3p

Az európai átlagnál valamivel jobban befolyásolhatók a magyar fogyasztók vásárlási döntéseik során. A hirdetések segítségével leginkább az élelmiszerek, és a recept nélkül kapható gyógyszerek esetében hathatnak a vállalatok a vásárlókra, derül ki a Nielsen felméréséből.

Termék- vagy márkareklám hatására tíz magyarból hét vásárolt élelmiszert az elmúlt tizenkét hónapban, négy pedig egészséget vagy szépséget szolgáló kozmetikumot, haj-, illetve testápoló szert. Az arányok nagyjából megfelelnek az európai átlagnak. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat nemzetközi internetes felmérése. Magyarországon a hirdetések szintén erősen hatnak a recept nélkül kapható gyógyszerek, gyógyhatású készítmények és italok megvételére; tíz honfitársunkból hármat-hármat ösztönöztek reklámok ilyen termékek beszerzésére, egy éven belül.

A reklámok befolyására vásárolt, hazánkban felmért termékcsoportok további sorrendje: ruházati cikk, szórakoztató elektronikai eszköz, személyes használatú elektronikai készülék (például iPod vagy mobil telefon), banki vagy biztosítási szolgáltatás. Tévé-reklám ösztönözte élelmiszer vásárlására a magyar megkérdezettek legnagyobb részét, 76 százalékát. Azután a nyomtatott sajtó hirdetéseit említette 56 százalék. További sorrend: óriásplakát (45), rádióreklám (14), online video reklám (10). Ennél alacsonyabb arányban nevezték meg a web oldalak bannerét és a mobil telefont.


A fogyasztókat beszerzéseiknél a vizsgált termékcsoportok közül majdnem mindegyikben tévé-reklám befolyásolja legjobban. Kiemelkedik a recept nélkül kapható gyógyszer, vagy gyógyhatású készítmény 81 százalékos említéssel. Legalacsonyabb a ruházati cikk, 42 százalékkal.

A tévénél is nagyobb arányban ösztönözte a nyomtatott sajtóban megjelent hirdetés a ruházati cikkek (58 százalék) és a személyes használatú elekronikai készülék (57) vásárlóit. Rajtuk kívül a nyomtatott sajtóreklám a megkérdezett magyar Internet-használók több mint felének vásárlási döntéseire hat a következő termékeknél: szórakoztató elektronikai cikk (57), élelmiszer (56), egészséget vagy szépséget szolgáló kozmetikum, haj-, illetve testápoló szer (54). Sokan említették még az italt és a recept nélküli gyógykészítményeket (45-45), személyes pénzügyi szolgáltatásokat, mint bank és biztosítás (36).

A reklámok tartalma közül Magyarországon legtöbben az akciókra figyeltek fel (51 százalék), ahogyan a többi európai országban is. Nálunk második legfontosabb tényező a vicc és a humor (38), harmadik a könnyen megjegyezhető márkanév vagy logo, együtt a reklám új és érdekes voltával, ami eltér a megszokottól (34-34). Ettől eltérően az európai átlag szerint második leggyakoribb vélemény, amely szerint „meggyőző a reklám, és kialakítja bennem, hogy meg akarjam venni a terméket”. Csak ezután következik, hogy a reklám új és érdekes, majd a vicc és humor.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!