3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Köddé vált a Gyurcsány-kabinet gazdasági kifehérítési programja, amiben leginkább az áfa emelkedése játszott szerepet, írja a Napi Gazdaság.

A Bajnai-kormány előtti időszakban a hatóságok több-kevesebb sikert értek el a feketekereskedelem felszámolásában, ilyen volt a cigarettapiaci feketézők visszaszorítása vagy az élelmiszer-hamisítók nagyarányú lebuktatása. A feketepiac újbóli erőre kapását jelzi, hogy az áfabevételek növekedése jelentősen elmarad az optimálisan várt szinttől. A január-februári adatok szerint nagyjából 10 százalékkal nőttek az áfabevételek, holott a gazdasági visszaesést és a gyenge vásárlói kedvet összevetve az 5 százalékos áfakulcs növekedése hozzávetőleg 18-20 százalékos bevételnövekedést eredményezhetett volna. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint az elmaradó áfabevételek jelentős része a feketekereskedelmet duzzasztja. Ma már az élelmiszerpiacon - szegmenstől függően - 20-30 százalékos arányú feketegazdaságról lehet beszélni - ez pedig nem kizárólag a kereskedelem, hanem a termelők problémája is. A 25 százalékos áfa az ipari méretekben gondolkodó, ám kicsinek számító termelőket előszeretettel taszítja a szürke zónába. Sokkal nagyobb probléma viszont - amelyre már maguk a termelők is felhívták a figyelmet -, hogy a közepes feldolgozók is gyakran fordulnak a számla nélkül "szolgáltató" beszállítókhoz, és nem ritka az sem, hogy a kész termék is "áfamentesen" jut az üzletek polcaira. Vámos szerint így lényegében a teljes élelmiszer-vertikumot átfogja a feketepiac.

Pedig az ellenőrzés közel sem bonyolult - véli Vámos. A hatóságoknak pontosan tudniuk kell, hogy az élelmiszer-termékpályán - a termelőtől a kereskedőig tartó úton - mely vonalak a legrizikósabbak. Ha ott stikli van, akkor a termékpályát érdemes végigvizsgálni. A hatóságoknak azzal is tisztában kell lenniük, hol vannak a legnagyobb elosztóhelyek, amelyek alkalmasak a feketézésre. A probléma az, hogy az élelmiszeriparban is ipari méretűvé vált az adóelkerülés, holott ez korábban nem volt jellemző az ágazatra. Ám a kifehérítési program miatt az adócsalásra létrejött vállalkozások által megtalált, kevésbé szem előtt levő csatornákat a megnövekedett áfa miatt egyre többen használják - azok is, akik korábban nem tették.

A ruházati kereskedelem a másik fertőzött értékesítési ágazat. Vámos szerint itt az élelmiszer-kereskedelemnél is nagyobb arányokról lehet beszélni. Jóllehet erről megoszlanak a vélemények - Szebenyi Miklós, az M3 Outlet ügyvezető igazgatója szerint a hipermarketek sok vevőt csábítottak el a kínai piacokról. A márkaképviseleteknek legfeljebb a zsákos, csomagtartóból értékesítő zugdílerek okoznak fejtörést, de csak egy-egy igazán felkapott felsőközép vagy prémium kategóriás brand esetében. Itt sem néhány tucat holmi behozataláról van már szó. Konténerekben érkeznek a gyaníthatóan lopott holmik. Erre abból következtetnek a szakértők, hogy az áru jellemzően negyed annyiba kerül, mint a kereskedőknél. 

Vámos szerint a ruházati feketekereskedelem nem lett kisebb attól, hogy a józsefvárosi piacnak szemmel láthatóan kevesebb lett a vevője. A piac közelében lévő nagy elosztók az utóbbi 4-5 évben alakult számtalan, lényegében legálisan működő ázsiai üzletet látják el gyakran nem tisztázott eredetű termékkel. De ezekből az elosztó központokból kerül áru a bevásárlóközpontokban működő, gyanú felett álló kereskedőkhöz is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!