A rendkívüli káosz - amelyhez hasonlóra még nem volt példa a városi vasút történetében - súlyos műszaki hiba miatt alakult ki. Az illetékes hatóságok május elején az egyik szerelvény kerekén törést észleltek, és ezt követően elrendelték az összes vonat valamennyi kerekének ellenőrzését. A vizsgálat során bebizonyosodott, hogy 4000 S-Bahn kerék biztonsági okokból sürgős cserére szorul.
A hatóságok ezt követően döntöttek úgy, hogy a szerelvényeket fokozatosan kivonják a forgalomból, és külső vállalatok bevonásával megkezdődik a javítás. Ennek nyomán hétfőtől a korábbi szerelvények egyharmada közlekedik csak, egyes pályaudvarok teljesen kiestek a forgalomból, és egyes csomópontok - például az Ostbahnhof vagy épp a schönefeldi nemzetközi repülőtér - városi vasúttal megközelíthetetlenné váltak. De a többi járat is rövidített útvonalon és kevesebb kocsival közlekedik. Mindez a berliniek számára rendkívüli nehézségeket okoz, ugyanis naponta több mint egymillióan S-Bahnnal közlekednek a munkahelyükre.
A városi illetékesek - beleértve Klaus Wowereit polgármestert - az elmúlt napokban szinte nem tettek mást, csak a berlinieket igyekeztek türelemre inteni, továbbá alternatív útvonalakat és közlekedési lehetőségeket ajánlottak. Hivatalos közlés szerint az elkövetkező hetekben megnövelik a földalatti - az U-Bahn - és a regionális vasutak, az autóbuszok és a villamosok számát. A lakosságot felszólították, hogy mindenki korábban induljon el a munkahelyére, és minél többen üljenek kerékpárra. Az autósokat pedig arra hívták fel, hogy egyes S-Bahn állomásoknál ajánljanak segítséget a "megszokott" vasútra hiába várakozóknak.
Közben folyik a felelősök keresése, illetve az illetékes hatóságok egymásra mutogatása. Az anyavállalat Deutsche Bahn (német vasút) igyekezett minden felelősséget elhárítani, az S-Bahn korábbi vezetőit azonban leváltatta. Szakértők szerint a kerekek konstrukciós hibáit már jóval korábban észlelték, az illetékesek azonban a májusban történt feltárásig semmit sem tettek. Ennek kapcsán sokan a Deutsche Bahn vezetőségét vádolják, utalva arra is: a vasút tőzsdére vitelének korábbi - elsietett - terve miatt teljes mértékben "megfeledkeztek" a szükséges javításokról, illetve karbantartásról. Mások pedig az elmúlt időszak takarékossági intézkedéseivel magyarázzák a szükséges karbantartói kapacitások hiányát.
A kialakult közlekedési káosz méreteire utal: az S-Bahnt a korábbi "békeidőkben" hétköznapokon mintegy 1,3 millióan használták. 2008-ban az utasok száma 388 millió volt. A járműpark 632 szerelvényből áll, amelyek 15 vonalon, összesen 332 kilométeres útvonalon kötnek össze 166 pályaudvart Berlinben és közvetlen környékén.
A hírek szerint a rendkívüli időszak legkevesebb három hétig tart, de a normális közlekedés helyreállítását csupán "karácsonyi ajándékként" ígérik.
Az S-Bahn elődjét 1924-ben hozták létre, a berlini városi vasút mai nevén 1930 óta, jelenlegi vállalati formájában pedig 1995 óta "fut".
MTI/Menedzsment Fórum