A PwC idén harmadik alkalommal készített felmérést a hazai autókereskedők körében, melyben elsősorban budapesti, valamint a dél-dunántúli régióban működő kereskedések vettek részt. Többségük 5-15 éves múlttal rendelkező vállalkozás.
2010: negatív rekord
A válságot követő években mélyrepülés jellemezte a hazai személygépkocsi kereskedelmet. A válság által részben érintett 2008-as évben még 153 ezer új gépkocsit állítottak forgalomba. 2009-ben ez a szám már csak 60 206 volt, tavaly pedig további csökkenés jellemezte a piacot, hiszen mindössze 43 479 újautó került forgalomba. Pedig a néhány évvel ezelőtti adatokból kiindulva jelenleg Dánia szintjén kellene állnia hazánknak, megközelítőleg 143 ezer darabos forgalomba helyezéssel.
Az általános rossz hangulaton kívül az értékesítés csökkenésében nagy szerepe volt a beszűkült hitellehetőségeknek, például a devizafinanszírozásra vonatkozó korlátozásoknak. Ezek az okok miatt a magánszemélyek továbbra is távol maradtak az újautók piacától, amit jól mutat, hogy a magánszemélyek által kedvelt Suzuki az eladási lista éléről lecsúszott. A legutóbbi adatok szerint a cégek részéről preferált Skoda és Volkswagen típusokból adtak el a legtöbbet.
Központban a költségcsökkentés
Az autókereskedők a nehezebb gazdasági körülmények miatt nagy hangsúlyt fektettek a takarékoskodásra. A válaszadók 74 százaléka a reklámköltségeket próbálta visszafogni, emellett a felmérésben résztvevők 72 százaléka létszámcsökkentésre is kényszerült.
A módszerek eredményesnek bizonyulnak a gazdaságilag nehezebb piaci környezetben, hiszen 2009-ben még a válaszadók 15 százaléka határozott igennel felelt arra a kérdésre, hogy tervezi-e a tevékenység abbahagyását, 2010-ben ez az arány 0 százalékra csökkent. Ez azt is jelenti, hogy a konszolidáció fő folyamata lezajlott.
Az adóváltozások nem jelentenek könnyebbséget
A felmérésben a társasági adó, a magasabb jövedelműeket támogató személyi jövedelemadó változásáról, valamint a bolti kiskereskedelmi különadóról is kérdezték a kereskedőket. A válaszadók több mint fele gondolja úgy, hogy ezek a változások nem jelentenek majd könnyebbséget, míg 35 százalékuk véli úgy, hogy ezek összhatása pozitívan fogja befolyásolni a szektort. 9 százalékuk véleménye szerint a különadó többet vesz el a kereskedőktől, mint amennyi a forgalombővülés és a társasági adó ráfordítás csökkenése révén elérhető többletnyereség.
Bizakodó jövőkép
Az optimista hangulatot némileg az szja-adóváltozásokkal kapcsolatos vélekedések táplálják. A megkérdezettek 43 százaléka úgy véli, hogy az idei év még bizonytalan kimenetelű lehet, és nem számítanak fejlődésre, 62 százalékuk szerint 2013-tól nagy esélye van a növekedésnek.
A problémát azonban az jelentheti, hogy a kormány részéről a szektort illetően nincs munkahely megtartó támogatás, ezért a feketegazdaságot erősítve a szervízszolgáltatások területének zsugorodására lehet számítani. Az elbocsátott szakemberek ugyanis „sufni-tuning” formában otthon fogják továbbvégezni a munkát. Lőcsei Tamás szerint könnyebbséget jelentene, és javulást hozna, ha a szervízszolgáltatások kapcsán lehetőség nyílna az áfa visszaigénylésére.
Székely Sarolta
mfor.hu