Változó bolthálózat változó vásárlási kultúra
A bolthálózat változásai befolyásolják a vásárlói és fogyasztói magatartást is, hangsúlyozta dr. Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem professzora "Vásárlói magatartások várható trendjei" című előadásában, amelyben három jelenséget emelt ki. Egyrészt, hogy felértékelődik az idő, és a korábbiakhoz képest sokan eltérő időtartammal vásárolnak, de elvárásaik is megváltoznak. Mivel az intenzíven dolgozók az átlagosnál nagyobb mértékben használják munkájukhoz a modern elektronikus csatornánkat, elérhetőségük módja, a nekik szóló üzenetek formája és tartalma megújul.
Másrészt a férfi vásárlók növekvő számát prognosztizálja a pécsi professzor a napi fogyasztási cikkeknél, s a gyerekek ellátásánál is. A bébiruhától a cumisüvegig, a játékoktól a pelenkáig terjedően vásárolnak és döntenek majd márkákról - jelentette ki dr. Törőcsik Mária.
Harmadik újdonság, hogy a nagy eladóterű üzletek elterjedése, a szinte átláthatatlan árutömeg, a vásárlás családi programmá válása megnöveli a vásárlással töltött időt. Ez viszont az idővel csak szűkösen rendelkezőknél kiváltja az ellentrendet: a jelenleginél többen részesítik előnyben napi fogyasztási cikkeknél az online-vásárlást, a benzinkutakat, a lakóhely közeli kis boltokat, mondta dr. Törőcsik Mária a GfK-konferencián.
Jelenős erősödés a fogyasztási cikkek piacán
Idén az első félévben örvendetesen növekedett a napi fogyasztási cikkek piaca. Az összes forgalom meghaladta a 900 milliárd forintot, és kb. 20 százalékkal több, mint a tavalyi első félévben, jelentette be Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója a cég kereskedelmi konferenciáján.