4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szomszédot kap a biatorbágyi Premier Outlets Center a novemberben nyíló M1 Outlet Center megjelenésével. Az még kérdéses, hogy ádáz konkurenciaharc indul-e a két létesítmény között. A harmadik szereplőként számon tartott GL Outlettel viszont már egyikük sem számol komolyan. Mfor.hu háttér.

Outlet-várost vizionál az M1 Outlet Centert fejlesztő FTB Invest Kft. a hazánkban egyedülálló, pláza jellegű központ megvalósításával, amely közvetlenül a biatorbágyi Premier Outlets Center (POC) mellett épül. A beruházás előrehaladott állapotban van, a nyitás novemberben várható, tudta meg lapunk Kövér Dávidtól, az FTB Invest Kft. marketingigazgatójától.

Világmárkák jönnek

Eközben a szomszéd sem tétlenkedik: a 2004 óta üzemelő POC ugyancsak fejleszt, a harmadik ütem átadására szintén november közepén kerül sor. Az új részlegben körülbelül harminc üzlet kap majd helyet. Az őszi fázisban ebből mindössze húsz nyitja meg kapuit, a többire tavaszig várni kell, mesélte Szebenyi Miklós, a POC igazgatója. Az új bérlők közt olyan világmárkák lesznek, mint a Timberland, a Champion, a Marc, a Bison, valamint a farmerruházatáról híres Lee és a Wrangler.

A Premier Outlets márkáinak csak töredéke lesz jelen az M1-ben. Az ismertebb brandek közül a Gucci, a Dolce&Gabbana, a Prada, a Sherpa, a Doxa és a Kookai nevével is találkozhatunk majd.

A két komplexum közelsége Kövér Dávid marketingigazgató szerint inkább előny, mint hátrány. A brandek koncentrált megjelenése erősíteni fogja a piaci szereplők pozícióját, s még nagyobb vásárlóerőt csábít a térségbe.

A jelen lévő márkák mellett a két outlet koncepciója is eltérő: míg a POC-ban a boltok többségében egy márka van csak jelen, addig az M1-ben multibrand üzletek kapnak helyet, azaz három-négy világmárka is megjelenhet egy helyiségen belül.

(Forrás: m1outlet.com)

Ötvözték a plázát és az outletet

A fejlesztők a bevásárlóközpont és az outlet előnyeit próbálják ötvözni, így olyan, az outlet-koncepciótól idegen kiszolgálóegységek is jelen lesznek, mint a bank vagy az optikai szalon. Az épület külsejében sem emlékeztet egy outletre, mivel kétszintes, teljesen zárt, üvegtetős komplexum készül, liftekkel és mozgólépcsővel.

Az üzletméretek is változatos képet mutatnak: a több száz négyzetméteres mellett negyven-ötven négyzetméteresekkel is találkozhatnak majd a betérők.

Pontosan az eltérések és a multibrand üzletek okán véli úgy Szebenyi Miklós, a POC igazgatója, hogy nem volt szerencsés az outlet névválasztás. "Egyetlen outletben sem találunk 150-160 üzletnél többet, a boltok mérete pedig közel kétszáz négyzetméter" - fogalmazott lapunknak a vezető.

Az M1-ben egyébként előreláthatólag 50-60 üzlet lesz, míg a biatorbágyi outletben a harmadik ütem átadása után körülbelül 110. Utóbbinál az üzemeltető többségében a gyártóval vagy a magyarországi forgalmazóval kötött szerződést, nem pedig a kereskedővel. Így garantált az 50, 60, vagy akár 70 százalékos árengedmény, amellyel egy kereskedő csak veszteség árán tud konkurálni. A POC márkaboltjai jellemzően sikeresebbek is, mint a multibrand üzletek.

"Az is kérdéses, hogy mekkora termékportfolió jelenik meg a kisebb alapterületű és több márkát felvonultató boltokban" - tette hozzá Szebenyi Miklós. Mivel a vásárló szívesebben tér be olyan üzletbe, amely nagyobb és ahol a teljes tavalyi kollekció megtalálható. Mindezek ellenére a vezető nem állítja, hogy ne lehetne sikeres az M1, de semmiképpen sem outletként, jóval inkább bevásárlóközpontként.

Harc vagy jó viszony?

Ebben az esetben viszont nem a POC vagy a néhány kilométerrel arrébb fekvő GL Outlet jelenti a konkurenciát, hanem a törökbálinti Cora és a budaörsi Auchan. A bérlői elégedetlenség miatt reflektorfénybe került GL Outletre különben sem tekintenek igazi versenytársként az "út túl felén" letelepedett központok, ami nem is csoda: a folyamatosan vevőt és bérlőt veszítő bevásárlófalu lassan kísértettanyává válik. (Lapunk megkeresésére mindössze egy belgiumi telefonszámon tudtak volna érdemi információval szolgálni a jelenlegi helyzettel kapcsolatban.)

Érdekes viszont, hogyan ítéli meg egymást a két szomszéd. Az M1 jószomszédi viszonyra törekszik és abban bízik, hogy az eltérő üzletméretek, a vékonyabb pénztárcájúakat megszólító márkák, valamint a szolgáltatásokkal tarkított, sokoldalú bérlői mix még vonzóbbá teszi a környéket, mint korábban.

"Felesleges udvariaskodni: kőkemény konkurenciaharc lesz, de egyszer már győztünk" - kommentálta az M1 jó viszonyt vázoló "stratégiáját" Szebenyi Miklós.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!