3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Raiffeisen PPP Infrastruktur Beteiligungs GmbH (Raiffeisen PPP IB GmbH) nyerte az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) által az Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. (AKA) közel 39,5 százalékos részvénycsomagjára és a fennmaradó 60,5 százalék vételi opciójára kiírt pályázatot - közölte az ÁAK. A vevő 28,7 milliárd forintot fizetett a részvényekért és az opciós jogért.

Az ÁAK közleménye szerint a Raiffeisen PPP IB GmbH vásárolhatja meg az Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. azon 39,5 százalékát, amely eddig az Állami Autópálya Kezelő Zrt. birtokában volt. A Raiffeisen PPP IB GmbH és az ÁAK Zrt. között január 7-én aláírt szerződés értelmében a részvénycsomag és a fennmaradó 60,5 százalékra vonatkozó opciós vételi jog mintegy 28,7 milliárd forint (mintegy 113 millió euró) értékben cserél gazdát.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. tulajdonosi jogait gyakorló Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 2007 júniusában tulajdonosi határozatban rendelte el, hogy a cég pályázatot írjon ki a birtokában lévő AKA részesedés értékesítésére.

Két érvényes pályázat volt

A meghívott hat pénzügyi befektető közül a felhívásra két érvényes ajánlat érkezett, köztük a későbbi nyertes Raiffeisen PPP IB GmbH pályázata. A magasabb ár elérése érdekében a minisztérium kérésére az ÁAK ismételt ajánlattételre kérte fel a két pályázót, amelynek eredményeként végül a Raiffeisen PPP IB GmbH megemelt ajánlati árát fogadta el a társaság.

Winkler-Virág András, az ÁAK kommunikációs vezetője az MTI-nek elmondta, a befolyó összeg felhasználásáról az ÁAK felett tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági tárca dönt majd.

A GKM meggyőződése, hogy a döntés pályázati versenyben biztosítja az állam számára a jelenlegi meglévő pozíciójából elérhető legmagasabb ellenértéket. A tárca azt várta a tranzakciótól, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, a verseny pedig jobb szolgáltatást hozzon a sztrádákat használók számára.

83 millió euróért vette az ÁAK a 40 százalékos csomagot

Az ÁAK Rt. és az AKA Rt. külföldi tulajdonosai, a Strabag és a francia Bouygues 2004. március 9-én írta alá adásvételi szerződést, miszerint az ÁAK 83 millió euróért 40 százalékos tulajdonrészt szerzett az AKA Rt.-ben. Az összeget a HVB által  nyújtott hitelből finanszírozta az ÁAK, amelyre a Magyar Fejlesztési Bank garanciát nyújtott.

A megállapodás-csomag része volt az M5-ös autópálya továbbépítése Kiskunfélegyházától Szegedig. Továbbá az, hogy a magyar államnak az M5-ös autópálya új szakaszának megépítése után, 2006. január 1-jétől 2009-ig vételi opciós joga van az AKA Rt. fennmaradó 60 százalékos részvénycsomagjának megvásárlására.

A Kiskunfélegyháza-Szeged közötti autópálya-szakasz megépítése után, 2006. január 1-jétől 2030-ig a magyar állam által fizetendő rendelkezésre állási díj évente 92,5 millió euró (mintegy 25 milliárd forint).

A Bouygues vezette a magyar M5-ös autópálya építésére és üzemeltetésére meghirdetett nemzetközi versenytárgyaláson győztes konzorciumot 1994-ben. Ebből a konzorciumból alakult az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. (AKA).

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!