3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Folytatódott a kiskereskedelem volumenének növekedése Magyarországon, ami mindenképpen jó hír, vannak azonban árucikkek, amelyek csökkenő vagy éppen növekvő forgalma kedvezőtlen folyamatokat vetíthet előre.

Mint arról már korábbi cikkünkben is írtunk, az idei év júliusa az első hónap, amikor a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kiskereskedelmi termékforgalmi adatai éves relációban is összehasonlíthatók egymással. Ennek oka, hogy az adatsor tavaly július óta a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-től átvett teljes körű dohányforgalmi információkat tartalmazza. A KSH így 2,5 százalékos növekedést mért júliusban, amit ha összevetünk az idei év előző hónapjainak adataival, amikor az új módszertan torzító hatása még megmutatkozott, kiderül, hogy valóban megdobta a számokat a változás. Az első félév átlaga ugyanis az előző év hasonló időszakához való viszonyítást tekintve 6,1 százalékos volt.

Hogy a KSH új, korszerűbb módszertana, illetve az online pénztárgépeknek köszönhető hatékonyabb adatszolgáltatás miként befolyásolhatja a GDP számait, arról korábbi cikkünkben írtunk - Előre szólunk: vita lesz a GDP körül

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene júliusban 1,5 százalékkal nőtt, amelynek 77 százalékát az élelmiszer jellegű vegyes, a fennmaradó részt pedig az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzletek adták. Az adatokból kiderül, hogy a volument a dohány és az ital húzta júliusban 18,4 százalékos növekedéssel, míg előbbi 2,3 százalékkal visszaesett. Ha megnézzük a vegyes élelmiszerfogyasztás kiigazítatlan adatait, akkor kiderül, hogy az elmúlt két évben mindössze 3 olyan hónap volt, amikor a volumen nőtt az előző hónap azonos időszakához viszonyítva, a többiben visszaesést mért a KSH.

Visszatérve a naptárhatástól megtisztított adatokra, a nem élelmiszer termékek volumene 3,3 százalékkal nőtt a nyár második hónapjában. Ezen belül a ruházati termékek csoportja 11 százalékkal bővült, amely egyébként az előző hónapokban is kétszámjegyű növekedést mutatott. Ugyancsak 10 százalékkal emelkedett az illatszer-kiskereskedelem, a csomagküldő és internet szolgáltatások forgalma pedig az elmúlt két év legjobb számát produkálta 60 százalékos többlettel. Az üzemanyagok hozták a 2013 áprilisa óta megszokott növekedést, a júliusi 3,4 százalékos plusz nem a legjobb, de nem is a legrosszabb adat.

Ezzel szemben szomorú, hogy a bútorok és műszaki cikkek kiskereskedelmi forgalma immár a harmadik egymást követő hónapban kisebb, mint egy évvel korábban: júliusban 4,2 százalékos volt a visszaesés. Ugyancsak folytatódott a könyv, számítástechnika és egyéb iparcikk kereskedelem visszaesése is, a 7. hónapban 1,3 százalékos mínusszal.

A használtcikk-kereskedelem hónapról hónapra felülmúlja az egy évvel korábbi adatokat, azonban május óta ennek üteme is egyre erősebb. A májusi 6,4 és a júniusi 9 százalék után júliusban 14,8-al nőtt ennek a termékkategóriának a forgalma, amely 2011 eleje óta a negyedik legerősebb bővülés. A használtcikkek kereslete egyébként a teljes kiskereskedelemből elenyésző volumenű, 3,36 milliárd forintos volt júliusban, ami a teljes kiskerből 0,4 százalékot hasít ki, de ahogy a lenti grafikonon is látszik, a szezonális hatásokat "elsimító" trendvonalon, 3,5 év alatt mintegy 250 milliós többlet keletkezett.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!