4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Több festmény is rekordáron kelt el az idei őszi-téli aukciós-időszak során. Az összforgalom meghaladta a kétmilliárd forintot. A hazai képek felértékelődésében oroszlánrész jut a rendszerváltás után megjelent fogalomnak, az art brandingnek is. A szakértők szerint jobb marketinggel például Csontváry -, amely immár a "legdrágább magyar festő",- nemzetközi mércével is komoly ázsiót érhetne el.

Senki többet? Mfor.hu-montázs

Leszorította a múlt héten a trónról Csontváry Kosztka Tivadar festménye, A szerelmesek Munkácsy Mihály Poros út I. című vásznát. A 2004-ben mintegy 220 millió forintért gazdát cserélt festmény közelébe is alig ért az utóbbi másfél év felhozatala, ám a trend megszakadt a semmiből előkerült Csontváry-képnek köszönhetően. A mű elnyerte az egyetlen festményért kifizetett legmagasabb összeg címet a Kieselbach Galéria fennállásának legsikeresebb aukcióján.

Két nappal később ugyan nem születtek ekkora rekordok, mégis jól teljesített a Kongresszusi Központban a Mű-Terem Galéria, amelynél a tételek zöménél millió feletti leütési árat sikerült elérni. Tizenegy alkotás esetében a kifizetett összeg nyolc számjegyű volt, ami jelzi, a befektetési céllal vásárlók is mélyen a pénztárcájukba nyúltak. További öt galéria is szerepet játszott abban, hogy a festményárverések összforgalma mintegy 200 millió forinttal haladta meg a tavalyit, elérve a 2,1 milliárd forintot. Az eredményben oroszlánrész jutott a Kieselbachnak, amelynél az eladási árak összege 909,570 millió forint volt.

A sikeres téli zárást egy ugyancsak sikerekben bővelkedő őszi aukciós időszak előzte meg. Bálint Endre és Bernáth Aurél alkotásai is csúcsáron keltek el a Mű-Terem galéria októberi árverésén. Az azt megelőző Kieselbach aukción pedig egy Moholy-Nagy akvarell került ugyancsak rekordáron új tulajdonosához, a teljes leütési ár pedig mintegy 520 millió forint volt. A hazai viszonyok között jelentős összegekért elkelő alkotások és az évente többször is megrendezésre kerülő árverések mind azt jelzik, hogyha nem is pezseg, de már beindult a hazai műkereskedelmi piac.

Abban, hogy a korábbi hallgatag esztendők után Magyarország is kezd bekapcsolódni a nemzetközi aukciós vérkeringésbe jelentős szerepet vállalt Virág Judit (Mű-Terem Galéria), Kieselbach Tamás (Kieselbach Galéria) és Szalóky Károly (Várfok Galéria) is. Míg az első két szakember missziós tevékenysége elsősorban egy-egy kor népszerűsítésére terjed, addig Szalóky kortárs művészekből alkot eladható márkákat. "Mivel nem akadt olyan galéria, amely kortárs képzőművészetet mutatott be, így egyszerű helyzetben voltam" - mesélte még a Brandfestival kerekasztal-beszélgetésén a galerista.

Mára El Kazovszkij, Nádler István vagy feLugossy László nemcsak itthon, de külföldön is jól csengő brand, viszont a művészek felépítése Szalóky Károly szerint nemcsak rajta, de az alkotón is múlik: "Felépíteni azt lehet, aki hagyja magát." Mivel nem klasszikus értelemben vett termékről, hanem személyekről van szó, így a feladat is jóval összetettebb, amit folyamatos személyes kapcsolat, gondoskodás és következetesség jellemez. Szalóky azt is cáfolja, hogy bárkiből jó márkát tudna faragni. "A szakma kontrollja működik, s nem biztos, hogy bekerülnek az alkotások a múzeumokba" - válaszolta arra a kérdésre, kis négyszögek vagy körök festésével lehet-e valaki a kortárs képzőművészet nagyja.

Megéri!

"A tudatos brandépítés a hazai művészetben még nem túl gyakori" - vélte Kieselbach Tamás, aki szerint rengeteg jó festmény és művész van az országban, de ritkán van mögöttük az a sztori és az az összehangolt munka, ami valóban eladhatóvá tenné őket. Csontváryt például nagyon kevesen értik, s a művész külföldi eladhatóságán az is sokat ront, hogy múzeuma a "hatos út mellett" van. A szakértő példaként Ausztriát említette, ahol tudatosan dolgozik rajta az egész ország, hogy művészeik brandekké váljanak, s a fővárosban folyamatosan szervezik a kiállításokat. Virág Judit szerint már nálunk is megindult a folyamat, de több évtizedes hátrányt nem lehet pillanatok alatt ledolgozni, s az osztrák művészek ázsiója is csak az utóbbi 10-15 évben emelkedett meg számottevően.

Nehéz lenne eldönteni, hogy élő vagy halott művészek márkaértékét könnyebb-e növelni, mindenesetre egyik sem egyszerű. Amíg előbbinél főként a személyiség szeszélyével kell megküzdenie a galeristának, utóbbinál a marketingre kell nagyobb hangsúlyt fektetni. De a szakértők szerint jó úton halad a szakma, hogy elérje a nyugati tendenciákat, így még most érdemes festménybe fektetnünk.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!