3p

A nyugat-európai Airbus repülőgépgyártó vállalat az eredeti tervhez képest az adott határidőn belül kevesebbet fog átadni a megrendelőknek az új, A380-as óriásgépeiből, az elektromos vezetékek beszerelésének problémái miatt.

A Singapore Airlines még az idén megkapja első A380-asát, de jövőre csak kilenc repülőgépet adnak át a megrendelőknek az eredetileg tervezett 20-25 helyett, és utána is lesznek halasztások. A legnagyobb megrendelő, az Egyesült Arab Emírségek-beli Emirates légitársaság, amely összesen 43 A380-asra vár, már közölte, hogy "felülvizsgálja helyzetét" a halasztások miatt.

Eddig 16 légitársaság összesen 159 gépet rendelt a 300 millió eurós listaárú A380-asból. A gyártó szerint legalább 250-300 példányt kell eladni, hogy megtérüljön a 12 milliárd eurós fejlesztési költség. Elemzők szerint a halasztás veszélyezteti az Airbus előnyét az amerikai Boeinggel szemben. Az Airbus anyavállalatánál, a francia-német-spanyol EADS-nál közölték, hogy az A 380-asok késlekedése miatt évente átlagosan 500 millió euróval kisebb üzemi eredmény várható 2007 és 2010 között a korábbi előrejelzésekhez képest.

Megerősítették a társaságnál a korábbi vállalati előrejelzéseket: egész évre a tavalyinál 10 százalékkal több Airbus repülőgép átadását jósolták a csoportnál. A megrendelőknek leszállított gépek száma tavaly 378-ra növekedett a 2004-es 320-ról, és ezzel az Airbus világméretekben a száz férőhelynél nagyobb repülőgépek piacából 57 százalékot szerzett meg.

A vállalat számokban

Az EADS, a világon a nagyságra második repülési, védelmi és űripari társaság 516 millió eurós adózott eredményt ért el az első negyedévben, 26 százalékkal többet a tavalyi első negyedévi 410 milliónál, főleg az Airbus szaporodó kiszállításainak köszönhetően. Az új megrendelések értéke 10,5 milliárd euró volt, 18 százalékkal több az egy évvel azelőtti 8,9 milliárdnál. A teljesítendő megrendelések értéke 248,6 milliárd euró volt március végén, 2 százalékkal kevesebb, mint december végén, ebből a védelmi részlegre 52 milliárd euró jutott, 1 százalékkal kevesebb a december végi 52,4 milliárdnál.

Az Airbus 2006 első negyedévében 101 repülőgépet adott át, míg a tavalyi év ezen időszakában 87-et szállított a megrendelőknek. A részleg 90 gépre kapott új megrendelést, a teljesítendő megrendelései márciusi végén 2146 repülőgépre szóltak a tavaly március végi 1521 helyett. Az értékük 197,03 milliárd euró volt, 40 százalékkal több a tavalyi első negyedév végi 141,14 milliárdnál. A vállalat 2005 végén 1055 biztos megrendeléssel rendelkezett, háromszor annyival, mint 2004 végén, és 53-al többel az amerikai Boeing megrendeléseinél. Az Airbus új megrendeléseinek értéke 78,254 milliárd euró volt, 203 százalékkal több a 2004-es 25,816 milliárdnál, az év végén a teljesítendő megrendelések értéke 201,963 milliárd eurót tett ki, s 48 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!