A brit felnőttek úgy tartják, átlagosan 418 fontot adnak ki hitel- vagy bevásárló-kártyáik felhasználásával. Egy kétezer fős minta alapján - az Egg online bank megrendelésére végzett - felmérés szerint ugyanakkor a kiadott összeg ennek csaknem kétszerese, átlagosan 775 font. A felmérés eredménye egy sokkal súlyosabb problémára is rávilágított: az emberek többnyire nincsenek tisztában azzal, hogy a bankszámlájukon lévő pénzből mennyi valóban az övék, és mekkora az az összeg, amit már gyakorlatilag elköltöttek számláik utólagos kifizetésére, értesült az MTI.
Nagy-Britanniában 2004-ben összesen 1,3 milliárd fontot róttak ki a hitelkártyákkal összefüggő bírságként: ezek java elkerülhető lett volna, ha az emberek jobban gazdálkodtak volna és tudatában lettek volna kötelezettségeiknek. Az Experian hitelképesség-vizsgálati cég szerint a brit hitelszámlák 90 százaléka rendben van ugyan, ám rengeteg azoknak a hitelszámláknak a száma, melyeket minden hónapban csak a minimálisan szükséges szintig töltenek fel. Az Experian által bevezetett fogyasztói eladósodottsági index abban segít a hitelezőknek, hogy megállapítsák, kiknek okoz folyamatos nehézséget kifizetéseik kezelése.
A bankszámlák ismeretének hiánya ugyanakkor nem csak szükségtelen, elkerülhető banki büntetésekhez vezet, de nagyban megkönnyíti a csalók dolgát is. A csalások megelőzésének érdekében tevékenykedő - a pénzügyi szolgáltató ágazat által támogatott - CIFAS szerint 2004-ben 120 ezer hamis személyazonossággal végrehajtott megrövidítésre került sor, ami öt év alatt 600 százalékos emelkedést jelent.
Vannak azonban kedvező tendenciák is. Nő azoknak a száma, akik aktívan érdeklődnek pénzügyeik iránt. Tíz év alatt megkétszereződött azoknak a száma, akik igényt tartanak hitelezési jelentésük másolatára: tavaly az Experian több mint egymillió jelentést adott ki, és hasonló a második legnagyobb brit hitelügynökség, az Equifax adata is.
Kapcsolódó anyagok:
Új elnöke lett a Visa Europe igazgatótanácsának