A legnépszerűbb fejlesztési programok
A vizsgált vállalatok közel fele az elmúlt két év során kevesebb, mint 5 alkalommal, egyharmad részük ezzel szemben több, mint 10 alkalommal tréningeztette munkatársait. A legkedveltebb tréningfajták közé tartozik a kommunikációs készségek fejlesztésére irányuló tréning, ezt az értékesítési tréning, valamint a konfliktuskezelés készségeit fejlesztő képzés követte. A cégek közel 50 százaléka az elmúlt két évben igénybe vette ezen fejlesztések valamelyikét.
A leadership, más néven vezetői tréning, a tárgyalástechnika tréning, a prezentációs tréning valamint a különböző csapatépítő tréningek a vállalatok több mint egyharmad részének jelentettek vonzó készségfejlesztési lehetőséget az elmúlt évben.
A tanácsadás területén a vállalatok 36 százaléka a jövőkép és stratégiaalkotói, a munkavállalói elégedettség felmérés, valamint az executive coaching szolgáltatásokat részesítette előnyben az elmúlt két év során. Legritkábban karrier és tehetség management típusú fejlesztési programra költenek a vállalatok, ezt a megkérdezett cégek mindössze 10 százaléka vette igénybe a vizsgált időszakban.
Tender vagy referencia?
A vállalatok közel felénél fordul elő, hogy a tanácsadó cég kiválasztásánál azt a céget bízzák meg, amellyel már korábban is kapcsolatba kerültek. Egyharmad részük pályázaton elért eredmény vagy referencia alapján dönt. Arra a kérdésre, hogy honnan, milyen hírforrásból szereznek információt a vállalatok az adott tréning-tanácsadó cégekről, 46 százalék válaszolta, hogy mások ajánlásán keresztül választ partnercéget. Egyenként csupán 10-15 százalék közé tehető az olyan hírforrások igénybevételi aránya, mint például a fejlesztő cég saját szervezésű rendezvénye, saját kiadványa vagy konferencián esetleg újságban történő megjelenése.
A felmérés eredményei rávilágítottak, hogy a vállalatok szívesebben fordítanak készségfejlesztésre, és a tanácsadási szolgáltatások közül is inkább az egyéni és vezetői működést támogató fejlesztői programok a népszerűek. A szervezetfejlesztést célzó megbízások volumene és gyakorisága többek között azért marad el az egy-két napos tréningjellegű képzésektől, mert hatásuk összetett, sokszor az egész szervezetet érintő, így a fejlesztésre irányuló igény is stratégiai szinten fogalmazódik meg. A jövő azonban a két terület integrációját vetíti elő, hiszen a hatékony szervezetfejlesztési folyamat elengedhetetlen eleme az emberek készségszintű fejlesztése, és az elköteleződés megalapozása.