3p

Sok munkavállaló próbál kibújni a nehéz vagy kellemetlen feladatok teljesítése alól, ám ez a cégek számára sokszor okoz veszteséget. A vezetőknek észlelni kell ezeket a hibákat, és át kell segíteni a beosztottakat a halogatás csapdáján.

A munkatevékenység motivációja kapcsán elengedhetetlen érinteni a halogatás témakörét, amikor cégvezetőként azt tapasztaljuk, hogy munkavállalóink a kellemetlennek tekintett feladatokat igyekeznek elodázni. A halogatást körüljárva valójában annak a kérdésnek a megválaszolását jelenti, hogy mi motiválja dolgozóinkat arra, hogy egy-egy fontos feladatot elvégezze, vagy éppen ellenkezőleg, ne csináljanak meg.

Látnunk kell, hogy egy célra irányuló viselkedésnek kétféle mozgatórugója lehet. Optimális esetben a cél, a siker elérése a jutalomhoz kapcsolódik, vagyis a végső cél a kellemes élmény elérése. A másik esetben viszont a kudarc játszik döntő fontosságú szerepet, tehát munkavállalóin azért halogatnak bizonyos feladatokat, mert félnek a lehetséges kudarcoktól.

A halogatás lehet egyszerűen személyiségvonás, de tekinthetjük folyamatként is. Egy biztos, hogy egy jellegzetes belső folyamatról van szó. Adott esetben, ami az egyik embernek halogatásnak tűnik, az a másik ember számára lehet egyfajta normális viselkedés. Minden munkavállalónál más és más feladat válthatja ki a halogatás taktikáját. Egy értékesítő esetében például a telefonhívásokkal történő ügyfélszerzés a cég számára. Azt azonban meg kell jegyeznünk, hogy a lelkiismeretesség az a személyiségvonás, amely a legszorosabb kapcsolatban áll a halogatással, és a kudarctól való félelem lesz az a motivációs tényező, mely halogatást fog eredményezni.

Ha a feladatokat nézzük, akkor e szerint a halogatásnak két formáját különíthetjük el. Az egyik formáját a halogatásnak az fogja kiváltani, hogy a munkavállaló azzal szembesül, hogy a megoldandó feladat túl bonyolult, túl összetett. A másik formája a halogatásnak azzal van összefüggésben, hogy az alkalmazottak nem találnak elegendő kihívást az adott tevékenységben. Ha a munkavállalók gyakran élnek a halogatás eszközével, akkor az, sajnos a cég számára jelentős károkkal járhat. Éppen ezért az alábbiakban néhány stratégiára hívnám fel a figyelmet, amellyel a halogatás elkerülhető.

Ha a munkavállaló egy számára túl komplex feladattal kerül szemben, és ezért választja a halogatás technikáját, akkor megnézhetjük, hogy melyek azok a részfeladatok, melyekben úgy érzi, hogy kudarcot vallhat. Egy értékesítőt, akinek a kommunikáció terén vannak hiányosságai, segíthetünk például azzal, hogy ezen képességeit fejlesztjük, így a későbbiekben nem fog számára nehézséget okozni egy telefonos vagy üzleti tárgyalás lebonyolítása.

Abban az esetben, ha az alkalmazottak számára egy feladat túl érdektelennek hat, és ez a halogatás forrása, akkor ezt könnyedén kiküszöbölhetjük azzal, ha lerövidítjük a határidőt. Cégvezetőként akkor tudjuk a legeredményesebben kezelni munkavállalóink halogatásra irányuló szándékát, ha felvázoljuk előttük, és érzékeltetjük, hogy az adott feladat elvégzése milyen pozitív következményekkel jár. Emellett nyugodtan kitérhetünk arra is, hogy a halogatás negatív oldalaira is.

A fentiekből is látszik, hogy a cég szempontjából is elengedhetetlenül fontos, hogy a halogatás, mint motivációs csapda ne legyen jelen. Ezért lényeges, hogy kihívást jelentő és világos, jól körülhatárolt célokat fogalmazzunk meg munkavállalóinkkal szemben.

Forrás: Salesjob

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!