2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megfojtja saját beszállítóit a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az Airbus és a Boeing, mivel az újabb rendeléseket a darabárak csökkentéséhez, gyorsabb termeléshez kötik - írja piaci elemzésében a Reuters hírügynökség.

A Boeing és az Airbus idén februárban jelentette be, hogy havonta mintegy 10 százalékkal több repülőgépet gyárt le legsikeresebb típusaiból, a 737-esből és az A320-asból.

A lépéssel beszállítói hálózatukban egyre nagyobb feszültségeket okoznak, mert az újabb, egyre nagyobb megrendelések mellé folyamatos árcsökkentést várnak el.

A Boeing egyik beszállítójától repülőgépenként 1500 feliratot rendelnek meg, ez évente 1,6 millió darab. Az everetti gyártó az elmúlt három évben 40 százalékkal emelte gyártási rátáját, a beszállítótól viszont a többlet legyártása mellett 15-20 százalékos árcsökkentést várt el - mondta a hírügynökségnek Paul Michaels, a beszállító GMN Aerospace vezetője.

A Boeing azt is szerette volna, ha a gyártó termelését is növeli - tette hozzá.

Mindezek miatt az elmúlt időszakban több kisebb beszállító vagy csődbe ment, vagy felvásárolták, ezek száma a nyomás erősödésével az idén tovább nőhet.

Mivel a beszállítók gyártják egy-egy repülőgép alkatrészeinek kétharmadát, az Airbus és a Boeing is ezeken a költségeken akar spórolni, emellett a nagy gyártók 4-10, a beszállítók viszont 16 százalékos haszonkulccsal dolgoznak. Az árnyomás mögött elsősorban a légitársaságok állnak, amelyek egyre kevesebbet hajlandóak fizetni egy-egy repülőgépért, ezért mindkét gyárnak spórolnia kell nemcsak saját működésén, hanem az előállításon is.

A PriceWaterhouseCoopers egyik 2011-es elemzése szerint száz beszállítóból húsznak nagyon rossz a helyzete, és várhatóan nem tudja befejezni a szerződés szerinti munkát. Az Airbust és a Boeinget ezek az esetek többször érintették már negatívan, egyebek mellett ezért késett a 787-es Dreamliner és az A380-as bemutatója is.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!