Hasonlóan a reklámadóhoz a nagy kereskedelmi tévéket váratlanul, és rendkívül súlyosan érinti az a törvénytervezet, amely szerint továbbra sem kérhet pénzt januártól az RTL Klub és a TV2 a tartalomterjesztésért a kábeltévé-szolgáltatóktól. A kormányszóvivő a terv kapcsán azt mondta, hogy a két országos televízió már évek óta tervezi, hogy a digitális átállás után pénzt kér a műsorterjesztésért, így januártól több száz forinttal növelték volna a családok terheit. A szóvivői közleményben az állt: a kormány célja, hogy megóvja a lakosságot a kereskedelmi tévék előfizetői díjának emelkedésétől, ezért a médiatörvény módosítására tesz javaslatot.
A tervezettre reagálva a TV2 azt közölte, hogy mindez előzetes egyeztetés, a piaci szereplők megkérdezése nélkül került a parlament elé. A TV2 2015-ös üzleti tervében szerepelt, hogy terjesztési díjat kér a szolgáltatóktól, így érzékenyen érintené, amennyiben a törvény ezt később nem tenné lehetővé. Azt is hangsúlyozták, hogy a TV2 magyar tulajdonba kerülése után a hazai nézők igényeihez igazodva alakítja műsorstruktúráját, és komoly műszaki invesztícióba kezdett. Ez utóbbi folytatása kerülhet veszélybe, amennyiben kimarad a tervezett bevétel.
A közleményük szerint az előzetes hírekkel szemben a törvényjavaslat ugyanakkor egyértelműen utal rá, hogy egy jövőbeli szabályozás lehetővé teszi a TV2 számára, hogy terjesztési díjat kérjen. Támogatják és sürgetik, hogy a szabályozás előkészítése érdekében mielőbbi egyeztetés induljon az iparág szereplőivel. A TV2 eddig is azt képviselte és ezen túl is azon az állásponton lesz, hogy a terjesztői díjat ne a nézőkkel fizettessék meg, áll a közleményükben. (Az mfor.hu értelmezése szerint kimondatlanul utalnak arra a megoldásra, ha néhány marginális nézettségű csatorna számára fizetett pénzt kapnák meg a kereskedelmi tévék. – szerk.)
A két nagy csatorna számára létfontosságú lenne a kábeltévés bevétel a veszteségek elkerüléséhez, és mindkét vállalat számolt ezzel. A TV2 napokban tartott, az őszi műsorokat bemutató tájékoztatóján Simon Zsolt tulajdonos-vezérigazgató kiemelte, hogy az üzleti számaik javultak, és reklámbevételek 7,5 százalékkal nőttek. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy ennél is erősebb volt a kábelszolgáltatóktól jövő bevételnövekmény, amely 15 százalékot ért el. Bár a vezető nem részletezte, de ha csak nem hajtottak végre drasztikus költségcsökkentő programot (amelyről nem hallani, hiszen nem voltak jelentős elbocsátások, vagy műsormegszüntetések), akkor még az idei növekedés sem valószínű, hogy elegendő lesz ahhoz, hogy „a vonal fölé kerüljenek”. A tavalyi évet ugyanis 10 milliárdos veszteséggel zárták, amit tetéz a reklámadó. Ebből ugyan a csatorna a veszteségei miatt némi kompenzációt kapott, ám így is sok százmilliós összegbe kerül számukra.
Az RTL Klub a törvénytervezettre nem reagált közleményben. A csatorna kedden tart tájékoztatót, amelyről természetesen tudósítjuk az mfor.hu olvasóit.
mfor.hu