4p

A hagyományostól eltérő marketingmódszerek és tudatos partnerkommunikáció jellemzi az egyik legismertebb hazai márkát, a Kotányit. A cég termékeiért Ausztriáig mentek a fogyasztók a paprika-botrány idején, mesélte Bárány Tamás, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezetője az mfor.hu-nak adott interjúban.

Honnan, hová?

- A fűszerfogyasztás speciális terület. Mennyire befolyásoló tényező az időjárás?

- Előfordul, hogy a legnagyobb esőben felvásárolják a fogyasztók a grillfűszereket, a rekkenő hőségben viszont nincs kedvük főzni. Megpróbálunk specifikáltan dolgozni: tavasszal tervezzük a zöldfűszeres akciókat, amikor már mindenki friss ízekre vágyik, a nemzetközi fűszereket pedig ősszel reklámozzuk. Azzal, hogy nem össze-vissza akciózik a cég, mintegy 5 százalékos forgalomnövekedést sikerült elérni a korábbi években.

- Milyen fűszertrendekről beszélhetünk manapság? Még mindig pirospaprika-fogyasztó nemzetként lehet minket aposztrofálni?

- Öt évvel ezelőtt indult a zöldfűszerek divatja, ami még ma is tart. Az "őrület" az oregánóval és a bazsalikommal indult, de már terjedőben a tárkony is. Eközben az alapfűszerek (például a pirospaprika) fogyasztása kissé csökkent. Markáns különbség van a városok és a falvak fogyasztói között. Az emberek egy kisebb településen még inkább igénylik, hogy megmutassák nekik, mit vegyenek.

- Mekkora a vállalat piaci részesedése?

- Mintegy 3,6 milliárd forintos márkaforgalmunk van, amelynek mintegy 15 százaléka gasztronómia. Egy korábbi felmérés szerint az éttermek és kávézók 90 százaléka használ valamilyen Kotányi-terméket.

- Hasonlóság vagy eltérés tapasztalható inkább egy étterem és egy háziasszony vásárlási szokásai között?

- A fiatal séfgeneráció jól főz és nyitott minden újdonságra. Exkluzív partnereink is vannak, akik csak Kotányit használnak és segítenek az új fűszerkeverékek fejlesztésében.

- Hogyan tud segíteni egy ötcsillagos szálloda séfje abban, hogy egy háziasszonyoknak is eladható terméket készítsenek?

- Az exkluzív partneri kör természetesen csak arra tud választ adni, amely náluk eladható. Számos közétkeztetési példa is akad azonban arra, hogyan lehet egy egyszerű sült húst néhány fűszerrel újjávarázsolni. Természetesen piackutatásokat is végzünk, bár nem lehet mindent kutatással elintézni.

Sokkal célravezetőbb, ha a kollégákat kérdezzük meg egy kérdőíven, mik a piaci tapasztalataik, milyen újdonságot kerestek a vevők. Több termék is úgy került a polcokra, hogy a munkatársak vetették fel a forgalmazás ötletét. Ilyen "kutatás" eredménye a sómentes pác vagy a wok-fűszer. Feltűnt ugyanis, hogy a lakberendezési áruházban nem győzték a wok feltöltését az eladók, amit nyilván nem virágcserépnek vásároltak a betérők.

- Voltak kudarccal járó bevezetéseik is?

- Természetesen, péládul az ázsiai keverékek öt évvel ezelőtt túl korán jelentek meg Magyarországon. Nagyon gyorsan reagálunk a piac jelzéseire, és amilyen hirtelen meg tudunk jelenni egy új termékkel, szükség esetén olyan gyorsan le is vesszük a polcokról. Törekszünk rá, hogy ne a partner szóljon amiatt, hogy nem fogy a fűszer. Ez nem a kereskedő feladata.

Bejöttek a számítások

- Feltételezem, hogy az egyik bevásárlóközpontban nyitott fűszerkereskedésük nem a kudarcok listáját bővíti...

- A vállalatcsoport első üzletét sikerként könyvelhetjük el, ahol a fűszerek mellett más termékek is helyet kaptak. Együtt dolgozunk a Szamos Marcipánnal, egy ugyancsak magyar családdal pedig fűszeres lekvárokat készítünk. A számításaink bejöttek, s nem kizárt, hogy további üzleteket fogunk nyitni.

Egyébként nem úgy építjük a csapatot, ahogy a könyvekben áll, hanem ahogy arra igény van. Tréningek helyett moziba járunk. Csak olyasmit csinálunk, amihez kedvünk van és profitot is hoz.

- Miben van a jövő?

- Majdnem minden érdekes lehet. Például a babérlevelet sokan szeretik, mióta őrölt formában is elérhető. Jelenleg 400 termékben mintegy 200 fűszert forgalmazunk, miközben a világon több ezer van.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!