3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Engedélyezte a brit kormány a londoni Heathrow repülőtér harmadik kifutópályájának megépítését. A döntést bizonyosan hosszú évekig tartó jogi csatározások követik.

A BBC értesülése szerint a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú légikikötőjének bővítését hivatalosan csütörtökön jelenti be Geoff Hoon közlekedési miniszter. Az évek óta fontolgatott beruházási terv ellen hosszú ideje erőteljesen tiltakoznak a környezetvédő csoportok és a helyi lakosság.

A Greenpeace környezetvédelmi szervezet épp a héten jelentette be, hogy a bővítés számára kijelölt földterületből felvásárolt egy futballpályányit. A csoport arra készül, hogy a földdarabot ezernyi kisebb parcellára osztja, és azokat eladja a tiltakozáshoz csatlakozó magánszemélyeknek.

Ez azt jelenti, hogy a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető cégnek, a Heathrow-t is birtokló BAA-nek - amely rövid ideig a Budapest Airport tulajdonosa is volt - minden "földbirtokossal" külön kell tárgyalnia, ami a végtelenségig elhúzhatja a folyamatot.

A várható tiltakozások, jogi ellenlépések és hosszadalmas engedélyezési eljárások miatt az új pálya és a hozzákapcsolódó új, hatodik terminál legkorábban 2019-re készülhet el, kilencmilliárd fontos beruházással.

A jelenlegi két kifutópálya 98 százalékos kihasználtsággal működik, vagyis gyakorlatilag kapacitástartalékok nélkül, és emiatt bármilyen fennakadás utóhatása akár napokig tarthat késések, járattörlések formájában.

A repülőtér jelenleg évente félmillió járatot fogad és indít. Az új kifutópályával a tervek szerint 700 ezer fölé lehetne emelni az éves járatszámot, különösen abban az esetben, ha megépül hozzá a hatodik terminál is. Az éves utasforgalom hozzávetőleg 67 millió fő; ez tíz százalékkal több Nagy-Britannia teljes lakosságánál.

Az üzleti élet képviselői támogatják a bővítést, azzal az érvvel, hogy a Londonnal rivalizáló európai pénzügyi központok - Párizs, Amszterdam, Frankfurt - fő repülőterein négy vagy ennél is több kifutópálya működik, és Heathrow jelenlegi szűkös kapacitása miatt a londoni City versenyhátrányba kerülhet.

Londont összesen öt nagy nemzetközi repülőtér szolgálja ki, de Heathrow az egyetlen, amely a főváros közvetlen közelében fekszik, és innen indul a legtöbb transzatlanti és távol-keleti járat.

A konzervatív ellenzék elveti a bővítés tervét. Boris Johnson, London tory polgármestere sajtóhírek szerint komolyan foglalkozik azzal az elképzeléssel, hogy Heathrow-t bezárnák és egy új, tengeri repülőteret építenének helyette egy mesterséges szigetre, a Temze torkolatában.

Heathrow legutóbb tavaly esett át jelentősebb bővítésen, amikor megnyitották az 5-ös terminált, amelyet kizárólag a British Airways használ. Az új terminál indulása azonban nemzetközi kihatású botrányba fulladt, miután összeomlott a csomagkezelő rendszer. Ez hetekig tartó súlyos forgalmi fennakadást okozott; járatok százait kellett törölni.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!