3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Első alkalommal állították össze hazánkban a legbőkezűbb vállalatok listáját. A díjakat "A siker felelőssége" címmel a héten rendezett CSR Hungary 2006 konferencián adták át. Mfor.hu tudósítás.

Már sokan adnak (Mfor.hu-montázs)

Négy kategóriában osztott díjat a Magyar Adományozói Fórum (MAF), amely hazánkban első alkalommal rangsorolta a legadakozóbb vállalatokat. Az adományok összértékét tekintve egy top 10-es listát is összeállítottak a készítők, melynek tanúsága szerint a tavalyi adományok értéke mintegy 1,664 milliárd forint volt.

A kategórianyertesek közül egy, a Coca-Cola Beverages (Magyarország) Kft. a Top 10-es rangsorba fel sem került. A vállalat a 10. helyezett 55 millió forintos adományához képest "mindössze" 42,6 millió forintot fordított jótékony célra. Az összeg viszont ahhoz elég volt, hogy a társaság a "2005-ben az adózás előtti eredmény százalékos arányában mérve a legtöbb adományt nyújtó vállalat" kategória győztese legyen. Esetükben az adózás előtti eredmény 12,95 százaléka volt adomány.

A többi díjazott már korábban is sűrűn szerepelt a "köztudatos vállalatok" között. A lista első helyezettje és egyúttal a "2005-ben összértékben a legtöbb adományt nyújtó vállalat" kategória győztese a MOL Rt. lett, míg a nettó árbevétel százalékos arányában mért legtöbb adományt nyújtó társaság címet az Ericsson Magyarország Kft érdemelte ki. A legtöbb természetbeni adományt tavaly az Alcoa-Köfém Kft. adta.

Az állam kimaradt

"Állami vállalatokat a listán nem szerepeltettünk, ezért különdíjban részesítettük a Szerencsejáték Zrt.-t, amely 2005-ben 623 millió forintot adományozott" - mondta dr. Molnár Klára, a MAF igazgatója.

A szervezők a Guardian (Top 100 Giving List) és a Forbes (Top 10 of Giving Companies) magazin mintájára készített adományozói listával hagyományt szeretnének teremteni. A térség több országában már bevett gyakorlat a díj kiosztása, a Cseh Donor Fórum például már 2003 óta értékeli a vállalatokat. Az idei esztendő legnagyobb adományozója a CEZ volt, amely 25 millió eurót fordított jótékony célra 2005-ben.

Ahogy a sűrű programú konferencia több előadásából is kiderült, nincs könnyű dolga annak a vállalatnak, amely CSR-elemeket is be szeretne építeni mindennapjaiba. Szondi György, a Leeds Business School egyetemi docense előadásában kifejtette: Kelet-Európában sokszor a CSR kimerül az adományozásban vagy a szponzorálásban. Egyébként ez utóbbit a MAF be sem számította a lista összeállításakor. Az is probléma, hogy régiónkban kezdetlegesek a közösségi kapcsolatok. A civil szervezetek erősödtek ugyan, de fejlettségi szintjük még mindig messze elmarad a nyugat-európaitól.

Csak az támadható, aki tesz

Szondi szerint a vállalatok sok esetben nem vagy rosszul kommunikálják a CSR-t. Ebben a média sincs segítségükre, amely sokszor félreértelmezi a felelős vállalati tevékenységet. "A legaktívabb cégeket kritizálják leginkább, eközben a kevésbé aktívakat alig éri kritika" - érzékeltette a visszásságot a docens.

Hasonló problémákat fogalmazott meg a régióval kapcsolatban Hardi Péter, a CEU Business School professzora, a kanadai nemzetközi Fenntartható Fejlődés Intézet főtanácsadója is. A professzor Szondi Györgyhöz hasonlóan kutatásokat végzett a régióban, s véleménye szerint a CSR-politika létrehozásának és megvalósításának egyik legfőbb akadálya a kulturális közeg ismeretének hiánya. A multinacionális cégek sok országban olyan irányelveket próbálnak meghonosítani, amelyek annak uralkodó üzleti kultúrájában, az átláthatatlan gazdaságban nem működőképesek.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!