A fejlődő országok közül továbbra is Kína a kedvenc – az Atradius felmérésében megkérdezett üzletemberek 60 százaléka Kínát jelölte meg a legfontosabb kereskedelmi partnereként a fejlett országokon kívüli szegmensben. Kínát India követi 41 százalékkal, majd Délkelet-Ázsia következik 26 százalékkal.
A trendben azonban változások mutatkoznak: a megkérdezettek már csak 48 százaléka mondta azt, hogy a jövőben is elsősorban Kínára kíván fókuszálni. Ez ugyan még mindig az első helyet jelenti, hiszen a válaszadók 45 százaléka Indiát fogja a jövőben előnyben részesíteni, 25 százalékuk Kelet-Európát, 24 százalékuk pedig Délkelet-Ázsiát és Oroszországot, vagyis a fejlődő országok közül Kína marad a legfőbb célpont, de már nem olyan nagy hányadban, mint eddig, áll az Atradius közleményében.
A tanulmány szerint ráadásul további változások is várhatóak Kína gazdaságában. „A multinacionális vállalatok felmérték, hogy gyorsabban érnek el sikereket kisebb piacokon, úgymint Thaiföld, Vietnám vagy Dél- és Közép-Amerika bizonyos területei. A jövőben Kína inkább a növekvő fogyasztói piaca miatt lesz érdekes, és kevésbé lesz már egy olcsó munkaerővel rendelkező termelő ország” - nyilatkozta az Atradius magyarországi fióktelepének vezetője, Vanek Balázs.
Recesszió a fejlődő piacokon is
A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a befektetők inkább érzelmeik alapján választanak ki egy országot befektetéseik célpontjául, és kevésbé egy logikus kockázatelemzés alapján. A felmérés rávilágít, hogy a helyi kockázatokat sok vállalat alábecsüli.
A válaszadók szerint a legnagyobb kockázatot a makrogazdasági jellemzők, a politikai instabilitás, az átláthatatlan szabályok és a kiterjedt bürokrácia jelenti a fejlődő országokban. További rizikót hordoz a gyenge infrastruktúra, a nem megfelelő képzés és a fizetési morál.
A fejlődő piacokról ma már elmondható, hogy sokkal inkább ellenállóbbak egy, a fejlett piacokról kiinduló dekonjunktúrának, és jobban elkerülik a válságokat, mint pár évvel ezelőtt, a szakértők szerint azonban nem lesznek képesek kivonni magukat egy hosszabb és mélyebb recesszióból.
A felmérés során 19 üzleti szektor 300 képviselőjét kérdezték Európában, Ázsiában, Ausztráliában és az amerikai kontinensen.