4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Sötét képet fest a legfiatalabb dolgozókról egy nemrégiben végzett nemzetközi kutatás, amely szerint sokukra szinte egyáltalán nem jellemző a munkahelye iránti elkötelezettség. Számos munkaadó úgy gondolja, hogy követelőzőek, alulmotiváltak és gyakran lógnak, ezért sokszor inkább nem is foglalkoztatják őket a cégek. Pedig ha megfelelően törődnének az ebbe a korosztályba tartozó munkavállalókkal, sokat ki tudnának hozni belőlük. Mfor.hu háttér.

Nem törődnek a munkával? (Mfor-montázs)

Az Y-generáció tagjai (az 1980 után születettek) kevésbé elkötelezettek a munkahelyeken – derül ki egy frissen nyilvánosságra hozott kutatás eredményeiből. A nemzetközi felmérés szerint ez a világon mindenütt így van, kivéve Indiát. A Blessing White tanácsadó cég felméréséből – amely során 7500 senior hr-szakembert és vezető menedzsert kérdeztek meg – az derült ki, hogy az ebbe a korosztályba tartozók negyedére igaz ez az állítás, és minél idősebb valaki, annál elkötelezettebb.

A témával foglalkozó Management Issues karrierportál felteszi a kérdést: vajon valóban igaz-e, amit sokan gondolnak, miszerint az Y-generáció tagjai közül a legtöbben követelőzőek, kapzsik, alulmotiváltak és sokat lógnak?

Baby boomer vezetők

Christopher Rice, a Blessing White vezérigazgatója szerint a fiatalok alacsony motiváltságának oka egyrészt az lehet, hogy főként az úgynevezett baby boomerek (az 1946 és a korai 1960-as évek között születettek) birtokolják a vezetői pozíciókat, márpedig az előrejutási lehetőségek megléte legtöbbször elengedhetetlen a dolgozói elkötelezettség kialakulásához.

A másik tényező, hogy ezek a munkavállalók gyakran nincsenek tisztában azzal, milyen munka tenné őket boldoggá. Gyakran egyszerűen nem jönnek rá, miben lelnék örömüket, és nem tudják, mit is akarnak igazán csinálni.

Reklámok és fluktuáció

Gárdos Tamás, a Narus tanácsadó cég munkatársa szintén úgy gondolja, hogy rendkívül nehéz megtartani a szóban forgó generáció tagjait. Szerinte tudomásul kell venni, hogy a fogyasztói társadalomban - amelyben az embereket egyebek között a hirdetésekben folyamatos váltásra ösztönzik - türelmetlenebbé váltak a munkavállalók, és ha nem kapnak kellő anyagi és egyéb támogatást, gyorsan váltanak. Ráadásul ez halmozottan igaz a képzett, diplomás alkalmazottakra.

Éppen ezért az őket alkalmazó cégek vezetőinek sokkal nagyobb figyelmet kellene fordítaniuk arra, hogy foglalkozzanak e generáció tagjainak igényeivel; mérjék fel, mire van szükségük, képezzék őket, és érjék el, hogy szeressék munkahelyüket. Egy jól felépített hr-stratégiával, megfelelő motivációs rendszer kialakításával nem lehetetlen hosszabb időre magukhoz kötni ezeket a dolgozókat.

Már csak azért is érdemes erre hangsúlyt fektetni, mert ezek a munkavállalók rendívül nyitottak és lelkesek tudnak lenni, ha valami valóban felkelti érdeklődésüket és leköti figyelmüket. Másik nagy előnyük, hogy gyakorlatilag bármit képesek pillanatok alatt megtanulni, elsajátítani, emellett jóval könnyebben formálhatók idősebb kollégáiknál.

Az elkötelezettség mint a megtartás kulcsa

Az elkötelezettség kialakítása a munkavállalókban kulcsfontosságú egy vállalat számára, hiszen amellett, hogy hűségesek, szenvedélyesen végzik munkájukat, és büszkék arra, amit csinálnak, tehetségüket arra fogják használni, hogy minél nagyobb sikereket érjenek el cégükkel. Ez hatással lehet a termelékenységre is, és főként akkor lehet nagy szerepe, ha gazdasági nehézségekkel kell megküzdeni, és bizonytalanok az üzleti körülmények.

Ha egy munkavállalóban ez nem alakul ki, akkor nem fogja magát hasznosnak érezni, nem törődik a szervezet stratégiájával, ráadásul negatív gondolatait könnyen elterjesztheti a kollégák körében – figyelmeztet Christopher Rice.

Gárdos Tamás szerint Magyarországon sajnos még nagyon kevés cég szán elég figyelmet és pénzt a megfelelő motivációs és képzési rendszer kialakítására, amellyel növelni lehetne a dolgozók elkötelezettségét. Ez ugyanúgy igaz a kis- és középvállalatokra, mint a multikra.

Úgy véli, előbbieknél a kisebb büdzsé mindennek az oka, a nagy nemzetközi cégek viszont olyan, nem kellőképpen rugalmas globális hr-stratégiával rendelkeznek, amelyek nem feltétlenül alkalmazhatók a hazai környezetben.

Márpedig azok a munkavállalók, akik nem elkötelezettek, valószínűleg hamarabb fognak új munka után nézni. Rosszabb esetben anyagi károkat is okozhatnak az adott cégnek, hiszen az ilyen ember esetleg több időt tölthet panaszkodással, mint munkával. Ha ezzel nem foglalkozik egy társaság, és nem próbálja elősegíteni az elkötelezettség magasabb szintjének kialakulását, azzal csak más cégeket fog versenyelőnyhöz juttatni.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!