Kis túlzással "emberemlékezet óta" nem volt ilyen szoros küzdelem, utoljára ugyanis 2012 nyarán ért az RTL Klub nyakára a TV2. Sőt, augusztusban volt egy olyan hét, amikor meg is előzte a kisebbik kereskedelmi csatorna a legfőbb vetélytársát. Igaz csak azért, mert az RTL Klubot egy estés elsötétítésre ítélték, így 6 napi statisztikával nem volt esélye a 7 estét feljegyző TV2 ellen.
Normál körülmények között viszont immár négy éve nem tudta a TV2 hasonlóan szoros küzdelemre késztetni az RTL Klubot főműsoridőben a kereskedelmi célcsoportban. A mögöttünk hagyott héten a két nagy csatorna között viszont már csak 0,5 százalékpontos különbség alakult ki az RTL Klub javára, amely akár fordítva is alakulhatott volna, ha a Jóban rosszban számai kicsit kedvezőbben mutatnak. A TV2-s hétköznap esték másik két fontos darabja, a Magánnyomozók és az Édes élet többnyire hozta, illetve felülteljesítette az egy héttel korábbi számokat.
![](http://outside.mfor.hu/mfor/images-charts/chart_id_769_2014_05_06t00_31_13_02_00.png)
Igaz, hozzá kell tenni, hogy az RTL Klub ugyan minden este sugárzott műsorokat (tehát ezúttal az adásszünet nem segítette a versenytársakat), ám a 4 napos hétvége mégis kicsi megkeverte a dolgokat. A tapasztalat ugyanis az, hogy az RTL Klub hétköznapokon (a sajátgyártás programokkal Éjjel-nappal Budapest, Barátok közt) stabilan veri a TV2-t, ám a múlt heti három munkanap a komoly előny összegyűjtésére nem volt elegendő. Pedig szerdán Berki Krisztiánék is gyengélkedtek, miközben a Jóban rosszban kifejezetten rosszul szerepelt. Ám az első három napban megszerzett előny elolvadt a hétvégére, így (ahogy fent jeleztük), gyakorlatilag beérte a TV2 a legfőbb vetélytársát.
A következő hetek eredményeit az fogja meghatározni, hogy hogyan tud a Magánnyomozók, az Édes élet és a Jóban rosszban együtt teljesíteni. Ha ugyanis a korábbi időszak számait tudja (főleg) a TV2 szappanoperája, akkor csak üldöző lehet a csatorna, de aligha kaphatja el az RTL Klubot.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy az RTL csoport megosztotta az erőit, hiszen a zászlóshajó (RTL Klub) mellett (gyártási költségek és nem a szellemi nívóját tekintve) prémium tartalommal látja el egyik leányát, az RTL II-t is. Az ott futó Való Világ számaival elégedett a csatorna vezetése, legalábbis a két hete bejelentett Celeb vagyok, ments ki innen őszi indulását bejelentő eseményen az RTL programigazgatója Kolosi Péter nyilatkozata szerint. Sőt további szériát is terveznek, ám annak indulásáig a valóságshow-t nézők könnyen lehet, hogy az anyacsatornához térnek vissza.
![](http://outside.mfor.hu/mfor/images-charts/chart_id_304_2014_05_06t00_31_42_02_00.png)
A nyári tévénézési szokásokat ráadásul az idei foci-vb is meg fogja kavarni, hiszen a sporteseményt a köztévé közvetíti majd, ami a nézettségüket számottevően növelheti. Igaz, az időeltolódás miatt olyan közönségarány megugrásra, mint a két évvel ezelőtti EB, vagy a négy éve rendezett világbajnokság idején volt, nem feltétlen lehet számítani. Várakozásaink szerint az M1 addig csupán egy alkalommal, a most megrendezésre kerülő Eurovíziós Dalverseny idején hozhat kiugró számokat, ehhez azonban a magyar indulónak, Kállay-Saunders Andrásnak mindenképpen be kellene jutnia a szombati döntőbe.
![](http://outside.mfor.hu/mfor/images-charts/chart_id_820_2014_05_06t00_28_06_02_00.png)
Visszatérve a mögöttünk hagyott hét krónikájára a hét napból csupán 4 alkalommal nyert az RTL Klub a kereskedelmi célcsoportban főműsoridőben (19-23 óra), míg három estét a TV2 vitt. Ahogy jeleztük, az RTL Klub a heti átlagot vizsgálva elvesztette előnyét, hiszen a 17,6 százalékos közönségarányuk áll szemben a TV2 17,1 százalékos mutatójával. A képzeletbeli dobogó alsó fokán ezúttal a F+ (5,8% SHR) tűnt fel immár, míg őket minimális hátránnyal (5,7% SHR) a Cool követte. A mezőny végére az M1 (3,6% SHR) és a Viasat3 (3 SHR) került.
A kicsit szélesebb merítést vizsgáló 18-59-es korcsoportot, és a 18:30-23:00 órás számok esetén pedig a két nagy csatorna között egyenesen fordított sorrend alakult ki, hiszen a TV2 17,4 százalékos közönségarányától elmaradt az RTL Klub 17,1 százaléka.
A múlt heti számoknál a három estényi vereség közül az RTL Klub számára az egyik legfájóbb a szombati lehetett, amikor a csatorna nagy költségvetésű sajátgyártású műsora bukott. A Szombat esti láz ugyanis komoly ellenállást sem tudott mutatni a Jurassic Park ellenében. Az unalomig ismételt film ugyanis sokkal jobb számokat hozott, mint a táncos showműsor.
mfor.hu