3p

2006-2008 körül sorra nyitottak a luxusmárkák üzleteket a magyar fővárosban, egy ideje viszont nagy a csend az Andrássy út körül, inkább boltbezárásokról hallani. Az mfor.hu által megkérdezett szakember szerint az idei évben már nem is várható javulás, várhatóan legkorábban 2011-ben jönnek majd újabb luxusmárkák Budapestre. Mfor.hu-háttér.

Armani, Gucci, Dolce & Gabbana - csak néhány azok közül a márkák közül, melyek az Andrássy úton nyitottak üzletet. A luxusipar azonban jelenleg más régiókra koncentrál, így a terjeszkedés jóval visszafogottabb Budapesten, mint a válságot megelőzően - állapítja meg a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb elemzése. A cég szakemberei szerint a közeljövőben még nem is várható fellendülés a piacon, egyelőre a bérleti árak is nagyon széles sávban szóródnak.

Alább hagyott a láz

Első fecskeként 2005-ben a Zegna nyitott üzletet az Andrássy úton, majd a Louis Vuitton Budapestre csábítása volt az igazi nagy dobás. Ezt követően 2008-ban sorra jöttek újabb márkák: a Burberry, a Gucci, a Roberto Cavalli mind-mind a Nagykörúton képzelték el jövőjüket. Az utolsó jelentős boltnyitás tavaly nyáron az Armanié volt, de a világhírű divatcég azóta már be is zárta kávézóját az üzlet mellett.

"Jelenleg jóval visszafogottabb a luxusmárkák terjeszkedése, mint a válság előtt volt, ennek két fő oka van: egyrészt a luxusmárkák más régiókba helyezték a hangsúlyt, a Távol-Kelet, az arab országok, Brazília vagy Oroszország irányába nézelődnek inkább. Másrészt az Andrássy út is átrendeződött, jelenleg erős a túlkínálat a magyar luxusutcában" - mondta az mfor.hu kérdésére Borbély Gábor, a CBRE regionális elemzője.

A szakember szerint nehezíti a magyar főváros helyzetét, hogy nagyon különböző az Andrássy úton lévő házak állapota, illetve gyakran a tulajdoni viszonyok sem egyértelműek. Éppen ezért sokak szerint nem is lehet egy piacnak tekinteni a sugárutat.

Ehhez kapcsolódik az is, hogy a bérleti díjak nagyon széles sávban szóródnak: hallani 20 eurós négyzetméterárról is, de előfordulnak 100 euró körüli szintek is. "Fontos lenne, hogy a túlságosan feldarabolt üzlethelyiségeket összevonják, illetve megtisztítsák a bérlői profilt. Egy luxusmárka nem fog Budapestre jönni úgy, ha mellette egy kínai büfé van, ezeket a bérlőket ki kellene tenni az Andrássy útról, hogy tényleg luxusutca lehessen" - emelte ki Borbély Gábor. A CBRE szakembere szerint a bérleti díjaknak is szűkebb sávban kellene mozogni a jövőben, hogy újabb luxusmárkák döntsenek a magyar főváros mellett.

Jövőre talán újra jöhet az őrület

"Az idei évben már nem számítunk nagy mozgásra a piacon, jelenleg az európai gazdasággal kapcsolatban még komoly kockázatok vannak, sokak szerint törékeny a növekedés. Ha jövőre nagyobb lesz az optimizmus ezen a téren, akkor 2011-ben talán ismét terjeszkedhetnek a régióban a luxuscégek" - véli az elemző.

Az elmúlt hónapokban sok cég neve megfordult már pletykaszinten az Andrássy úttal kapcsolatban, leggyakrabban azokat a márkákat említi a sajtó, melyek már valamelyik régiós városban - Varsóban vagy Prágában - jelen vannak. Borbély Gábor kérdésünkre nem akart konkrét márkaneveket mondani, mivel ezek a terjeszkedési tervek egyelőre nem publikusak.

"Jelenleg mintegy 15-20 olyan márka van Budapesten, melyeket mi luxusnak nevezünk. Persze más a luxus itt, mint mondjuk a nyugati nagyvárosokban. A Dolce & Gabbana például mást hoz Budapestre, mint például Londonba" - hangsúlyozta a CBRE elemzője.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!