2p

Érzékenyen érintik a költségvetési szigorítások a közlekedési fejlesztéseket: a kormány a 2009-re eredetileg betervezett pénz hatodát vonná el az ágazattól. Az autópálya-építések keretösszege nem változik, a legjobban a MÁV-nak kell meghúznia a nadrágszíjat - írja a Népszabadság.

A vasúti személyszállítás veszteségeinek finanszírozására a költségvetés készítői szeptemberben még 173 milliárd forintot szántak. A korábbiakat meghaladó támogatást azonban a pénzügyi válság maga alá temette: az aktuális tervek szerint a vasútnak harmincmilliárd forinttal kevesebből, 143 milliárd forintból kell gazdálkodnia.

Az elvonás egyik következménye az lesz, hogy a MÁV-Start 2009-ben is veszteséggel gazdálkodik majd. Hiánya előreláthatólag megegyezik a költségvetési megszorítások miatt elvont összeggel, mintegy harmincmilliárd forint lesz. Azaz a költségvetés ezen az ágon valójában nem sokat spórol meg. A megszorítás ugyanakkor garantálja, hogy a MÁV személyszállító cége a tervezettnél kevesebbet költ majd járművei fejlesztésére.

A költségvetési szigorítások az Útpénztár forrásait hatmilliárd forinttal csökkentik. A közutak fenntartására így 63,3 milliárd forint helyett csak 57,3 milliárd jut majd. A tekintélyes elvonás azonban az utak állapotán kevéssé lesz mérhető. A közúti közlekedést ellehetetlenítő különféle úthibákat az eredetileg erre szánt pénzből éppen úgy nem lehet eltüntetni, mint a szigorítás után megmaradóból.

A kormány egyedül a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére szánt keretet nem csökkenti. Az állami sztrádaberuházásokra továbbra is igen szerény összeg, 18 milliárd forint jut 2009-ben.

A tervezett szigorítások alapján az EIB-hitelből finanszírozott autópálya-építésekre egymilliárd forint helyett 906 milliót, a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) támogatására 1,9 milliárd forint helyett 1,718 milliárdot költenek. A közösségi közlekedés fejlesztésének költségkerete 645 millió forintról 584 millióra, kombinált vasúti fuvarozás (RoLa) fejlesztéséé 730 millióról 661 millióra, a kikötőké 345 millióról 312,3 millió forintra zsugorodik.

A határkikötők működtetésére 162 millió forint helyett 146,6 millió forint marad. Az akadálymentes közlekedés fejlesztésére szánt 153 millió forintból 139 millió, a szakképzési feladatokra betervezett 75 millió forintból pedig csak 67,9 millió forint marad a költségvetésben - számol be a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!