A hétköznapok tévés műsorait tekintve immár hosszú évek óta a legnézettebb programok egyike a Barátok közt. A sorozatnak, legalábbis ami a nézettségi mutatókat illeti az évek során több felívelése, majd visszaesése volt. A rosszabb időszakokban napvilágot láttak olyan vélemények, hogy a Barátok közt „elfáradt”, és érdemes lenne lecserélni. Néhány éve, az Éjjel-nappal Budapest indulása kapcsán ezek a hangok felerősödtek, azzal érvelve, hogy a német piacon 1994-ben indított, és a Barátok közt mintáját adó sorozat (Unter uns) népszerűsége is leszálló ágba került, ám az ottani Éjjel-nappal Budapest (Berlin Tag und Nacht) segítségével a "csatorna családon belül" tartotta a nézőket az RTL. (A német piacon az Unter uns az RTL, míg a Berlin Tag und Nacht a helyi RTL II csatornán fut.)
Magyarországon ugyanakkor a tévés piac kevésbé fregmentálódott, ugyan számtalan csatorna jött létre az évek alatt, ám ezek többség marginális nézettséggel bír. A kereskedelmi célcsoportban néhány tízezer nézőt jelentő 2-3 százalékos közönségarány is gyakran megugorhatatlan szint a kisebb csatornák számára. A másik oldalról viszont kétségtelen, hogy az utóbbi években a sok egy százalék alatti közönségarányt hozó tévéadó miatt a korábban 30 százalék körül teljesítő piacvezető ennek most a kétharmadát tudja. A fentiek miatt logikus lépés volt, hogy az RTL Klubon tartják mindkét sikeres szappanoperát, és a kisebb kábelcsatornákat más programokkal töltik meg. Ezen logika jegyében került például az RTL II-re a Való világ. A Barátok közt és az Éjjel-nappal Budapest párosa időnként kiegészülve sikeres programokkal (mint ahogy tavaly ősszel láthattuk a Konyhafőnök és a Celeb vagyok, ment ki innen esetében) verhetetlen esti műsorfolyamot alkotnak. A TV2 ugyan időről időre próbálkozik, hogy megtörje az RTL hétköznapi hegemóniáját, ám ezek eddig legfeljebb rövidebb ideig tudták szorosabbá tenni a küzdelmet.
Az utóbbi időben a Barátok közt ismét jobb időszakát éli, amiben vélhetőleg az is szerepet játszik, hogy a számok alapján nagyon erős törzsközönsége van, akik folyamatosan követik a Rózsa presszó környékének eseményeit.
Így már az év végén is láthattunk olyan heteket, amikor a legutóbbi szériájával gyengébben teljesítő X-Faktort könnyedén maga mögé utasította a Berényi család története. A csendesebb év elejei időszakban ráadásul az RTL Klubon nincs is nagy költségvetésű showműsor, így a számszerűsített eredmények alapján a Barátok közt számára egy-egy sikerfilm, vagy a TV2 tehetségkutatója, a Rising Star lehetne ellenfél. A harmadik héten azonban ezek sem tudták megverni a sorozatot, az ugyanis mind a 18-49 éves korcsoport körében, mind a teljes lakosságban a legnézettebb volt.
Hétköznapokon egyébként az elmúlt hetekben az RTL két leánya, a Cool és a F+ is egyre jobban teljesít, előbbi például szerdán a TV2-t megközelítő 9,5 százalékos átlagos közönségarányt ért el átlagosan a főműsoridőben a 18-49 évesek körében. El kell mondani ugyanakkor, hogy a hétvégéken továbbra is kiegyenlítettebb a küzdelem, amiben természetesen közrejátszik az is, hogy vasárnaponként látható a TV2 legjobban futó műsora, a fent már említett Rising Star. Más kérdés, hogy ezt maga mögé utasította az RTL Klub, a Nagyfiúk című amerikai vígjátékkal a 18-49-es korcsoportban. Igaz, a szombati napot a TV2 nyerte, köszönhetően annak is, hogy messze a leggyengébben ekkor teljesített a piacvezető csatorna.
A 3. héten a 18-49-es korcsoportban 19 és 23 óra között az RTL Klubot a múlt héten átlagosan a tévé előtt ülők 19,8 százaléka követte, míg a TV2 12,9 százalékot ért el. Az RTL-es kábelcsatornák között a Cool kiemelkedő számokat (7,2% SHR) hozott, míg a F+ 5,8 százalékos közönségarányát ért el. Az M1 közönségarányát az esti időszakban a szombat-vasárnapi Játék határok nélkül feltornászta, ám így is csak sereghajtók lettek (heti átlag 3,5%), mert a köztévénél a Viasat3 (3,9% SHR) is többet hozott.
mfor.hu