4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az átlagnál jóval nagyobb visszaesést könyvelhettek el a hazai barkácsáruházak a forgalomban, azonban konkrét számok egyelőre nincsenek. A Praktikernél például az utóbbi tíz évben először fordul elő, hogy több üzletet nyitnak Németországban, mint Kelet-Közép-Európában. Mfor.hu-háttér.

Idén Németországban hat új Praktiker-áruház nyílt, míg külföldön összesen három egységgel bővült a német hálózat. Az elmúlt évtizedben nem volt arra példa, hogy a cég több üzletet nyisson otthon, mint külföldön, átlagban 12 új kelet-európai egységgel bővült évente.

Itthon csak szenvednek

A Praktiker hazai ügyvezető igazgatója már nyáron arról beszélt, hogy az idei év sokkal nehezebbnek ígérkezik, mint amilyen 2008 volt. Akkor azonban még abban lehetett bízni, hogy a nyári (felújítási) időszak talán kicsit megdobja majd a forgalmat, ami az éves teljesítményre is kedvező hatással lesz.

Most az mfor.hu kérdésére a Praktikernél elmondták: konkrét számok még nincsenek, de a nyári szezon sem hozott biztató eredményeket. Ennek oka, hogy idén a válság miatt elmaradtak a szokásos nyári felújítások a lakásoknál, talán csak a festék volt az egyetlen a termékek között, ami hozta a várt számokat.

A lakossági piac mellett a válság a közszféra költekezésében is érezteti hatását, így a közintézmények, önkormányzati cégek is jelentősen visszafogták építőipari kiadásaikat, csak a legritkább esetben költenek felújításokra.

A fentiek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a várakozások szeint komoly hanyatlás lesz idén a barkácsáruházak piacán. A Praktiker nyár végén komoly akciókkal is próbálkozott, azonban egyelőre arról sincsenek számszerű adatok, mennyire voltak sikeresek ezek a kampányok.

Nehezen veszik fel a versenyt a hipermarketekkel

A Praktiker vezére már korábban is úgy nyilatkozott, hogy rendkívül telített a magyar piac, attól azonban szerinte nem kell tartani, hogy bárki is kivonulna vagy csődbe menne. Hazánkban jelenleg az OBI rendelkezik a legtöbb áruházzal, a cégnek 23 egysége van, mögöttük következik a Praktiker 19 áruházzal. A Baumax 15 üzlettel rendelkezik, míg a Bricostore 9 helyen van jelen.

Az iparágon belüli verseny mellett nehezíti a barkácsláncok helyzetét, hogy a hipermarketek barkácsosztályai erős árversenyt folytatnak. Arról egyelőre nincsenek pontos adatok, hogy ezzel mennyi vásárlót vesznek el a szaküzletektől, nehéz is lenne megbecsülni ezt - vélekednek a Praktikernél.

A cég egyébként a nehéz helyzetben sem függesztette fel legújabb beruházását: a tervek szerint 2010. első félévében nyílthat meg a huszadik áruház Esztergomban, mely 7,2 millió euróból épül meg. A  6700 négyzetméteres áruházat  a párkányi hídon keresztül könnyen megközelíthetik a határon túli lakosok is. Az áruház geotermikus energiával fog működni.

Jól jelzi viszont a helyzetet, hogy egyelőre nincsenek további terjeszkedési tervek, jövőre biztos nem nyílik új Praktiker az esztergomin kívül, 2011-től pedig majd a piac függvényében dönt a cég. Szerintük egyébként ez nem egyedi a magyar piacon, úgy vélik, hogy a telítettség miatt a többi versenytárs sem gondolkodik komoly expanzióban.

Németország felé fordulnak

A kelet-közép-európai régióban tapasztalható visszaesést a német piacon igyekszik ellensúlyozni a Praktiker, idén hat új áruházat nyitottak Németországban. "A belföldi piac sokkal jobban alakult, mint arra sokan számítottak" - nyilatkozta a cég elnök-vezérigazgatója egy német lapnak.

Ezt támasztják alá a számok is: az év első kilenc hónapjában a német piacon 0,4 százalékkal esett vissza a vállalat forgalma, miközben a külföldi áruházak 15 százalékos csökkenést produkáltak. A Praktiker szerint ez annak tudható be, hogy a kelet-közép-európai országok gazdaságai lényegesen érzékenyebben reagáltak a válságra, mint a német gazdaság.

Az első kilenc hónapban az 53,2 millió eurós profit mintegy 60 százaléka a német áruházakból folyt be a cég kasszájába, miközben egy évvel ezelőtt a nyereség nagyobbik részét a külföldi piacokról sikerült összeszedni.

Korábban lehetett hallani olyan híreket, hogy a forgalom csökkenése miatt a cég kivonulna Ukrajnából, azonban az elnök-vezérigazgató szerint nincsenek olyan terveik, hogy bármelyik piacot otthagynák, sőt, a vállalat szóvivője elmondta, hogy továbbra is tervezik a negyedik ukrán áruházuk megnyitását.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!