Armani, Gucci, Dolce & Gabbana - csak néhány azok közül a márkák közül, melyek az Andrássy úton nyitottak üzletet. A luxusipar azonban jelenleg más régiókra koncentrál, így a terjeszkedés jóval visszafogottabb Budapesten, mint a válságot megelőzően - állapítja meg a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb elemzése. A cég szakemberei szerint a közeljövőben még nem is várható fellendülés a piacon, egyelőre a bérleti árak is nagyon széles sávban szóródnak.
Alább hagyott a láz
Első fecskeként 2005-ben a Zegna nyitott üzletet az Andrássy úton, majd a Louis Vuitton Budapestre csábítása volt az igazi nagy dobás. Ezt követően 2008-ban sorra jöttek újabb márkák: a Burberry, a Gucci, a Roberto Cavalli mind-mind a Nagykörúton képzelték el jövőjüket. Az utolsó jelentős boltnyitás tavaly nyáron az Armanié volt, de a világhírű divatcég azóta már be is zárta kávézóját az üzlet mellett.
"Jelenleg jóval visszafogottabb a luxusmárkák terjeszkedése, mint a válság előtt volt, ennek két fő oka van: egyrészt a luxusmárkák más régiókba helyezték a hangsúlyt, a Távol-Kelet, az arab országok, Brazília vagy Oroszország irányába nézelődnek inkább. Másrészt az Andrássy út is átrendeződött, jelenleg erős a túlkínálat a magyar luxusutcában" - mondta az mfor.hu kérdésére Borbély Gábor, a CBRE regionális elemzője.
A szakember szerint nehezíti a magyar főváros helyzetét, hogy nagyon különböző az Andrássy úton lévő házak állapota, illetve gyakran a tulajdoni viszonyok sem egyértelműek. Éppen ezért sokak szerint nem is lehet egy piacnak tekinteni a sugárutat.
Ehhez kapcsolódik az is, hogy a bérleti díjak nagyon széles sávban szóródnak: hallani 20 eurós négyzetméterárról is, de előfordulnak 100 euró körüli szintek is. "Fontos lenne, hogy a túlságosan feldarabolt üzlethelyiségeket összevonják, illetve megtisztítsák a bérlői profilt. Egy luxusmárka nem fog Budapestre jönni úgy, ha mellette egy kínai büfé van, ezeket a bérlőket ki kellene tenni az Andrássy útról, hogy tényleg luxusutca lehessen" - emelte ki Borbély Gábor. A CBRE szakembere szerint a bérleti díjaknak is szűkebb sávban kellene mozogni a jövőben, hogy újabb luxusmárkák döntsenek a magyar főváros mellett.
Jövőre talán újra jöhet az őrület
"Az idei évben már nem számítunk nagy mozgásra a piacon, jelenleg az európai gazdasággal kapcsolatban még komoly kockázatok vannak, sokak szerint törékeny a növekedés. Ha jövőre nagyobb lesz az optimizmus ezen a téren, akkor 2011-ben talán ismét terjeszkedhetnek a régióban a luxuscégek" - véli az elemző.
Az elmúlt hónapokban sok cég neve megfordult már pletykaszinten az Andrássy úttal kapcsolatban, leggyakrabban azokat a márkákat említi a sajtó, melyek már valamelyik régiós városban - Varsóban vagy Prágában - jelen vannak. Borbély Gábor kérdésünkre nem akart konkrét márkaneveket mondani, mivel ezek a terjeszkedési tervek egyelőre nem publikusak.
"Jelenleg mintegy 15-20 olyan márka van Budapesten, melyeket mi luxusnak nevezünk. Persze más a luxus itt, mint mondjuk a nyugati nagyvárosokban. A Dolce & Gabbana például mást hoz Budapestre, mint például Londonba" - hangsúlyozta a CBRE elemzője.
Beke Károly
Menedzsment Fórum