4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Pozsonyba telepítette át összes bécsi járatát a SkyEurope, miután az ausztriai repülőtér szombat óta nem szolgálja ki a szlovák légitársaságot az adósságok rendezetlensége miatt. A magyar piac egykor vezető fapadosa busszal szállítja át a szlovák repülőtérre az érintett mintegy 1500 utast, akiknek ráadásul komoly késésekre is fel kell készülniük. A június végén csődvédelembe menekült cég likviditási problémáit mutatja az is, hogy egyelőre nem tudja kifizetni dolgozói júliusi bérét, a menedzsment pedig már hónapok óta ingyen dolgozik a vállalat megmentése érdekében.

Összes Bécsből induló és érkező járatát Pozsonyba irányította át a SkyEurope, mivel a Bécs-Schwechat repülőtér szombat nulla óra óta nem hajlandó kiszolgálni gépeit. Ennek oka, hogy a szlovák diszkont légitársaság péntek délután három óráig sem egyenlítette ki tartozásait a reptérrel szemben.

A korábban folytatott tárgyalások megszakadtak, így a jelenlegi állás szerint nem várható, hogy rövid időn belül visszafogadja a céget a repülőtér, idézi az APA hírügynökség a légikikötő egyik illetékesét. Ronald Schranz, a légitársaság szóvivője viszont még bízik abban, hogy "előbb-utóbb" visszatérhetnek majd az egyik fő bázisuknak számító bécsi repülőtérre.

Másfél ezer utas kénytelen buszozni   

A szolgáltatások beszüntetése szombaton a légitársaság 12 Bécsből induló járatának mintegy 1500 utasát érinti, vasárnap pedig 11 járatot kell Pozsonyba áthelyezni. Az utasokat a cég reggel óta busszal fuvarozza át a szlovákiai repülőtérre, megpróbáltatásaik azonban ezzel még nem érnek véget, hiszen ott várakozásra, késésekre kell felkészülniük.

Ennek ellenére az utasok eddig viszonylag jól viselik a kialakult helyzetet. "Ha az ember 29 euróért utazik, akkor benne van ez a kockázat. Az egész olyan, mint egy kalandtúra" - mondta a Die Pressének egy várakozó utas. A cég egyébként az elmúlt hetekben extrém akciókkal próbálta magához csalogatni az ügyfeleket – az elmúlt napokban például már minden második jegyet ingyen adott.

A SkyEurope-nak korábban más légikikötőkkel is meggyűlt a baja: június végén Bukarestben, Szófiában és Párizsban tartóztatták fel a gépeket rendezetlen adósságok miatt. A párizsi Orly repülőtér egyúttal lefoglalta a légitársaság egyik gépét – egy ottani bíróság döntése szerint addig nem is kell visszaadnia azt, amíg a SkyEurope ki nem egyenlíti vele szemben fennálló tartozásait.

Nem tudnak fizetni a dolgozóknak

A cég súlyos készpénzhiányát jelzi az is, hogy szlovák lapértesülések szerint a HR-vezető levélben közölte a dolgozókkal: egyelőre nem tudják kifizetni a júliusi béreket. Hozzátette, hogy amennyiben ezt nem tudják elfogadni, akkor a cég kénytelen lesz beszüntetni működését.

A légitársaság szóvivóje szerint a dolgozók időközben tudomásul vették a bérek csúszását. A menedzsment egyébként már hónapok óta ingyen dolgozik, hogy megmentse a céget.

Mint ismert, a SkyEurope június végén jelentette be, hogy pénzügyi helyzete rendezése érdekében csődvédelmet kér, így mintegy 3 hónapos "türelmi időt" élvezhet. A társaság korábban azt közölte, hogy ötmillió eurós áthidaló hitelt kap a brit Chain Box Technologytól, a Focus Equity B.V. pedig 16,5 millió eurós tőkeinjekciót helyezett kilátásba. A hollandiai bejegyzésű befektetési társaság azonban azt a feltételt szabta ehhez, hogy a reorganizáció sikeresen befejeződjön.

A SkyEurope a diszkont légitársaságok közül elsőként, 2003 novemberében - a későbbi nagy rivális Wizz Air előtt több mint fél évvel - jelent meg a magyar piacon. A két fapados rövid idő alatt vezető szereplővé nőtte ki magát Magyarországon, és messze megelőzte a piac többi szereplőjét.

Az "enyhén diszkont" Easyjet modelljét követő SkyEurope azonban végül nem bírta a versenyt az ultra low cost fapadosnak számító Ryanairt "utánzó" Wizz Airrel, és 2007 őszén kivonult a magyar piacról.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!