Várhatóan 2005. január 1-től vezetik be Németországban a 12 tonna összsúlynál nehezebb teherjárművek számára a megtett távolságtól függő autópálya-használati díjat, amitől havonta mintegy 200 millió eurós bevételt várnak.
Erről Martin Rickmann, a Toll Collect GmbH az elektronikus díjbeszedő rendszert kiépítő és üzemeltető cég munkatársa tájékoztatta az újságírókat szerdán Budapesten, a német nagykövetségen. Közölte: Németországban a mintegy kétezer kilométer hosszúságú autópálya-hálózaton kívánják beszedni a 12 tonnánál nehezebb teherautók után a kilométerenkénti 9-14 eurócentes díjat.
A német autópályákon évente 1,2-1,4 millió teherautó közlekedik, amelynek a harmada külföldi. A járművek összesen mintegy 22,7 milliárd kilométert tesznek meg évente ezeken az utakon. A forgalom 35 százalékát a külföldi járművek által megtett kilométer adja. Az úthasználati díj bevezetését a jelentős teherjármű-forgalommal indokolták.
Az elektronikus díjbeszedési rendszer, amely a GPS, azaz a műholdas helymeghatározó és a GSM, azaz a mobiltelefon-rendszer kombinációjával alakítottak ki, hogy megkönnyítsék és pontosan be tudják szedni az autók által megtett út hosszának megfelelő díjat. A rendszert már az elmúlt évben szerették volna üzembe helyezni, ám akkor még különböző műszaki problémák miatt ez nem volt lehetséges. Az idén azonban áprilistól kezdődő tesztidőszakban már a rendszer paramétereit megfelelően korrigálták és mostanra elérkeztek odáig, hogy a műszaki megoldások 99 százalékos pontossággal működnek.
Eddig kétszázezer járműbe szerelték be az úgynevezett fedélzeti egységet, amely automatikusan azonosítja a járművet és szolgáltatja az adatokat az általa megtett útról. Ezt követően számlázzák az útdíjat a jármű üzemben tartójának. Martin Rickmann elmondta azt is, hogy lehetséges interneten és kézi módszerrel a határállomásokhoz közel, illetve a benzinkutaknál is a kívánt útszakaszra regisztrációt vásárolni.
A fedélzeti egységért nem kell fizetni, mivel az az üzemeltető társaság tulajdonában marad, csak a beszerelő szervizeknél a szerelési díjat kell kiegyenlíteni. Ez jelenleg 50 euróba kerül, ám várhatóan a jövő évtől ez szervizenként változik majd. Németországon kívül a Németországgal határos államokban vannak olyan szervizek amelyek az elektronikus regisztrációs készüléket beszerelik a teherautókba.
A Toll Collect munkatársa megnyugtatta a magyar teherfuvarozókat, hogy az interneten való bejelentkezés és a kézzel elvégzett regisztráció is ugyanolyan értékű, mintha járművükbe fedélzeti egységet szerelnének. Az autópálya-díj fizetését, illetve a regisztrációt háromszáz elektronikus ellenőrző híddal mérik, illetve megállíthatják a járműveket, valamint szúrópróbaszerűen a fedélzeti egységről nyert adatokat is ellenőrzik. (MTI)
Kapcsolódó anyagok
4,6 milliárd euróba kerül a kudarc a Toll Collectnek
Ismét időzavarba került a Toll Collect
Hibátlanul működik a Toll Collect autópálya-díjbeszedő rendszere
Félezer probléma a Toll Collect díjbeszedő rendszerében
Januártól autópályadíjat kell fizetniük a fuvarozóknak a Németországban
Várhatóan 2005. január 1-től vezetik be Németországban a 12 tonna összsúlynál nehezebb teherjárművek számára a megtett távolságtól függő autópálya-használati díjat, amitől havonta mintegy 200 millió eurós bevételt várnak.