2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Érzékenyen érintik a költségvetési szigorítások a közlekedési fejlesztéseket: a kormány a 2009-re eredetileg betervezett pénz hatodát vonná el az ágazattól. Az autópálya-építések keretösszege nem változik, a legjobban a MÁV-nak kell meghúznia a nadrágszíjat - írja a Népszabadság.

A vasúti személyszállítás veszteségeinek finanszírozására a költségvetés készítői szeptemberben még 173 milliárd forintot szántak. A korábbiakat meghaladó támogatást azonban a pénzügyi válság maga alá temette: az aktuális tervek szerint a vasútnak harmincmilliárd forinttal kevesebből, 143 milliárd forintból kell gazdálkodnia.

Az elvonás egyik következménye az lesz, hogy a MÁV-Start 2009-ben is veszteséggel gazdálkodik majd. Hiánya előreláthatólag megegyezik a költségvetési megszorítások miatt elvont összeggel, mintegy harmincmilliárd forint lesz. Azaz a költségvetés ezen az ágon valójában nem sokat spórol meg. A megszorítás ugyanakkor garantálja, hogy a MÁV személyszállító cége a tervezettnél kevesebbet költ majd járművei fejlesztésére.

A költségvetési szigorítások az Útpénztár forrásait hatmilliárd forinttal csökkentik. A közutak fenntartására így 63,3 milliárd forint helyett csak 57,3 milliárd jut majd. A tekintélyes elvonás azonban az utak állapotán kevéssé lesz mérhető. A közúti közlekedést ellehetetlenítő különféle úthibákat az eredetileg erre szánt pénzből éppen úgy nem lehet eltüntetni, mint a szigorítás után megmaradóból.

A kormány egyedül a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére szánt keretet nem csökkenti. Az állami sztrádaberuházásokra továbbra is igen szerény összeg, 18 milliárd forint jut 2009-ben.

A tervezett szigorítások alapján az EIB-hitelből finanszírozott autópálya-építésekre egymilliárd forint helyett 906 milliót, a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) támogatására 1,9 milliárd forint helyett 1,718 milliárdot költenek. A közösségi közlekedés fejlesztésének költségkerete 645 millió forintról 584 millióra, kombinált vasúti fuvarozás (RoLa) fejlesztéséé 730 millióról 661 millióra, a kikötőké 345 millióról 312,3 millió forintra zsugorodik.

A határkikötők működtetésére 162 millió forint helyett 146,6 millió forint marad. Az akadálymentes közlekedés fejlesztésére szánt 153 millió forintból 139 millió, a szakképzési feladatokra betervezett 75 millió forintból pedig csak 67,9 millió forint marad a költségvetésben - számol be a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!