Európa legnagyobb diszkont-élelmiszerlánca, a német Lidl csoport eddig egyetlen üzletét sem nyitotta meg, noha a régióban a vállalat 2002 óta minden államban rendelkezik gazdasági társasággal. Ennél kedvezőbbek a vállalat hazai kilátásai, bár a 2000-ben leányvállalatot alapított társaság Magyarországon sem kapkodja el az üzletek nyitását. A terveinek komolyságára utal ugyanakkor, hogy az elmúlt év novemberében megkezdte regionális logisztikai központjának építését. A Székesfehérvárra telepített kelet-európai logisztikai és oktatóközpontjában mintegy 150 embernek fognak munkát adni.
A Világgazdaság értesülése szerint Komáromban mintegy 11 ezer négyzetméternyi terület megvásárlására előszerződést kötött a Lidl Magyarország Kft. A cég a diszkontáruház építésének időpontját meglehetősen bizonytalanul határozta meg - csak jövőre, vagy 2006-ban -, a város kikötötte: ha két éven belül nem kezdik meg az építkezést, a telekingatlan ára növekedni fog. Emellett ahhoz is ragaszkodtak, hogy az építési engedélykérelmet még az idén be kell nyújtani, így azt követően egy éven belül meg kell kezdeni a beruházást.
Korábbi sajtóéresülések szerint a Lidl az idei évben 25-30 üzletet épít, egyenként 1200-1600 négyzetméter alapterülettel. A tervek szerint a cél az, hogy összesen száz Lidl-üzletet nyissanak Magyarországon, a többségét a keleti országrészben.
A régióban a tavalyi évben Csehországban nyitott üzletet a vállalat. Emellett megkezdte svédországi expanzióját is, ahol az egyik legnagyobb élelmiszeripari vállalattal az Arla-val igen gyorsan összeütközésbe került. A saját márkaneveket preferáló Lidl ugyanis nem volt hajlandó a termékeken az Arla logóit megtűrni. A villongások ugyanakkor nem vetették vissza a cég terjeszkedését, hiszen egy év alatt 28 áruházat nyitottak a Financial Times Deutschland szerint.
A Lidl 1973-ban nyitotta meg első áruházát Németországban. Külföldi terjeszkedésbe 1989-ben fogott. A cég már a kezdetektől fogva alacsony áraival hívta fel magára a figyelmet, 2000-ben a német versenyhivatal arra szólította fel - a Wal-Mart Stores Inc. és az Aldi-Nord csoporttal együtt -, hogy emelje meg egyes, általa forgalmazott élelmiszerek árát. A hatóság szerint ezeket ugyanis a beszerzési árnál olcsóbban kínálták. Erre utal az az uniós felmérés is, amely szerint a Lidl-árak 20 százalékkal maradnak el az európai átlagtól.
Kapcsolódó anyag
Újabb élelmiszerlánc jön
Megfontolt, de aggresszív a magyar piacra készülő új áruházlánc
Az agresszív és gyors terjeszkedéséről ismert sváb diszkontáruházlánc európai terjeszkedése megfenekleni látszik. A vállalat balti térnyerése a reméltnél lassabb lesz. Sajtóhírek szerint a lánc hazai piaci tervei továbbra is nagyratörőek.