4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A parlament által még tavaly júliusban elfogadott új, keret jellegű közbeszerzési törvényt január 1-től kell alkalmazni, a keretet kitöltő kormányrendeletek december végén jelentek meg a Magyar Közlönyben.

A törvény részletesen leírja azt, hogy miként kell meghatározni a közbeszerzés becsült értékét. Az építési beruházásnál a teljes beruházásért járó ellenértéket kell figyelembe venni, és be kell számítani a megvalósításához szükséges, az ajánlatkérő által rendelkezésre bocsátott áruk és szolgáltatások becsült értékét is.

Ha egy gazdasági szereplő a közbeszerzés értékének huszonöt százalékát meghaladó mértékben fog közvetlenül részt venni a közbeszerzés teljesítésében, akkor azt nem lehet alvállalkozónak minősíteni, hanem közös ajánlattevőként kell, hogy szerepeljen az eljárásban. Egy cégnek a szerződés teljesítésében való részvételi arányát az határozza meg, hogy milyen arányban részesül a beszerzés nettó - áfa nélküli - ellenértékéből.
 

Az ajánlatkérő hirdetmény útján köteles közzétenni a nyílt eljárást megindító ajánlati felhívást; a meghívásos, a hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos eljárást és a versenypárbeszédet megindító részvételi felhívást is. 

A nyílt eljárásban az ajánlatkérő - az ajánlattételi határidő lejártáig - módosíthatja az eljárást megindító felhívásban, valamint a dokumentációban meghatározott feltételeket, viszont ekkor az ajánlattételi határidőt meg kell hosszabbítania. Az új határidőt úgy kell meghatározni, hogy minden esetben megfelelő idő álljon rendelkezésre az ajánlat benyújtásához. Ha ez a megfelelő időtartam az eredeti ajánlattételi határidő alapján is rendelkezésre áll, akkor az eredeti határidőt nem kell meghosszabbítani. 

A kis- és közepes vállalkozások közbeszerzési részvételét segíti a következő szabály: az ajánlatkérő köteles megvizsgálni a beszerzését abból a szempontból, hogy lehetőség van-e a közbeszerzés egy részére történő ajánlattételre. Amennyiben a részajánlat-tétel biztosítható, az ajánlatkérő az eljárást megindító felhívásban köteles lehetővé tenni a közbeszerzés egy-egy részére történő ajánlattételt. 

Az ajánlatkérő mindig köteles az eljárásban legalább egy műszaki, illetve szakmai alkalmassági, valamint legalább egy pénzügyi és gazdasági alkalmassági követelményt előírni az ajánlattevőkre.

Eddig a hibás ajánlat érvénytelen volt. Januártól ha az ajánlatkérő az ajánlatban - az értékelés eredményére kiható - számítási hibát észlel, annak javítását maga végzi el. A számítási hiba javításáról az összes ajánlattevőt egyidejűleg, közvetlenül, írásban, haladéktalanul tájékoztatni kell.

Az ajánlatkérő az eljárást megindító felhívásban köteles meghatározni az ajánlatok értékelési szempontját. Ez továbbra is kettős lehet: vagy a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás, vagy pedig az összességében legelőnyösebb ajánlat kiválasztása. Külön szabályok vonatkoznak a törvényben az építési koncesszióra, és a közszolgáltatók eljárásaira.

A közbeszerzés állami intézménye a Közbeszerzési Hatóság, amely csak az Országgyűlésnek van alárendelve. Ez felügyeli a törvényben meghatározott célok érvényesülését. A Közbeszerzési Hatóság keretében működik a 10 tagú Tanács, amelyben az egyes közérdekű célokat, az ajánlatkérőket és az ajánlattevőket azonos számú tag képviseli. A tagok megbízatása legalább két évre szól.

A Tanács elnöke a Hatóság elnöke is egyben. A Hatóság elnökének 5 évre történő kinevezéséről a Tanács a jelen levő tagok kétharmados szótöbbségével dönt. A kinevezés egyszer ismételhető. A szervezet része a Közbeszerzési Döntőbizottság is. Külön kormányrendelet szabályozza a tervpályázati eljárásokat, amelyek speciális közbeszerzésnek minősülnek. Aki ilyet hirdet, az köteles betartani a rendeletben foglaltakat.

Egy másik rendelet pedig az építési beruházások részletszabályait tartalmazza. Ebben szerepel - egyebek mellet - az, hogy az 50 millió forintnál drágább, és 6 hónapnál tovább tartó beruházásnál a vállalkozó rész-számlát bocsáthat ki. Egy további rendelet az ajánlattevő alkalmasságának az igazolását, illetve a műszaki leírást szabályozza.
 
MTI 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!