A MÁV nem lenne képes egyenlő feltételekkel felvenni a versenyt a nála jóval tőkeerősebb nyugat-európai vasúttársaságokkal. Fokozatos átmenetre van tehát szükség, ami alatt a hazai vasúttársaság szerkezeti reformja révén annak versenyképessége is javítható. Az uniós piacnyitás ráadásul éppen a legjövedelmezőbb tevékenységet, a nemzetközi tranzitfuvarozást érinti.
Öt év múlva, azaz 2008-tól már nemcsak a fővonalakat, hanem teljes vasúti hálózatunkat meg kell nyitnunk a nemzetközi fuvarozás számára. A belföldi áruszállítás liberalizációja azonban jelenleg még az unióban is csupán jövőbeli elképzelés.
Forrás: Magyar Közlekedés
Közlekedéspolitika - közösségi politika
A közös közlekedéspolitika célja, hogy az EU-tagállamok különböző szabályainak harmonizációja, az infrastruktúra-fejlesztések összehangolása és a nemzeti infrastruktúra-hálózatok (közutak, vasúti pályák) közötti átjárhatóság biztosítása révén elősegítse a belső piac hatékony működését. A közös közlekedéspolitika sajátossága, hogy szállítási módonként különböző szabályok léteznek.