3p

Miközben egyre nagyobb aggodalommal figyeli a piac Kína gazdaságának lassulását, az ország autópiaca továbbra is csak növekszik. Mondhatni: Kínából él az autóipar.

A kínai gazdaság növekedése lelassult, ennek ellenére 9,3 százalékkal 1,4 millió darabra növekedett az értékesítési volumen az autópiacon. A remek júniusi adathoz hozzájárult az, hogy a kereskedők igyekeznek egyre nagyobb diszkontot nyújtani a vásárlók felé.

Az első féléves adat még ennél is nagyobb, 12,3 százalékos növekedést mutat, ami darabszámban csaknem 10,8 millió eladott autót jelent. Január és június között az értékesítésen belül mintegy 8,67 millió volt a személyautó, 13,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Eközben a kisteherjárművek piacán közel 6,7 százalékos volt a bővülés.

Tehát a világ legnagyobb autópiaca - az értékesítési volument tekintve - tovább növekszik.

Kína tartja el az autógyártókat?

A General Motors és ottani partnerei 2013 első felében 1,6 millió autót adott el Kínában, míg 1,4-et az Egyesült Államokban, tehát az ázsiai ország lett az amerikai vállalat legnagyobb piaca (valamint  a GM lett Kína második számú autóipari cége). A 2009-ben még csődöt jelentő General Motors óriásit harapott az ázsiai piacból, de nem ez a cég az egyetlen, amely kiváló számait a távol-keleti országnak köszönheti. Az GM amerikai riválisa, a Ford ugyanebben az időszakban 47 százalékkal növelte az eladásait, ezenfelül a cég egy 500 millió dolláros kínai üzem építését is bejelentette.

Az európai nagy autóipari vállalatok növekedésének motorja is Kína volt. A Volkswagen, az Audi és a BMW is rekordeladásokról számolt be 2013 első félévére nézve, csakúgy mint 2012-ben.

Meddig mehet így?

A vállalatok foggal körömmel ragaszkodnak Kínáért, ami teljesen érthető a piac méretét tekintve. Azonban lokális autógyártók is léteznek, és az olcsó, sokszor gyenge másolatnak tűnő modelljeik szintén keresettek a hazai piacon. Ezt látva, és kikerülve a magas importvámot, sok nyugati cég felvásárlással, illetve együttműködéssel erősítette jelenlétét Kínában.

Olykor a külföldi vállalatok beleütköznek a szabályozó szervekbe, ahogy a VW-vel is történt, amikor a modelljei egyszerűen nem bírták a kínai klímát. Vagy épp szembesülnek a nép haragjával, ahogyan a Toyotával is megesett a japán-kínai szigetvita miatt. Ráadásul a héten bejelentettek egy olyan szabályozást is, ami az egész autóipari szektort sújtja Kínában.

A hivatal odacsap

Nyolc kínai városban az értékesítéseket a környezetszennyezés miatt erősen korlátoznák. A szigorítási terv szerint vagy maximum 400 ezer járművet adnának el az érintett városokban x időtartalmon belül, vagy pedig a nemzeti eladásoknak 2 százalékát. A nyolc városba természetesen beletartozik Shanghaj és Peking is, ahol már elviselhetetlen méretűre növekedett a forgalmi dugók és a légszennyezés mértéke.

A kínai autópiaci szereplők ennek persze nem örülnek, pedig a korlátozások hírére kisebb pánik tört ki a fogyasztók körében, akik még az új szabályozás bevezetése előtt gyorsan beszereznék a négykerekűt. A kínai autógyártók szövetsége, a CAAM is ellenzi a tervezett korlátozást, és úgy gondolja, hogy ez az iparág lett a bűnbak a környezetrombolásban.

Talán az új szabályozás hátszelet adhat az elektromos autók elterjedésének is. Az a gyártó ugyanis, amelyik először éri el, hogy e-autóit tömegesen használják a kínaiak, akár a világot is "uralhatja".

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!