3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fekete hétfőként került be július huszadika a berlini városi közlekedés történetébe. A főváros életében kulcsfontosságú városi gyorsvasút, az S-Bahn ugyanis hetekre megbénult.

A rendkívüli káosz - amelyhez hasonlóra még nem volt példa a városi vasút történetében - súlyos műszaki hiba miatt alakult ki. Az illetékes hatóságok május elején az egyik szerelvény kerekén törést észleltek, és ezt követően elrendelték az összes vonat valamennyi kerekének ellenőrzését. A vizsgálat során bebizonyosodott, hogy 4000 S-Bahn kerék biztonsági okokból sürgős cserére szorul.

A hatóságok ezt követően döntöttek úgy, hogy a szerelvényeket fokozatosan kivonják a forgalomból, és külső vállalatok bevonásával megkezdődik a javítás. Ennek nyomán hétfőtől a korábbi szerelvények egyharmada közlekedik csak, egyes pályaudvarok teljesen kiestek a forgalomból, és egyes csomópontok - például az Ostbahnhof vagy épp a schönefeldi nemzetközi repülőtér - városi vasúttal megközelíthetetlenné váltak. De a többi járat is rövidített útvonalon és  kevesebb kocsival közlekedik. Mindez a berliniek számára rendkívüli nehézségeket okoz, ugyanis naponta több mint egymillióan S-Bahnnal közlekednek a munkahelyükre.

A városi illetékesek - beleértve Klaus Wowereit polgármestert - az elmúlt napokban szinte nem tettek mást, csak a berlinieket igyekeztek türelemre inteni, továbbá alternatív útvonalakat és közlekedési lehetőségeket ajánlottak. Hivatalos közlés szerint az elkövetkező hetekben megnövelik a földalatti - az U-Bahn - és a regionális vasutak, az autóbuszok és a villamosok számát. A lakosságot felszólították, hogy mindenki korábban induljon el a munkahelyére, és minél többen üljenek kerékpárra. Az autósokat pedig arra hívták fel, hogy egyes S-Bahn állomásoknál ajánljanak segítséget a "megszokott"  vasútra hiába várakozóknak.

Közben folyik a felelősök keresése, illetve az illetékes hatóságok egymásra mutogatása. Az anyavállalat Deutsche Bahn (német vasút) igyekezett minden felelősséget elhárítani, az S-Bahn korábbi vezetőit azonban leváltatta. Szakértők szerint a kerekek konstrukciós hibáit már jóval korábban észlelték,  az illetékesek azonban a  májusban történt feltárásig semmit sem tettek.  Ennek kapcsán sokan a Deutsche Bahn  vezetőségét vádolják, utalva arra is:  a vasút tőzsdére vitelének korábbi - elsietett - terve miatt teljes mértékben "megfeledkeztek" a szükséges javításokról, illetve karbantartásról. Mások pedig az elmúlt időszak takarékossági intézkedéseivel magyarázzák a szükséges karbantartói kapacitások hiányát.

A kialakult közlekedési káosz méreteire utal: az S-Bahnt a korábbi "békeidőkben" hétköznapokon mintegy 1,3 millióan használták. 2008-ban az utasok száma 388 millió volt. A járműpark 632 szerelvényből áll, amelyek 15 vonalon, összesen 332 kilométeres útvonalon kötnek össze 166 pályaudvart Berlinben és közvetlen környékén.

A hírek szerint a rendkívüli időszak legkevesebb három hétig tart, de a normális közlekedés helyreállítását csupán "karácsonyi ajándékként" ígérik.

Az S-Bahn elődjét 1924-ben hozták létre, a berlini városi vasút mai nevén 1930 óta, jelenlegi vállalati formájában pedig 1995 óta "fut".

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!