4p

Míg a kánikula egyes iparágakban a Kánaán beköszöntét jelenti, addig fejfájást is okozhat a cégeknek. Az mfor.hu annak járt utána, mely termékek esetében növekszik leginkább a forgalom a hőségben.

A nagy melegnek árnyoldala is vannak a cégeknél Rövid helyett koktél

Az elmúlt napokban a vendéglőkben is érezhetően megnőtt a kereslet a frissítő italok iránt. "Aki korábban egy pohár ásványvizet kért, most kettőt rendel" - fogalmazott a Liszt Ferenc téri Menza étterem üzletvezetője. Rövid italokat nagy melegben kevesen, délben pedig egyáltalán nem választanak a vendégek, megjön azonban a kedv a fröccsivásra és a koktélokra.

A könnyebb szárnyasból készült ételek és saláták javára visszaesik a kereslet a zsírosabb és nehezebb menük (gulyásleves, pörköltek) iránt. Egyes termékek bővülő forgalma ugyan némileg kiegyensúlyozza a főtt ételek terén jelentkező visszaesést, de a nagy meleg miatt még így is mintegy 10 százalékkal csökkenhet a forgalom.

A II. kerületi Margitkert-vendéglő üzletvezetője szerint a slágertermékekből (hideg gyümölcsleves) ilyenkor jóval többet adnak el, mint máskor, a szekszárdi Fasori és Pinocchio fagyizó pedig mintegy 50 százalékos forgalombővülést tapasztalt a napokban.

Több energia, nagyobb költség

Bár a hőség egyes iparágaknak valóságos Kánaánt jelenthet, egyúttal fejfájást is okozhat a cégeknek. Gondoskodni kell például a termékek folyamatos hűtéséről, a szállítás és tárolás során egyaránt. Ilyenkor olyan berendezéseket is be kell kapcsolni, amelyeket hidegebb időben nem használnak, így fogyasztásuk jelentősen megnövelheti a költségeket.

Többletforrásokat igényel a klimatizálás bevezetése és karbantartása is. Az ipari hűtők általában úgy vannak kialakítva, hogy gyorsan lehessen orvosolni az üzemzavart. Ha azonban éjszaka vagy hétvégén adja meg magát a berendezés, a benne tárolt árut általában ki kell dobni.

Mivel a néhány hetes forróságot előbb-utóbb lehűlés követi, a kánikula idején felkapott termékek iránt is lankad az érdeklődés. A közvetlen kereskedők azonnal, a gyártók - a ritkuló megrendeléseket látván - néhány napon belül érzékelik a visszaesést. A Coca-Cola gyártósorain például 2-3 napon belül csapódik le a változás.

Roham a ventillátorokért és klímákért

Bár a nyári hőségre valószínűleg mindenki számít, a levegőt hűtő berendezések eladása csak akkor indul be, ha már a "körmünkre égett a gyertya". "A ventillátorok szinte csak hőségben fogynak, és a légkondik 80-90 százalékát is a nagy melegben értékesítjük" - mondta kérdésünkre Takács Tibor, az Elektro Pont elnöke. Pedig egy komplex berendezés üzembe helyezése olykor hosszabb ideig, 2-3 hétig is eltarthat.

"Magyarországon évente mintegy 40-70 ezer légkondicionáló, 200 ezer hűtőgép fogy" - tette hozzá Takács. Nyáron eleve több hűtőt vásárolunk, de hőségben a nagyobb terhelés miatti meghibásodások újabb keresletet generálnak. A Napi Gazdaság szerint a Media Marktban például megduplázódott a kombinált hűtők iránt az érdeklődés.

A klímaberendezésnek jelenthet konkurenciát egy Magyarországon viszonylag új szolgáltatás, a távhűtés. Az ezzel kísérletező Debreceni Hőszolgáltató Zrt. nemrég kezdte el a 2 megawattnyi kapacitást igénylő Kölcsey Konferenciaközpont hűtését. Csonka Tibor vezérigazgató lapunk kérdésére elmondta: a használati melegvíz iránti igény nyáron általában visszaesik, de a melegebb napokon higiéniai okok miatt több vizet pancsolunk el a fürdéshez.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Elkapkodják a hűtőket és a légkondikat
Hazai ásványvízpiac: csendes víz partot mos
Kánikula: kóválygó dolgozók, ellocsolt milliók
Nyáron és karácsonykor sörözik legtöbbet a magyar
Tippek a munkahelyi hőség kezelésére

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!