Outlet-várost vizionál az M1 Outlet Centert fejlesztő FTB Invest Kft. a hazánkban egyedülálló, pláza jellegű központ megvalósításával, amely közvetlenül a biatorbágyi Premier Outlets Center (POC) mellett épül. A beruházás előrehaladott állapotban van, a nyitás novemberben várható, tudta meg lapunk Kövér Dávidtól, az FTB Invest Kft. marketingigazgatójától.
Világmárkák jönnek
Eközben a szomszéd sem tétlenkedik: a 2004 óta üzemelő POC ugyancsak fejleszt, a harmadik ütem átadására szintén november közepén kerül sor. Az új részlegben körülbelül harminc üzlet kap majd helyet. Az őszi fázisban ebből mindössze húsz nyitja meg kapuit, a többire tavaszig várni kell, mesélte Szebenyi Miklós, a POC igazgatója. Az új bérlők közt olyan világmárkák lesznek, mint a Timberland, a Champion, a Marc, a Bison, valamint a farmerruházatáról híres Lee és a Wrangler.
A Premier Outlets márkáinak csak töredéke lesz jelen az M1-ben. Az ismertebb brandek közül a Gucci, a Dolce&Gabbana, a Prada, a Sherpa, a Doxa és a Kookai nevével is találkozhatunk majd.
A két komplexum közelsége Kövér Dávid marketingigazgató szerint inkább előny, mint hátrány. A brandek koncentrált megjelenése erősíteni fogja a piaci szereplők pozícióját, s még nagyobb vásárlóerőt csábít a térségbe.
A jelen lévő márkák mellett a két outlet koncepciója is eltérő: míg a POC-ban a boltok többségében egy márka van csak jelen, addig az M1-ben multibrand üzletek kapnak helyet, azaz három-négy világmárka is megjelenhet egy helyiségen belül.
Ötvözték a plázát és az outletet
Az üzletméretek is változatos képet mutatnak: a több száz négyzetméteres mellett negyven-ötven négyzetméteresekkel is találkozhatnak majd a betérők.
Pontosan az eltérések és a multibrand üzletek okán véli úgy Szebenyi Miklós, a POC igazgatója, hogy nem volt szerencsés az outlet névválasztás. "Egyetlen outletben sem találunk 150-160 üzletnél többet, a boltok mérete pedig közel kétszáz négyzetméter" - fogalmazott lapunknak a vezető.
Az M1-ben egyébként előreláthatólag 50-60 üzlet lesz, míg a biatorbágyi outletben a harmadik ütem átadása után körülbelül 110. Utóbbinál az üzemeltető többségében a gyártóval vagy a magyarországi forgalmazóval kötött szerződést, nem pedig a kereskedővel. Így garantált az 50, 60, vagy akár 70 százalékos árengedmény, amellyel egy kereskedő csak veszteség árán tud konkurálni. A POC márkaboltjai jellemzően sikeresebbek is, mint a multibrand üzletek.
"Az is kérdéses, hogy mekkora termékportfolió jelenik meg a kisebb alapterületű és több márkát felvonultató boltokban" - tette hozzá Szebenyi Miklós. Mivel a vásárló szívesebben tér be olyan üzletbe, amely nagyobb és ahol a teljes tavalyi kollekció megtalálható. Mindezek ellenére a vezető nem állítja, hogy ne lehetne sikeres az M1, de semmiképpen sem outletként, jóval inkább bevásárlóközpontként.
Harc vagy jó viszony?
Ebben az esetben viszont nem a POC vagy a néhány kilométerrel arrébb fekvő GL Outlet jelenti a konkurenciát, hanem a törökbálinti Cora és a budaörsi Auchan. A bérlői elégedetlenség miatt reflektorfénybe került GL Outletre különben sem tekintenek igazi versenytársként az "út túl felén" letelepedett központok, ami nem is csoda: a folyamatosan vevőt és bérlőt veszítő bevásárlófalu lassan kísértettanyává válik. (Lapunk megkeresésére mindössze egy belgiumi telefonszámon tudtak volna érdemi információval szolgálni a jelenlegi helyzettel kapcsolatban.)
Érdekes viszont, hogyan ítéli meg egymást a két szomszéd. Az M1 jószomszédi viszonyra törekszik és abban bízik, hogy az eltérő üzletméretek, a vékonyabb pénztárcájúakat megszólító márkák, valamint a szolgáltatásokkal tarkított, sokoldalú bérlői mix még vonzóbbá teszi a környéket, mint korábban.
"Felesleges udvariaskodni: kőkemény konkurenciaharc lesz, de egyszer már győztünk" - kommentálta az M1 jó viszonyt vázoló "stratégiáját" Szebenyi Miklós.
Istvánko Viktória