"Nincsenek bezzegcégek, szigorú, sok szereplős és éles verseny bezzeg van. Mint gazdasági miniszter sajnálom, hogy bajba jutott a Viadom, de még jobban sajnálom azokat a kis magyar beszállítókat, amelyek a jól végzett munka elvégzése óta hiába várnak a pénzükre" - mondta Kóka János.
A Washingtonban tartózkodó miniszter azokra a cikkekre reagált, amelyek Kóka János mintacégeként emlegették a Viadom Zrt.-t.
Nincs veszélyben az autópálya építése
A miniszter megismételte, amit a tárca már korábban is közölt: az autópálya-tenderek fő célja az adófizetők forintjainak ésszerű felhasználása, a lehető legalacsonyabb kivitelezési költség elérése. A kartellezést kizáró, szigorú versenyeztetéssel és technikai ésszerűsítéssel elért 40 százalékos árcsökkenés nem köthető egyetlen céghez, minden konzorciumban szerepet vállaltak tőkeerős nemzetközi cégek, amelyek akár egyedül is képesek lennének a folyamatban levő beruházások befejezésére.
"Ha a pályázók rosszul mérik föl lehetőségeiket, és ez alapján állapítják meg vállalási áraikat, akkor ez bukáshoz vezethet, de a kiírás elegendő mennyiségű garanciát írt elő az ilyen esetekre ahhoz, hogy az autópályák egy-egy konzorciumi tag bedőlése esetén is megépüljenek. A konzorcium tagjai egyetemlegesen felelősek azért, hogy a kérdéses szakaszok a vállalási áron megépüljenek, így a magyar tag kiesése nem veszélyezteti a beruházást" - mondta Kóka János.
Marad az erős árverseny
Hozzátette, hogy az új tendereken is erős lesz az árverseny, mert nemcsak a Viadom, hanem az egész útépítő szakma jelentős árejtéssel reagált a versenyt fokozó és a technikai feltételeket ésszerűsítő változásokra.
A miniszter közölte: legjobban azokat a kisebb magyar cégeket félti, amelyek beszállítóként működtek közre a beruházásban és a Viadommal, vagy annak alvállalkozóival álltak szerződéses kapcsolatban.
"Ígérem, hogy lehetőségeinkhez mérten mindent elkövetünk annak érdekében, hogy ezek a cégek hozzájussanak jogos követeléseikhez" - mondta a miniszter.