3p

Hazánkban tavaly 2009-hez képest 28 százalékkal kevesebb újautót helyeztek forgalomba. Ennél csak Görögország 36 százalékos visszaesése volt magasabb Európában. Ennek ellenére a kereskedők bizakodók: 63 százalékuk lát esélyt a fellendülésre 2013-tól – hangzott el a PricewaterhouseCoopers Kft. (PwC) sajtótájékoztatóján. Mfor.hu tudósítás.

A PwC idén harmadik alkalommal készített felmérést a hazai autókereskedők körében, melyben elsősorban budapesti, valamint a dél-dunántúli régióban működő kereskedések vettek részt. Többségük 5-15 éves múlttal rendelkező vállalkozás.

2010: negatív rekord

A válságot követő években mélyrepülés jellemezte a hazai személygépkocsi kereskedelmet. A válság által részben érintett 2008-as évben még 153 ezer új gépkocsit állítottak forgalomba. 2009-ben ez a szám már csak 60 206 volt, tavaly pedig további csökkenés jellemezte a piacot, hiszen mindössze 43 479 újautó került forgalomba. Pedig a néhány évvel ezelőtti adatokból kiindulva jelenleg Dánia szintjén kellene állnia hazánknak, megközelítőleg 143 ezer darabos forgalomba helyezéssel.

Az általános rossz hangulaton kívül az értékesítés csökkenésében nagy szerepe volt a beszűkült hitellehetőségeknek, például a devizafinanszírozásra vonatkozó korlátozásoknak. Ezek az okok miatt a magánszemélyek továbbra is távol maradtak az újautók piacától, amit jól mutat, hogy a magánszemélyek által kedvelt Suzuki az eladási lista éléről lecsúszott. A legutóbbi adatok szerint a cégek részéről preferált Skoda és Volkswagen típusokból adtak el a legtöbbet.

Központban a költségcsökkentés

Az autókereskedők a nehezebb gazdasági körülmények miatt nagy hangsúlyt fektettek a takarékoskodásra. A válaszadók 74 százaléka a reklámköltségeket próbálta visszafogni, emellett a felmérésben résztvevők 72 százaléka létszámcsökkentésre is kényszerült.

A módszerek eredményesnek bizonyulnak a gazdaságilag nehezebb piaci környezetben, hiszen 2009-ben még a válaszadók 15 százaléka határozott igennel felelt arra a kérdésre, hogy tervezi-e a tevékenység abbahagyását, 2010-ben ez az arány 0 százalékra csökkent. Ez azt is jelenti, hogy a konszolidáció fő folyamata lezajlott.

Az adóváltozások nem jelentenek könnyebbséget

A felmérésben a társasági adó, a magasabb jövedelműeket támogató személyi jövedelemadó változásáról, valamint a bolti kiskereskedelmi különadóról is kérdezték a kereskedőket. A válaszadók több mint fele gondolja úgy, hogy ezek a változások nem jelentenek majd könnyebbséget, míg 35 százalékuk véli úgy, hogy ezek összhatása pozitívan fogja befolyásolni a szektort. 9 százalékuk véleménye szerint a különadó többet vesz el a kereskedőktől, mint amennyi a forgalombővülés és a társasági adó ráfordítás csökkenése révén elérhető többletnyereség.

Bizakodó jövőkép

Az optimista hangulatot némileg az szja-adóváltozásokkal kapcsolatos vélekedések táplálják. A megkérdezettek 43 százaléka úgy véli, hogy az idei év még bizonytalan kimenetelű lehet, és nem számítanak fejlődésre, 62 százalékuk szerint 2013-tól nagy esélye van a növekedésnek.

A problémát azonban az jelentheti, hogy a kormány részéről a szektort illetően nincs munkahely megtartó támogatás, ezért a feketegazdaságot erősítve a szervízszolgáltatások területének zsugorodására lehet számítani. Az elbocsátott szakemberek ugyanis „sufni-tuning” formában otthon fogják továbbvégezni a munkát. Lőcsei Tamás szerint könnyebbséget jelentene, és javulást hozna, ha a szervízszolgáltatások kapcsán lehetőség nyílna az áfa visszaigénylésére.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!