3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Fekete hétfőként került be július huszadika a berlini városi közlekedés történetébe. A főváros életében kulcsfontosságú városi gyorsvasút, az S-Bahn ugyanis hetekre megbénult.

A rendkívüli káosz - amelyhez hasonlóra még nem volt példa a városi vasút történetében - súlyos műszaki hiba miatt alakult ki. Az illetékes hatóságok május elején az egyik szerelvény kerekén törést észleltek, és ezt követően elrendelték az összes vonat valamennyi kerekének ellenőrzését. A vizsgálat során bebizonyosodott, hogy 4000 S-Bahn kerék biztonsági okokból sürgős cserére szorul.

A hatóságok ezt követően döntöttek úgy, hogy a szerelvényeket fokozatosan kivonják a forgalomból, és külső vállalatok bevonásával megkezdődik a javítás. Ennek nyomán hétfőtől a korábbi szerelvények egyharmada közlekedik csak, egyes pályaudvarok teljesen kiestek a forgalomból, és egyes csomópontok - például az Ostbahnhof vagy épp a schönefeldi nemzetközi repülőtér - városi vasúttal megközelíthetetlenné váltak. De a többi járat is rövidített útvonalon és  kevesebb kocsival közlekedik. Mindez a berliniek számára rendkívüli nehézségeket okoz, ugyanis naponta több mint egymillióan S-Bahnnal közlekednek a munkahelyükre.

A városi illetékesek - beleértve Klaus Wowereit polgármestert - az elmúlt napokban szinte nem tettek mást, csak a berlinieket igyekeztek türelemre inteni, továbbá alternatív útvonalakat és közlekedési lehetőségeket ajánlottak. Hivatalos közlés szerint az elkövetkező hetekben megnövelik a földalatti - az U-Bahn - és a regionális vasutak, az autóbuszok és a villamosok számát. A lakosságot felszólították, hogy mindenki korábban induljon el a munkahelyére, és minél többen üljenek kerékpárra. Az autósokat pedig arra hívták fel, hogy egyes S-Bahn állomásoknál ajánljanak segítséget a "megszokott"  vasútra hiába várakozóknak.

Közben folyik a felelősök keresése, illetve az illetékes hatóságok egymásra mutogatása. Az anyavállalat Deutsche Bahn (német vasút) igyekezett minden felelősséget elhárítani, az S-Bahn korábbi vezetőit azonban leváltatta. Szakértők szerint a kerekek konstrukciós hibáit már jóval korábban észlelték,  az illetékesek azonban a  májusban történt feltárásig semmit sem tettek.  Ennek kapcsán sokan a Deutsche Bahn  vezetőségét vádolják, utalva arra is:  a vasút tőzsdére vitelének korábbi - elsietett - terve miatt teljes mértékben "megfeledkeztek" a szükséges javításokról, illetve karbantartásról. Mások pedig az elmúlt időszak takarékossági intézkedéseivel magyarázzák a szükséges karbantartói kapacitások hiányát.

A kialakult közlekedési káosz méreteire utal: az S-Bahnt a korábbi "békeidőkben" hétköznapokon mintegy 1,3 millióan használták. 2008-ban az utasok száma 388 millió volt. A járműpark 632 szerelvényből áll, amelyek 15 vonalon, összesen 332 kilométeres útvonalon kötnek össze 166 pályaudvart Berlinben és közvetlen környékén.

A hírek szerint a rendkívüli időszak legkevesebb három hétig tart, de a normális közlekedés helyreállítását csupán "karácsonyi ajándékként" ígérik.

Az S-Bahn elődjét 1924-ben hozták létre, a berlini városi vasút mai nevén 1930 óta, jelenlegi vállalati formájában pedig 1995 óta "fut".

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!