit kezdeni velük, rendkívül olcsón hozzájuthatnak olyan cégek, amelyek komplex logisztikai szolgáltatást kívánnak nyújtani. Ezzel kapcsolatban azonban azt is meg kell jegyezni, hogy a rövid idő alatt nagy volumenben jelentkező új raktárkapacitás komoly feszültségeket okozhat a piacon.
Egyébként az uniós tagság a magyar gazdaságra is jelentős befolyást gyakorol majd, hiszen nem valószínű, hogy az uniónak nagy szüksége lenne például egy gyorsan fejlődő magyar nehéziparra. Sokkal inkább egy gazdaságosan termelő hazai mezőgazdaság lehet versenyképes a nagy közös piacon. Ez együtt jár a mezőgazdasági tevékenység, a termőföld és a munkaerő értékének növekedésével, amit az árumozgás is tükrözni fog. A szállítmányozóknak erre kell felkészülniük a csatlakozásig hátralevő egy év alatt.
Integrátori szerepben
Bizonyára sokan emlékeznek még azokra a nem is olyan régmúlt időkre, amikor a hazai szállítmányozási piacon egyetlen cég létezett, és aki valamilyen árut akart exportálni vagy importálni, kizárólag hozzájuk, a MASPED-hez fordulhatott. Az elmúlt bő évtizedben nagyot fordult a világ, és megszűnt ez a monopolhelyzet is, ám a cég ugyanúgy (ha nem jobbam prosperál, mintha mi sem történt volna. A túlélés kulisszatitkairól, és a szállítmányozási szakma jelenéről, jövőjéről kérdeztük Kautz Istvánt, a Masped Első Magyar Általános Szállítmányozási Rt. elnök-vezérigazgatóját.