A VDSZSZ MTI-nek eljuttatott közleménye szerint az akció kizárólag a kollektív munkaügyi vitákban megfogalmazott követelések elérésére irányul.
Ragaszkodnak a negyedmillióhoz
A szakszervezet a kiszervezés folytán a MÁV Gépészet Zrt., a MÁV Trakció Zrt., valamint a MÁV Start Zrt. munkavállalói részére tíz százalékos alapbérarányos kihelyezési pótlékot követel. A MÁV Start Zrt. esetében ezen felül a 2008. évi bérfejlesztés során legalább 6,9 százalékos alapbéremelésre tart igényt, mivel a munkáltató idáig csupán 2,9, illetve 3,4 százalékos bérfejlesztést volt hajlandó adni a munkavállalóknak. Emellett a VDSZSZ a munkabeszüntetésekben érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) munkavállalói számára (ez mintegy 35 ezer vasutast jelent) nettó 250 ezer forint egyszeri kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből, miután a vételár majd rendelkezésre áll.
A MÁV viszont továbbra is alaptalannak tartja a követeléseket, mivel azoknak szerinte nincs meg a jogi és a gazdasági feltétele. A vasúttársaság a MÁV Cargo eladásából majdan befolyó összeget csak a vasút fejlesztésére, az utas-szolgáltatások minőségi javítására és a hitelek törlesztésére kívánja fordítani.
Amennyiben március 9-ig sem sikerül egyezségre jutni a munkáltatókkal, a sztrájkot folytatják, teszi hozzá a VDSZSZ közleménye. A legutóbbi hírek szerint a több hete zajló tárgyalásokon az álláspontok egyáltalán nem közeledtek.
Lecsökkent a sztrájkolók száma
Mint ismert, a szakszervezet először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben ismét megszakított, végül - többszöri halasztás után - február 25-én nulla órakor ismét újraindított, majd még ugyanaznap kilenc órakor felfüggesztett.
A február 25-i akcióban a forgalmistáknak már csak 4,7 (éjjeli műszak), illetve 2,6 százaléka (nappali műszak) vett részt, ami lényegesen kevesebb a február eleji sztrájknapok 9-10 százalékos arányához képest. Ezzel párhuzamosan a közlekedő vonatok aránya is jelentősen nőtt: míg február 1-jén csak 20,5, addig február 25-én már 67 százalékuk (964 személyvonatból 648) járt a munkabeszüntetés idején a MÁV adatai szerint.
A fenti számok alapján a vasúttársaság a február 25-i sztrájkot sikertelennek ítélte. A VDSZSZ illetékese úgy fogalmazott, hogy országszerte változó intenzitással folyt az akció.
Menedzsment Fórum