Idén Németországban hat új Praktiker-áruház nyílt, míg külföldön összesen három egységgel bővült a német hálózat. Az elmúlt évtizedben nem volt arra példa, hogy a cég több üzletet nyisson otthon, mint külföldön, átlagban 12 új kelet-európai egységgel bővült évente.
Itthon csak szenvednek
A Praktiker hazai ügyvezető igazgatója már nyáron arról beszélt, hogy az idei év sokkal nehezebbnek ígérkezik, mint amilyen 2008 volt. Akkor azonban még abban lehetett bízni, hogy a nyári (felújítási) időszak talán kicsit megdobja majd a forgalmat, ami az éves teljesítményre is kedvező hatással lesz.
Most az mfor.hu kérdésére a Praktikernél elmondták: konkrét számok még nincsenek, de a nyári szezon sem hozott biztató eredményeket. Ennek oka, hogy idén a válság miatt elmaradtak a szokásos nyári felújítások a lakásoknál, talán csak a festék volt az egyetlen a termékek között, ami hozta a várt számokat.
A lakossági piac mellett a válság a közszféra költekezésében is érezteti hatását, így a közintézmények, önkormányzati cégek is jelentősen visszafogták építőipari kiadásaikat, csak a legritkább esetben költenek felújításokra.
A fentiek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a várakozások szeint komoly hanyatlás lesz idén a barkácsáruházak piacán. A Praktiker nyár végén komoly akciókkal is próbálkozott, azonban egyelőre arról sincsenek számszerű adatok, mennyire voltak sikeresek ezek a kampányok.
Nehezen veszik fel a versenyt a hipermarketekkel
A Praktiker vezére már korábban is úgy nyilatkozott, hogy rendkívül telített a magyar piac, attól azonban szerinte nem kell tartani, hogy bárki is kivonulna vagy csődbe menne. Hazánkban jelenleg az OBI rendelkezik a legtöbb áruházzal, a cégnek 23 egysége van, mögöttük következik a Praktiker 19 áruházzal. A Baumax 15 üzlettel rendelkezik, míg a Bricostore 9 helyen van jelen.
Az iparágon belüli verseny mellett nehezíti a barkácsláncok helyzetét, hogy a hipermarketek barkácsosztályai erős árversenyt folytatnak. Arról egyelőre nincsenek pontos adatok, hogy ezzel mennyi vásárlót vesznek el a szaküzletektől, nehéz is lenne megbecsülni ezt - vélekednek a Praktikernél.
A cég egyébként a nehéz helyzetben sem függesztette fel legújabb beruházását: a tervek szerint 2010. első félévében nyílthat meg a huszadik áruház Esztergomban, mely 7,2 millió euróból épül meg. A 6700 négyzetméteres áruházat a párkányi hídon keresztül könnyen megközelíthetik a határon túli lakosok is. Az áruház geotermikus energiával fog működni.
Jól jelzi viszont a helyzetet, hogy egyelőre nincsenek további terjeszkedési tervek, jövőre biztos nem nyílik új Praktiker az esztergomin kívül, 2011-től pedig majd a piac függvényében dönt a cég. Szerintük egyébként ez nem egyedi a magyar piacon, úgy vélik, hogy a telítettség miatt a többi versenytárs sem gondolkodik komoly expanzióban.
Németország felé fordulnak
A kelet-közép-európai régióban tapasztalható visszaesést a német piacon igyekszik ellensúlyozni a Praktiker, idén hat új áruházat nyitottak Németországban. "A belföldi piac sokkal jobban alakult, mint arra sokan számítottak" - nyilatkozta a cég elnök-vezérigazgatója egy német lapnak.
Ezt támasztják alá a számok is: az év első kilenc hónapjában a német piacon 0,4 százalékkal esett vissza a vállalat forgalma, miközben a külföldi áruházak 15 százalékos csökkenést produkáltak. A Praktiker szerint ez annak tudható be, hogy a kelet-közép-európai országok gazdaságai lényegesen érzékenyebben reagáltak a válságra, mint a német gazdaság.
Az első kilenc hónapban az 53,2 millió eurós profit mintegy 60 százaléka a német áruházakból folyt be a cég kasszájába, miközben egy évvel ezelőtt a nyereség nagyobbik részét a külföldi piacokról sikerült összeszedni.
Korábban lehetett hallani olyan híreket, hogy a forgalom csökkenése miatt a cég kivonulna Ukrajnából, azonban az elnök-vezérigazgató szerint nincsenek olyan terveik, hogy bármelyik piacot otthagynák, sőt, a vállalat szóvivője elmondta, hogy továbbra is tervezik a negyedik ukrán áruházuk megnyitását.
Beke Károly