A francia cég hétfői, az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, több alkalommal jelezték már, hogy az Alstom továbbra is kész folytatni a tárgyalásokat a BKV-val, a Fővárosi Önkormányzattal, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH) annak érdekében, hogy megoldást találjanak az új budapesti metrók forgalomba állítására.
Tarlós István postán küldött levelét az Alstom párizsi vezetése hétfőn megkapta, arra a legrövidebb időn belül, a hivatalos csatornákon keresztül válaszolnak - írták a közleményben. A Magyar Nemzet hétfőn számolt be arról, hogy Tarlós István Budapestre hívta az Alstom vezetőjét. A BKV azután mondta fel az Alstommal öt éve kötött szerződést, hogy a cég - amely a négyes metróhoz is gyártotta volna a kocsikat - kettes metróra szánt kocsijai nem kapták meg a típusengedélyt fékhibák és más biztonsági hiányosságok miatt. Az Alstom francia bírósághoz fordult a BKV által követelt több mint 30 milliárd forint ügyében.
A főpolgármester hétfőn, újságíróknak nyilatkozva, azt mondta, ha az Alstom első számú vezetője elfogadja a budapesti városvezetés meghívását, akkor "nyitva marad a kapu", ellenkező esetben nem marad más hátra, mint az új tender kiírása. Tarlós István hangsúlyozta: a metrószerelvények ügyében mással már nem tárgyal, csak a francia cég első emberével. Hozzátette: hétfőn azt a visszajelzést kapta, hogy két napon belül választ adnak a meghívásra.
A másodfokon eljáró versailles-i bíróság várhatóan a héten hoz határozatot arról, hogy jogos, vagy jogtalan volt-e a BKV kísérlete a metrószerződés 3 milliárdos bankgaranciájának lehívására. A BKV tavaly október 20-án bontotta fel a szerződést az Alstommal, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására 2006-ban kötöttek. A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt.
A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, amelynek jogosságát az Alstom vitatta. Álláspontjuk szerint ugyanis a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a garancia lehívása sem lehet jogos.
Az NKH október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna azokat. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek. A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróra 150 millió euróért, illetve 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.
A Fővárosi Önkormányzat június 3-i döntése értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre.
A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az előlegre, illetve a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV megpróbálta lehívni, és bejelentette kötbérigényét is.
MTI