4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Magyarországon még mindig sokan nem ismerik el a PR létjogosultságát, és számos cég továbbra is költségként, nem pedig befektetésként tekint rá. A szakma elfogadását az is nehezíti, hogy nagyon nehéz mérni a hatékonyságát, bár napjainkban már erre is számos módszer létezik. Az mfor.hu egy szakmai konferencián járt, ahol egyebek között a legújabb PR kontrolling trendeket ismertették.

Sokszor a PR-on spórolnak (Mfor-montázs)

A PR Magyarországon még a formálódó szakaszban tart: míg Nyugat-Európában már 50-60 éve létezik, nálunk még csak húsz éve van jelen. Mindemellett még mindig sokan azt állítják: nincs olyan, hogy PR, amit az is bizonyít, hogy az elmúlt hónapkban utasították vissza a PR egyetemi akkreditációját - mondta Szondi György PR-tanácsadó, a Leeds Business Schoolhoz tartozó Centre for Public Relations egyetemi docense a PR Conrolling és Monitoring elnevezésű  szerdai konferencián Budapesten.

Sokan úgy tartják, hogy a PR egy megfoghatatlan dolog, amit nem lehet mérni, ugyanakkor egyre több módszer születik, amivel bizonyítani lehet az értékét. Mindemellett még ma is igaz, hogy a hatékonyság mérésekor nagyon nehéz megállapítani az ok-okozati összefüggéseket, tehát hogy egy kampány hatására vásárolja-e a terméket, használja-e a szolgáltatást a fogyasztó.

Nálunk is egyre többen ismerik fel a PR értékelésének jelentőségét, ugyanakkor számos akadály áll ennek elterjedése előtt. Számos cég nem hajlandó plusz pénzeket kiadni kutatásokra, ráadásul "nehezebb időkben" mindig a PR az a terület, ahonnan elsőként vonnak ki forrásokat. Problémát jelenthet az is, hogy a PR-részleg munkáját ezzel kritika tárgyává teszik, tehát sokszor maguk a PR-osok sem erőltetik a kontrollingot.

Nem elég a médiaértékelés

Média audit, azaz a sajtóban való megjelenés mérése már sok vállalatnál megjelenik, ugyanakkor azon cégek száma már kevesebb, amelyek a célcsoport attitűdjében, viselkedésében való változást követik nyomon, pedig ez a legtöbb esetben többet elárulhat. Sok minden leszűrhető abból is, ha azt vizsgáljuk, milyen szerepet játszik a PR a vállalati hírnév alakításában, illetve hogyan járul az hozzá a szervezet működéséhez.

Hazánkban például nagyon kevés cég törekszik arra, hogy a munkavállalók előtt is erősítse hírnevét. Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója szerint egy erős belső kommunikációval a vállalatok a krízishelyzeteket többségét el tudnák kerülni, ezért arra megéri költeni.

A bajok elkerülésében segíthet az is, ha felismerik, hogy nem csak a tömegmédiában való megjelenést kell vizsgálni. Egyre fontosabbá válik a social media, a blogok, fórumok böngészése, hiszen könnyen indulhat el innen a lavina, amely azután padlóra küldi a céget.

A pr jövője 

Szondi György szerint sok PR-osnak felül kell értékelni a bevált gyakorlatokat, és a jövő módszereit  kell alkalmaznia. Európában már megfigyelhető az úgynevezett AVE (hirdetési egyenérték) hanyatlása. Ehelyett az integrált kommunikációs értékelésnek lesz nagy szerepe, és el kell kezdeni a PR különböző területeinek - financial PR, CSR, belső kommunikáció - mérését is. Szintén nagy hangsúlyt szükséges fektetni arra, hogy az ügyféllel (menedzsmenttel) közös értékelési tervet állítson össze a PR-os.

Ez utóbbi már csak azért is válik fontossá, mert például Nyugaton egyre több ügyfél használja az úgynevezett Payment by Results (PBR) módszert - vagyis amikor csak magáért a kivitelezésért fizet -, és egy közös kiértékelés után, az eredmények alapján dönti el, mennyit fizet az ügynökségnek. Ha ez Magyarországon elterjedne, valószínűleg sok PR-cég "húzhatná le a rolót" - tette hozzá a szakember.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!