Összes Bécsből induló és érkező járatát Pozsonyba irányította át a SkyEurope, mivel a Bécs-Schwechat repülőtér szombat nulla óra óta nem hajlandó kiszolgálni gépeit. Ennek oka, hogy a szlovák diszkont légitársaság péntek délután három óráig sem egyenlítette ki tartozásait a reptérrel szemben.
A korábban folytatott tárgyalások megszakadtak, így a jelenlegi állás szerint nem várható, hogy rövid időn belül visszafogadja a céget a repülőtér, idézi az APA hírügynökség a légikikötő egyik illetékesét. Ronald Schranz, a légitársaság szóvivője viszont még bízik abban, hogy "előbb-utóbb" visszatérhetnek majd az egyik fő bázisuknak számító bécsi repülőtérre.
Másfél ezer utas kénytelen buszozni
A szolgáltatások beszüntetése szombaton a légitársaság 12 Bécsből induló járatának mintegy 1500 utasát érinti, vasárnap pedig 11 járatot kell Pozsonyba áthelyezni. Az utasokat a cég reggel óta busszal fuvarozza át a szlovákiai repülőtérre, megpróbáltatásaik azonban ezzel még nem érnek véget, hiszen ott várakozásra, késésekre kell felkészülniük.
Ennek ellenére az utasok eddig viszonylag jól viselik a kialakult helyzetet. "Ha az ember 29 euróért utazik, akkor benne van ez a kockázat. Az egész olyan, mint egy kalandtúra" - mondta a Die Pressének egy várakozó utas. A cég egyébként az elmúlt hetekben extrém akciókkal próbálta magához csalogatni az ügyfeleket – az elmúlt napokban például már minden második jegyet ingyen adott.
A SkyEurope-nak korábban más légikikötőkkel is meggyűlt a baja: június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban tartóztatták fel a gépeket rendezetlen adósságok miatt. A párizsi Orly repülőtér egyúttal lefoglalta a légitársaság egyik gépét – egy ottani bíróság döntése szerint addig nem is kell visszaadnia azt, amíg a SkyEurope ki nem egyenlíti vele szemben fennálló tartozásait.
Nem tudnak fizetni a dolgozóknak
A cég súlyos készpénzhiányát jelzi az is, hogy szlovák lapértesülések szerint a HR-vezető levélben közölte a dolgozókkal: egyelőre nem tudják kifizetni a júliusi béreket. Hozzátette, hogy amennyiben ezt nem tudják elfogadni, akkor a cég kénytelen lesz beszüntetni működését.
A légitársaság szóvivóje szerint a dolgozók időközben tudomásul vették a bérek csúszását. A menedzsment egyébként már hónapok óta ingyen dolgozik, hogy megmentse a céget.
Mint ismert, a SkyEurope június végén jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet. A társaság korábban azt közölte, hogy ötmillió eurós áthidaló hitelt kap a brit Chain Box Technologytól, a Focus Equity B.V. pedig 16,5 millió eurós tőkeinjekciót helyezett kilátásba. A hollandiai bejegyzésű befektetési társaság azonban azt a feltételt szabta ehhez, hogy a reorganizáció sikeresen befejeződjön.
A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.
Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum