Várhatóan a jövő év januárjában írják ki a pályázatot a VNU magazinjainak eladására -- tájékoztatta a Világgazdaságot a VNU Magazins BV vezérigazgatója. Koos Guis elmondása szerint az ügyletet valószínűleg nyárig tető alá hozzák. Piaci információk szerint vevőként szakmai és pénzügyi befektető egyaránt szóba jöhet.
A VNU holland kiadó egyben akarja eladni valamennyi magazinját -- a magyar érdekeltségekkel együtt --, s a befolyó összegből finanszírozza az USA-ban bejegyzett ACNielsen piackutató vállalat megvásárlását -- erősítette meg a VNU Magazins BVvezérigazgatója. Az ügyletet tegnap jelentette be a holland cég.
Koos Guis elmondta, hogy a társaságnak Belgiumban, Hollandiában, Csehországban, Magyarországon, Szlovákiában és Romániában vannak magazinjai, illetve 35 százalékos részesedéssel rendelkezik egy moszkvai független médiumban.
A vezérigazgató tájékoztatása szerint a magazinok értékesítésére a jövő év januárjában írják ki a pályázatot, azt azonban nem tudta megmondani, hogy mely cégek érdeklődnek a VNU-magazinok iránt. A lapok vételáráról a vezérigazgató annyit közölt, hogy az eladásból befolyó összeg, valamint az 500 millió euró összegben tervezett részvénykibocsátás fedezni fogja az ACNielsen 2,3 milliárd dolláros vételárát. Információnk szerint a Merryll Lynch kapott megbízást a vevőkeresésre.
Az ACNielsen piackutató cég megvásárlásával a világ legnagyobb piaci információs vállalkozásává válhat. A holland kiadóvállalat tavaly novemberben vette meg az 1996 előtt még az ACNielsenhez tartozó Nielsen Media Research médiakutató cégét, s ezt hozza egy kalap alá a megvásárolni tervezett ACNielsennel. (Ezzel a magyarországi ACNielsen is a VNU-é lesz.) Eközben eladja valamennyi magazinját, s csak a gazdasági lapokban meglévő érdekeltségeit tartja meg.
A lapunk által megkeresett kiadói szakemberek szerint nem esélytelen egyetlen vevőt találni egy ilyen vonzó, általában jól pozicionált magazinportfólióra. Az bizonyos, hogy jóval egymilliárd dollár feletti összeget kevés kiadó képes kifizetni, ráadásul tekintettel kell lenni a versenyjogi szabályokra is.
A jelenlegi magyarországi helyzetben sem az Axel Springer, sem a Bertelsmann nem jöhet szóba. Nem kizárt azonban pénzügyi befektető érdeklődése sem -- mondta el az egyik nagy hazai kiadó vezetője.
Az előkészületek hónapok óta zajlottak, de értesítést csak a bejelentés előtt kapott a VNU Magyarország Lapkiadó Rt. Vezetése -- közölte Csejtei Ildikó marketing- és pr-igazgató. Megítélésük szerint a hazai VNU-magazinok jövő évi gazdálkodására, eredményére semmilyen hatással sincs a várható tulajdonosváltás. A hirdetési szerződések az utódra nézve is érvényesek lesznek.
Januárban pályáztat a VNU
Várhatóan a jövő év januárjában írják ki a pályázatot a VNU magazinjainak eladására. Piaci információk szerint vevőként szakmai és pénzügyi befektető egyaránt szóba jöhet.