3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Renault megkapta csütörtökön a hatósági engedélyeket első kínai gyára létrehozásához. A francia autógyártó ennek érdekében egy közös vállalkozást hoz létre a Dongfeng kínai állami konszernnel, amely korábban hasonló partnerséget kötött a japán Nissannal és Hondával, a svéd Volvóval és a szintén francia PSA Peugeot Citroennel, a Renault legnagyobb konkurensével is.

A reformokért és a fejlesztésért felelő kínai bizottság, a kínai tervgazdálkodás legfőbb szerve néhány órával az előtt adott zöld jelzést a közös cég megalakításához, hogy Jean-Marc Ayrault francia miniszterelnök megkezdte hivatalos látogatását Kínában. A Renault eddig gyakorlatilag teljesen hiányzott a kínai autópiacról, s ezzel kivétel volt a világ tíz legjelentősebb autógyártója között. A Renault ugyanis a Nissan legfőbb részvényese, a japán autógyár 43,4 százalékát birtokolja, és sokáig hagyta, hogy a Nissan egyedül fejlődjön a kínai piacon, amelynek 7,7 százalékát foglalja el. A Peking és Tokió közötti geopolitikai feszültségek miatt a Nissan forgalma jelentősen csökkent az elmúlt két évben a kínai piacon. "Ezzel a szövetséggel a Renault ambiciózus stratégiát indíthat el a világ elsőszámú autópiacán" - közölte a francia autógyártó.

A Renault-csoport a Dongfeng Renault Automotive Company (DRAC) létrehozásáról 2012 elején írta alá a megállapodást, de a végleges szerződés megkötéséhez több mint egy évet kellett várni a kínai hatóságok engedélyére. Dongfeng egyébként jelenleg a PSA-val is tárgyalásokat folytat a legjelentősebb francia autóipari konszern 30 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról, s ezzel a két nagy francia rivális kínai terjeszkedésének metszéspontjába került. A kínai állami konszern 2003 óta a Nissannal is partneri viszonyban áll, ez utóbbi együttműködésnek köszönhető a nyereségének legnagyobb része.

Kristina Church, a Barclays Capital elemzője szerint az új megállapodás a Renault-val nem feltétlenül segíti a PSA-t a kínai piacon való megerősödésében. A Renault és a Dongfeng közötti megállapodást december 16-án írják alá Vuhanban, ahol eleinte évente 150 ezer gépkocsit fognak gyártani, de "ez a kapacitás a piac igényei szerint bővülhet" - közölte a második legjelentősebb kínai gyártó, de nem jelölte a gyárnyitás időpontját. Mindkét cég 50 százalékos tulajdonrésszel fog rendelkezni az új vállalatban, amely egy 7,76 milliárd kínai jüan (281 milliárd forint) értékű közös befektetés gyümölcse.

A francia és kínai gyártó szorosan fog együttműködni valamennyi tevékenységben, beleértve a kutatást és a fejlesztést, az eladást, a termelést és a marketinget. Azt, hogy milyen típusú gépkocsikat gyártanak majd Vuhanban, egyelőre nem hozták nyilvánosságra, de az előzetes tervek alapján feltehetően a Mégan és a Logan családhoz tartozó modellekről lesz szó. Az is nagyon valószínű, hogy elektromos gépkocsik is szerepelnek majd az új francia-kínai vállalat kínálatában. Kínát - ahol tavaly 19,31 millió gépkocsit adtak el - valamennyi nagy külföldi autógyártó fontos piacnak tekinti, miután a világ más tájain jelenleg mélyponton van a kereslet. Kínában viszont tavaly 4,3 százalékkal nőtt, s becslések szerint mostantól 2020-ig évente átlagosan 8 százalékos növekedésre lehet számítani.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!